اسپانسر نباید برای تلویزیون تعیین تکلیف کند! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۵۵
سیدکاظم احمدزاده؛ مجری برنامه «شهر عزیز» در گفت‌وگو با «صبا»:

اسپانسر نباید برای تلویزیون تعیین تکلیف کند!

هدف اسپانسر این است که روزبه‌روز پیشرفت کند و درباره ایجاد تغییرات صاحب اختیار است، زیرا پول می‌دهد و هزینه می‌کند، اما مسئله این است که اسپانسر نباید برای تلویزیون تعیین تکلیف کند.

سیدکاظم احمدزاده مجری برنامه‌‌های مختلف تلویزیونی
که تا چند سال پیش اجرای برنامه «جشن رمضان» را به عهده داشت و پس از بروز اتفاقاتی از این برنامه جدا شد امسال با
برنامه زنده «شهر عزیز» به تهیه‌کنندگی محمدحسین رضوی در تلویزیون حضور دارد و
لحظاتی پیش از افطار، مهمان خانه روزه‌داران می‌شود. این برنامه از شبکه پنج سیما
پخش می‌شود و ضبط و اجرای آن در شهر مشهد انجام می‌شود.

سیدکاظم احمد‌‌زاده که اجرای برنامه‌‌هایی چون «دوستت دارم مادر»،
«دوستت دارم پدر»، «وقتمون کمه» و «خانه چهلم» را در کارنامه دارد، درباره حال و
هوای برنامه «شهر عزیز» و حواشی جدایی‌‌اش
از «جشن رمضان» با روزنامه «صبا» به گفت‌وگو نشست.

کمی درباره حال و هوای برنامه «شهر عزیز» توضیح دهید.

برنامه «شهر عزیز» که در مشهد مقدس اجرا می‌شود برنامه‌ای است که با
موضوعیت رمضان تولید می‌شود و به‌نوعی ویژه افطار است.

تم و موضوع این برنامه درباره چیست؟

برنامه «شهر عزیز» درباره سفره‌‌های افطاری است که تلاشمان این است به‌وسیله
آن مخاطبان را به‌نوعی ساده‌زیستی ترغیب کنیم.

یعنی برنامه «شهر عزیز» به‌نوعی در پی فرهنگ‌سازی است؟

بله. به بهانه پرداختن به سفره‌‌های ساده افطاری قصد داریم فرهنگ
ساده‌زیستی را ترویج کنیم و هدفمان این است که مخاطبان را از تجمل‌گرایی برحذر
داریم و به آن‌ها یادآوری کنیم که اسراف نکنند.

باتوجه به سابقه شما در اجرای برنامه‌‌های مناسبتی و ویژه ماه رمضان
بفرمایید که یک اثر تولیدی باید چه ویژگی‌‌هایی داشته باشد تا در عین تازگی بتواند
مخاطبان را جذب کند؟

جدا از برنامه‌‌هایی که برای مناسبت‌‌های مختلف تولید می‌شوند و
شرایط خود را دارند. ماه رمضان ویژگی‌‌هایی دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها به
تولید برنامه پرداخت. به‌طور مثال تولیدکنندگان باید به مسائل معنوی، معرفتی، دینی
و اخلاقی بپردازند و مسائل انسانی را مد نظر قرار دهند؛ موضوعاتی مثل کمک به مستمندان،
نیازمندان و فقرا.

یعنی هر برنامه‌ای که به موضوعات ذکرشده بپردازد، مورد استقبال
مخاطبان قرار می‌گیرد و برنامه‌ای موفق است؟

این که کاری موفق شود یا خیر بحث دیگری است. موفقیت یک برنامه به
عواملی مختلفی بستگی دارد و شرایط مساعدی می‌طلبد.

درباره همین عواملی که گفتید توضیح دهید؛ همین که یک اثر تلویزیونی
باید چه شرایطی داشته باشد تا موفق شود.

پرداختن به عوامل مختلف و شرایط مناسب زمانی طولانی می‌طلبد و از
حوصله این گفت‌وگو خارج است و اگر هم قابل بیان باشد توضیح‌دادنی نیست و می‌توان
گفت عمل‌کردنی است.

تا چند سال پیش، شاید دو سه سال پیش هر سال برنامه‌ای به روی آنتن می‌رفت
که «جشن رمضان» نام داشت و شما اجرای آن را به عهده داشتید و اغراق نیست اگر
بگوییم مخاطب شما را با این برنامه به یاد می‌آورد. چرا این برنامه دیگر به روی
آنتن نرفت و از جایی به بعد شما در آن حضور نداشتید؟

این برنامه بیست سال پیش توسط خودم راه‌اندازی شد و به تولید رسید و
حدود ۱۷-۱۶سال اجرای آن به عهده من بود.

به این ترتیب یعنی متولی اصلی برنامه «جشن رمضان» خودتان بودید. پس
چرا دیگر به تهیه و تولید و اجرای آن نپرداختید؟

رسانه ملی بنا به دلایلی تمایل نداشت این کار را من انجام دهم. البته
نه‌تنها رسانه ملی که اسپانسر برنامه یعنی کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز تمایلی
به حضور من نداشت.

دلیلشان برای این اتفاق چه بود؟

برای رسیدن به پاسخ صحیح این سوال را از آن‌ها بپرسید نه از من، زیرا
کسی تا به حال به‌دنبال پاسخ این سوال نبوده و اگر شما می‌توانید دلایل این اتفاق
را از زبان آن‌ها بشنوید.

از آن‌جایی که شما بیشتر و بهتر در جریان اتفاقات هستید این سوال را
از شما پرسیدم و مایل هستم جواب شما را بشنوم.

جواب دارم اما این جواب از زبان من است که متقاضی نیستم و تنها انجام‌دهنده‌ام؛
لذا به نظرم اسپانسر برنامه بهتر می‌تواند درباره دلایل این اتفاق توضیح دهد.

در این میان تلویزیون چه نظری داشته است؟

طبیعتاً رسانه و مسئولان باید نسبت به برنامه تعصب داشته باشند و از
آن دفاع کنند تا از بین نرود.

برنامه‌ای که در حال حاضر به روی آنتن است همان برنامه «جشن رمضان»
است؟

نه برنامه تغییر کرده و این برنامه‌ای که در حال حاضر به روی آنتن
است «جنگ رمضان» است یعنی از لحاظ محتوا و روند با «جشن رمضان» متفاوت است و البته
علت تغییرات را باید از تلویزیون و رسانه پرسید؛ هرچند معمولا هدف اسپانسر این است
که روزبه‌روز پیشرفت کند و درباره ایجاد تغییرات صاحب اختیار است، زیرا پول می‌دهد
و هزینه می‌کند، اما مسئله این است که اسپانسر نباید برای تلویزیون تعیین تکلیف
کند.

درست است، این قدرت عمل باید چهارچوب داشته باشد و حد و حدودش مشخص
باشد.

به هرحال اسپانسر پول می‌دهد و به همین دلیل تعیین‌کننده است.

تهیه‌کننده در این میان چه نقشی داشته است؟

محمد قنبری تهیه‌کننده برنامه «جشن رمضان» که تولید برنامه‌‌هایی چون
«مثلث شیشه‌ای»، «شب شیشه‌ای»، «شب فیروزه‌ای» و چند برنامه موفق دیگر را در
کارنامه‌‌اش دارد به‌شدت شخصیت کاربلدی است و یکی از درجه‌یک‌‌های عرصه تولید است؛
تا آن‌جا که از او به‌عنوان استاد یاد می‌کنم و باید بگویم در حال حاضر نیز به‌خوبی
از پس برنامه برآمده و اثر باکیفیتی را به روی آنتن برده است، هرچند که این برنامه
همان برنامه قبلی یعنی «جشن رمضان» نیست؛ اما به هرحال ایشان در این کش‌وقوس به هیچ وجه مقصر نیست،
زیرا متولی کار یا همان سفارش‌دهنده که کمیته امداد امام خمینی(ره) است تعیین‌کننده
است.

برویم به سراغ برنامه «شهر عزیز» که اجرای آن را به عهده دارید.
بفرمایید که در تولید و ضبط و به آنتن رساندن این برنامه با چه مشکلاتی مواجه
بودید و عوامل چقدر از پس سختی‌‌ها و مشکلات برآمدند؟

به هرحال هر پروژه‌ای سختی‌‌هایی دارد و برنامه زنده نیز مشکلات خاص
خودش را دارد؛ اما با این حال تاکنون همه چیز خوب پیش رفته و مدیر شبکه، دست‌اندرکاران
پخش، عوامل و همکاران نیز نهایت تلاششان را می‌کنند تا برنامه باکیفیتی را به روی
آنتن ببریم و نام امام رضا(ع) برای شبکه، تهیه‌کننده، من، همکاران و مردم و
مخاطبان مایه خیر و برکت است ان‌شاءاله.

طی این چند روز بازخورد مخاطبان را چگونه دیده‌اید؟

تا آن‌جایی که می‌دانم و برخورد داشته‌ام مخاطبان از برنامه استقبال
کرده‌اند، اما تنها مشکلی که وجود دارد زمان پخش برنامه «شهر عزیز» است که با
برنامه‌‌های شبکه‌‌های دیگر تداخل دارد و امیدوارم با گذشت چند قسمت، این برنامه
جای خود را در میان مخاطبان پیدا کند.

و سوال آخر این‌که جز برنامه «شهر عزیز» چه برنامه‌ای در دست تولید
دارید؟

فعلا به کاری مشغول نیستم.


وحید خانه‌ساز

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است