«علم بهتر است» از ثروت/ علم مسیر آگاهی را برای ما روشن می‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۲
صبا گزارش می‌دهد؛

«علم بهتر است» از ثروت/ علم مسیر آگاهی را برای ما روشن می‌کند

رادیو تهران با حمایت از ایده های علمی و کمک به تجاری شدن ایده های برتر، برنامه «علم بهتر است» را راهی آنتن می‌کند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، «علم بهتر است» برنامه علمی از گروه تهران و رویدادهای شبکه رادیویی تهران است که شنبه تا سه شنبه ساعت ۲۱ از رادیو تهران پخش می‌شود که این برنامه راه هایی کسب ثروت از طریق علم را آموزش می دهد.

علم بهتر است روی خط گام دوم

پیام امیری مدیر گروه تهران و رویدادهای رادیو تهران با بیان اینکه برنامه «علم بهتر است» تنها برنامه تخصصی شبکه رادیویی تهران در حوزه علم و فناوری است، عنوان کرد: این برنامه با رویکرد اصلی معرفی دستاوردهای علمی و پژوهشی، تبیین جدیدترین یافته های علمی و تولید ثروت از علم را به مخاطبان خود ارائه می‌دهد. برنامه «علم بهتر است» باتوجه به رسالتی که برعهده دارد برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در حوزه تقویت علم باوری و توسعه پژوهش محوری برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام داده است.

وی با اشاره به محورهای محتوایی برنامه عنوان کرد: حمایت از پژوهش‌های راهبردی برای صنعتی شدن، توجه به اقتصاد دانش بنیان، معرفی نخبگان جوان و توجه به چرخه تولید، ایده علمی تا رسیدن به تولید از جمله محورهای محتوایی برنامه است.

مدیر گروه تهران و رویدادهای رادیو تهران در پایان تصریح کرد: در همین راستا تفاهم نامه‌ای بین شبکه رادیویی تهران با پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است که طی آن ایده‌ها و پایان نامه‌های دانشجویی بعد از داوری و انتخاب ایده‌های برتر از حمایت‌های پارک علم‌ و فناوری به صورت رایگان بهره‌مند می‌شوند که تاکنون از حدود ۱۰۰ ایده ارسالی ۱۰ ایده برتر موفق به بهره‌مندی از این حمایت‌ها شده‌اند.

همچنین آرزو مددی تهیه کننده برنامه «علم بهتر است» در پاسخ به این پرسش خبرنگار صبا که این برنامه از چه سالی و با چه رویکرد و اهدافی روی آنتن رادیو تهران رفته است، توضیح داد: این برنامه از سال ۹۸ با رویکرد علمی روی آنتن شبکه رادیویی تهران رفته است و اهدافی که دنبال می‌کند، علم و مساله پژوهشی است، اینکه چطور می‌شود از علم به ثروت رسید.

زندگی بهتر مستلزم آگاهی است

وی در ادامه با اشاره به بخش های مختلف این برنامه علمی بیان کرد: برنامه «علم بهتر است» شنبه تا سه شنبه از ساعت ۲۱ تا ۲۲ با آیتم های متفاوت روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز می‌رود؛ آیتم «باورهای غلط»، آیتم «دانشگر» که ضمن معرفی مکان های علمی به معرفی موزه‌ها و دانشگاه‌ها و همچنین بررسی مشکلات دانشجویان می‌پردازد و همچنین آیتم «نخبگان» با معرفی نخبگان ایرانی و چهره های برتر ایران و دنیا همراه مخاطبان است.

مددی ادامه داد: همچنین آیتم‌های موضوعی پیش‌بینی شده که براساس موضوع برنامه انتخاب می‌شود. در بخش «پرونده ویژه» یک مقاله یا یک موضوع به روز را که در نشریات معتبر چاپ شده است بررسی می‌کنیم. گزارش، مستند کوتاه، گفتگو با مفاخر ایران و… از دیگر بخش‌هایی است که به فواصل روی آنتن می‌رود.

تهیه کننده «علم بهتر است» درباره چالش های مهم این برنامه توضیح داد: این برنامه تلاش  می‌کند مرجع باشد. افرادی که به این برنامه دعوت می‌شوند افرادی هستند که صحبت‌های آنها سند است و می‌توان به آن‌ها استناد کرد، برای همین رسیدن به محتوا و انتقال درست محتوا در ای شرایط واجب است.

مددی افزود: محتوای برنامه علمی بسیار مهم است، قطعا مخاطبانی که این برنامه را می‌شنوند از لحاظ علمی سطح بالایی دارند. مهمانان برنامه بیشتر از افراد هیات‌های علمی دانشگاه‌ها و کسانی هستند که خودشان مبتکر و خلاق‌اند و توانسته‌اند با پژوهش‌هایشان در زمینه علمی یک مسیر علمی جدیدی را باز کنند. تقریبا بیشتر افرادی که به این برنامه دعوت می‌شوند از سطح علمی بالایی برخوردار هستند و کار پژوهشی انجام می‌دهند. از دیگر مهمانان کسانی هستند که شرکت‌های دانش بنیان تاسیس کرده و توانسته‌اند از علم‌شان برای ثروت‌سازی بهره‌مند شوند.

این برنامه‌ساز با بیان موضوع های «علم بهتر است» که بر چه اساسی انتخاب می‌شود، بیان کرد: موضوع برنامه به صورت رویدادی و موضوعی انتخاب می‌شود. شنبه‌ها در این برنامه به موضوع شیمی، دستاوردهای علم شیمی می‌پردازیم. روزهای یکشنبه‌ها درباره زیست شناسی، بیوتکنولوژی و علم فناوری‌های نوین پرداخته خواهد شد. دوشنبه ها درباره علوم شناختی و علوم اعصاب صحبت می کنیم و این که چطور ما می توانیم از طریق علوم شناختی تاثیر بسزایی روی جامعه بگذاریم تا زندگی و جامعه بهتری داشته باشیم. نجوم و آنچه در آسمان است و فناوری های به روز دنیا و تکنولوژی های جدید در روزهای سه شنبه مورد توجه قرار می گیرد.

وی در پایان عنوان کرد: برای این که زندگی بهتری داشته باشیم باید آگاه باشیم. آگاهی اولین اصلی است که ما می توانیم کشورمان را به یک رتبه بالا برسانیم، باید توجه داشته باشیم حتی برای تصمیم گیری های کوچک زندگیمان، علم مسیر آگاهی را برای ما روشن می‌کند.

همنشینی با نخبگان علمی کشور

غزاله کفاش طلب که از بهار ۱۴۰۰ اجرای برنامه را برعهده دارد، درباره این برنامه عنوان کرد: پیش از من، اجرای این برنامه برعهده سیاوش صفاریان پور و وحید رونقی بود. من در تمامی اجراهایم تلاشم این است که صمیمی را با مخاطب حفظ کنم، چه برنامه تفریحی و سرگرمی باشد و چه علمی، اما اجرای برنامه علمی برای من بسیار جذاب و چالش برانگیز است زیرا نیاز به مطالعه روزانه و جستجو پیرامون اتفاقات جدید علمی و از همه مهم‌تر همنشینی با نخبگان علمی کشور است و این فرصتی مغتنم و ارزشمندست که به واسطه «علم بهتر است» میسر شده است.

کفاش طلب در پاسخ به این پرسش که مجری در جذب مخاطبان چه نقشی دارد به ویژه در برنامه‌ای همچون «علم بهتر است» عنوان کرد: یک برنامه زمانی در جذب مخاطب موفق ظاهر می‌شود که تمامی عوامل یکپارچه و خلاقانه در کنار هم قرار گرفته باشند و مجری باید این توان را داشته باشد که فقط به نوعی پاس گل را خوب دریافت کند تا زحمات تمامی عوامل به ثمر بنشیند. برنامه علمی هم به تنهایی می‌تواند این ویژگی را داشته باشد، اما از نظر من آنچه که در اجرای این برنامه مهم است، این است که مجری با زبان ساده به طرح سوالات علمی بپردازد و خودسانسوری نداشته باشد و مواجهه واقعی با مسائل علمی داشته باشد، چراکه دانای کل نیست و در پایان این که از اجراهای اتوکشیده دوری کند.

 وی در پایان ابراز کرد: برنامه رادیویی «علم بهتر است» از شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۲۱ پخش می‌شود و عمدتا مخاطب عام را با خود همراه می‌کند. جدای از این، تیم برنامه ساز گروه هدفش را دانشجویان قرار می‌دهد یعنی جدای از اینکه ما حواسمان به مخاطب عام و کلی رادیو است توجه ویژه‌تری هم به گروه هدفمان داریم.

مریم کریمی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    ۸۷/۴۹۱/۳۰۲/۰۰۰
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • زودپز
    ۶۷/۳۷۶/۱۵۴/۲۸۰
  • خجالت نکش
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • ببعی قهرمان
    ۲۳/۸۸۵/۶۵۷/۰۰۰
  • مفت بر
    ۲۱/۵۹۱/۱۲۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۹/۷۴۳/۴۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۳۲۶/۵۰۵/۰۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۶۴/۲۷۵/۰۰۰