مخاطب می‌داند با برنامه چند-چند است! | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۰
مجتبی کشاورز؛ تهیه‌کننده برنامه «دعوت» در گفت‌وگو با «صبا»:

مخاطب می‌داند با برنامه چند-چند است!

مخاطب می‌داند که با برنامه چند-چند است. مثلا می‌داند قرار است فردا شب چه اتفاقی بیفتد.

«دعوت» عنوان برنامه محتوامحوری است که برای سومین سال
متوالی از شبکه یک سیما به روی آنتن می‌رود. این برنامه که توسط نیما کرمی و زینب
زارع اجرا می‌شود طی این چند سال طرفداران زیادی پیدا کرده و برخلاف بسیاری از
برنامه‌‌های ویژه ماه مبارک رمضان محتوایی شاد دارد و یکی از امتیازهای این برنامه
نیز همین است.

مجتبی کشاورز، تهیه‌کننده «دعوت» درباره این برنامه و
ساختار و محتوای آن با روزنامه «صبا» به گفت‌وگو نشست.

به‌عنوان تهیه‌کننده «دعوت» بفرمایید که این
برنامه طی این سه سال چه تغییراتی کرده و چقدر بر محور اصلی آن وفادار مانده‌اید؟

«دعوت» اول از لحاظ ماهیت و فرم چیز دیگری بود و موضوع خاصی
برای آن سال در نظر گرفتیم و سال پیش تلاش کردیم خیلی محتوایی به ماجرا فکر کنیم و
درباره برنامه امسال باید بگویم که نسبت به برنامه‌‌های قبلی اثر پخته‌تری است و
می‌توانم بگویم کاملا محتوایی شده و از این لحاظ انسجام بیشتری پیدا کرده است.
یعنی از سلام مجریان تا پلی‌بک‌‌ها و گفت‌وگوهای مهمانان کاملا با برنامه‌ریزی پیش
می‌رود. می‌توانم بگویم «دعوت» امسال به بلوغ رسیده است و بابت این موضوع خوشحالم.

یعنی همه بخش‌‌های برنامه با هدف جلو می‌رود و
هیچ بخش خارج از برنامه‌ای ندارید؟

بله دقیقا. حتی دعوت چهره‌‌های مشهور و سلبریتی‌‌ها با
برنامه انجام شده و هیچ‌کس را صرفاً برای احوا‌ل‌پرسی‌های معمول و خوش‌وبش به
برنامه دعوت نمی‌کنیم.

در این‌باره توضیح دهید.

گاه در برنامه‌‌های مناسبتی مختلف که همگی برای من قابل
احترامند و زحمات زیادی نیز برای آن کشیده می‌شود، دیده‌اید که با هنرمندان خوش‌وبش
می‌شود و از آن‌ها سوالات کاری پرسیده می‌شود، مثلاً این‌که مشغول چه کاری هستید و
در حال حاضر چه می‌کنید! ما از هنرمندان برنامه چنین سوالاتی نمی‌پرسیم بلکه از
محبوبیت آن‌ها برای گفتن حرف‌هایی که تیم محتوایی برنامه خواهان بیان شدن آن‌هاست،
استفاده می‌کنیم.

آن حرف‌هایی که شما و تیم محتوایی برنامه
خواهان مطرح شدنشان هستید، درباره چیست؟

امسال سوژه‌‌های اجتماعی را از میان آدم‌هایی انتخاب کرده‌‌ایم
که از لحاظ مادی در شرایط بدی بودند و با سعی و پشتکار الان وضعیت به‌نسبت مناسب و
بهتری دارند؛ البته شاید از لحاظ شخصیت از ما نیز بالاتر باشند، اما از لحاظ مادی
در سطح پایینی هستند و با پشتکار و تلاش به مرتبه بالایی رسیده‌اند؛ ما می‌خواهیم
از محبوبیت چهره‌ای که به برنامه آورده‌‌ایم برای پرداختن به این اشخاص و یافتن و
پرورش افراد دیگری از این دست استفاده کنیم.

یعنی شما اتاق فکری دارید که به تمام اتفاقات
می‌پردازد و این‌گونه به تولید محتوا می‌پردازید؟

بله، گروهی داریم که هر شب پس از پایان برنامه تا حوالی ظهر
فردا بیدارند و به همه روند برنامه و سوال‌هایی که قرار است پرسیده شوند و حتی به
پلاتوهای مجریان فکر می‌کنند. یعنی همه این موارد از روز قبل و حداقل هفت، هشت
ساعت قبل از برنامه کاملاً مشخص است.

یعنی مجریان برنامه آزاد نیستند که به‌طور
بداهه با مخاطبان ارتباط برقرار کنند؟

مجری همیشه آزاد است. مجری شخصی است که نبض برنامه را در
دست دارد و گاهی بداهه‌گویی‌‌های او به روند برنامه کمک می‌کند. اما ول و رها بودن
با آزاد بودن متفاوت است. در برنامه «دعوت» این‌گونه نیست که به مجری بگوییم ۴۵دقیقه
آنتن داری و در نحوه اجرا آزاد هستی و به عبارتی آنتن پر کنیم!. «دعوت» ساختار و
انسجام و خط و ربط فکری دارد و سوال‌ها مشخص است اما گاهی موقعیت می‌طلبد که مجری
بداهه‌پردازی کند که با آن مخالف نیستیم. زیرا اگر مخالف باشیم برنامه ماهیت اجرای
زنده را از دست می‌دهد.

شاید دلیل این‌که برنامه «دعوت» ریتم مناسبی
دارد همین است.

بله. مخاطب می‌داند که با برنامه چند-چند است. مثلا می‌داند
قرار است فردا شب چه اتفاقی بیفتد. اگر در ابتدای برنامه موضوع آن اعلام می‌شود
برای این است که مخاطب بتواند از همان ابتدا انتخاب کند که برنامه را دنبال کند یا
خیر! و ما به‌دلیل ارزش و احترامی که برای مخاطبان قائلیم این حق را برای آن‌ها قائل
شده‌‌ایم که انتخاب کنند.

برنامه «دعوت» قرار است برنامه‌ای شاد و مفرح
باشد؛ البته تا آن‌جا که فضای معنوی ماه رمضان اجازه دهد. چقدر موضوعات شما بر این
اساس انتخاب می‌شوند و کلاً برای ایجاد فضا و موقعیت‌‌های شاهد چه تمهیداتی
اندیشیده‌اید؟

به نظرم اتفاقاً فضای ماه مبارک رمضان فضای مناسبی است و
اجازه شادی‌‌های بسیاری به ما می‌دهد و این نکته که فضای معنوی اجازه شاد بودن را
تا جایی می‌دهد از نظر من اساساً اشتباه است و در عین حفظ شئون و آداب، می‌توان به
بهترین شکل ممکن شاد بود و اگر قرار باشد این‌گونه به ماجرا نگاه کنم باید بگویم
که ماه رمضان ماه شادی مومنان است و در این‌باره روایت داریم. در تمام کشورهای
اسلامی ماه رمضان یکی از شادترین ماه‌هاست.

به‌عنوان یک برنامه‌ساز بفرمایید آیا این شادی
که درباره‌‌اش حرف زدیم در برنامه‌‌های مختلف وجود دارد؟

جنس برنامه رمضانی باید شاد باشد و اگر قرار باشد به‌عنوان
مخاطب به این موضوع بنگرم باید بگویم پنج سال پیش را بیشتر دوست داشتم زیرا فضای
عمومی تلویزیون در این ماه مبارک فضای شادتری بود. مثلاً اگر بخواهم به سریال‌های
امسال گریزی بزنم باید بگویم که این آثار به‌شدت معارفی و ملودرام هستند و برنامه‌‌های
افطار و سحر نیز فضای سنگین معارفی دارند و به همین دلیل به‌عنوان یک برنامه‌ساز
وظیفه خودم دانستم که به سهم خودم و تا آن‌جا که می‌توانم فضای شادی را در برنامه‌ام
ایجاد کنم.

نحوه تولید و اجرای برنامه تلویزیون چقدر با
شما همراهی کرده است؟

به‌جرأت می‌گویم که مدیران شبکه و مسئولان ذی‌ربط امسال تا
آن‌جا که توانستند ما را حمایت کردند و نظر آن‌ها هم همین بود که فضای شادی را در
عین محتوامحور و ساختارمحور بودن برنامه ایجاد کنیم و دغدغه این را داشتند که
برنامه‌ای را در فضایی شاد اجرا کنیم و از طرف تیم برنامه‌ساز از محبت‌‌ها و حمایت‌‌های
همه آن‌ها سپاسگزارم.

بازخورد مخاطبان را طی این چند روز چگونه
دیدید؟

این مدت تلاش کردیم که به مخاطبان احترام بگذاریم؛ لذا به
همان اندازه که از ما تعریف کرده‌اند به همان اندازه پیشنهاد داده‌اند و انتقاد
کرده‌اند و ما نیز همه نظرات را به کار گرفته‌‌ایم و تاثیرش این بوده که برنامه شب
پنجم ما با برنامه شب اول متفاوت است. شاید جالب باشد اما مهمانان هنرمند و
خواننده‌‌ها را براساس نظر و خواست مخاطبان به برنامه دعوت می‌کنیم.

پس تا پایان ماه رمضان برنامه «دعوت» کامل‌تر خواهد
شد.

اگر غیر از این باشد معنی‌‌اش این است که ما ضعیف عمل کرده‌‌ایم
و باید هر روز ما بهتر از دیروز باشد.

در کل دلیل موفقیت برنامه «دعوت» چیست؟

در این برنامه تهیه‌کننده رئیس نیست و مجری صرفا مجری نیست
و مدیر تولید صرفا نقش هماهنگ‌کننده ندارد و این موفقیت را تلاش همکاری تیمی می‌دانم.
چون همه عوامل در یک فضای کاملا صمیمی و دوستانه هم‌دل و یک‌صدا موفقیت برنامه را
وظیفه و علاقه خود می‌دانند و حفظ انسجام کلی تیم برنامه‌ساز «دعوت» کمک بزرگی به
بلوغ این برنامه کرده است.

و سخن آخر؟

از همه عوامل و
همکاران برنامه «دعوت» تشکر می‌کنم و از رفیق خوبم مهیار مهرآذر که جانشین تهیه‌کننده
و مدیر اجرایی پروژه است تشکر ویژه می‌کنم. او به‌دلیل این‌که خودش مجری است
توانسته کمک شایانی برای من باشد و توانسته با نیما کرمی و خانم زارع هم ارتباط و
زبان مشترک خوبی در زمان آنتن ایجاد کند. یک بار دیگر لازم می‌دانم از همه
همکارانم ازجمله امین نظری؛ مدیر تولید، مصطفی امامی؛ مدیر محتوایی، احسان تدین؛
طراح و مجری دکور، ایمان رحیمی؛ مدیر پشتیبانی و تدارکات، حسن خاکبازان، سینا
خانی، رضا افتخار، جمشید کلانتری، پویا افشاری و تک‌تک عوامل، تمام‌قد سپاس‌گزاری کنم.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰