برنامه روتین بازیگری برای خودم دارم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۲
سعید چنگیزیان:

برنامه روتین بازیگری برای خودم دارم

«یک برنامه روتین بازیگری برای خودم دارم؛ سالی یک یا دو تئاتر خوب باید کار کنم و اگر پیشنهاد بازی فیلم سینمایی پیش بیاید که فیلمنامه جالب داشته باشد آن را نیز قبول می‌کنم. نیاز ندارم بیشتر از این کار کنم.»

اگر قرار باشد لیستی تهیه کنیم و در آن از
برترین بازیگران تئاتر دهه اخیر نام ببریم بی‌شک سعید چنگیزیان یکی از آن‌هاست؛
بازیگری که به‌رغم حضورش در سینما، اصالت تئاتری خود را همواره حفظ کرده و هر بار
که در روی پرده سینما آمده بازی خوبی را ارائه داده است از ایفای نقش یک بازجو در فیلم
«خشم و هیاهو» گرفته تا مرد آرام «دهلیز» بهروز شعیبی و این اواخر مرد قمارباز «چهارراه
استانبول» مصطفی کیایی. با او بهانه اکران فیلم تازه‌‌اش در سینما به گفت‌وگو
نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

شما در سینما معمولا سالی یک کار، بازی می‌کنید
آن‌هم با نقش‌‌ها و یا موقعیتی متفاوت در فیلمنامه، سیر کارنامه کاری‌تان در سینما
را که نگاه می‌کنیم شاید بتوان گفت گزیده‌کار هستید و انگار باید در آن فیلم و یا
نقش پیشنهادی چیزی وجود داشته باشد تا آن را قبول و انتخاب کنید؟

این موضوع خیلی ربطی به انتخاب ندارد، من کاری را می‌پذیرم
و در آن بازی می‌کنم که با سایر کارهایم هماهنگ باشد و موقعیت برای حضور در آن جور
شود. فعالیت در عرصه تئاتر برنامه‌ای است که من برای خودم به‌صورت مستمر و همیشگی
دارم با لحاظ این قضیه، اگر پروژه‌ای و یا پیشنهاد حضور در فیلمی وجود داشته باشد که با این شرایط هماهنگ شود من
در آن حضور پیدا می‌کنم. گزیده‌کار بودن من در سینما بیشتر به این دلیل است که تا
به حال هر آنچه پیشنهاد شده و با برنامه‌‌هایم تداخل نداشته را پذیرفتم.

با این تفاسیر یعنی دغدغه‌تان این نیست که در
سینما به‌صورت مستمر کار کنید!

من در سینما به‌صورت مستمر و مداوم فعالیت کرده‌ام، به نظرم
سالی یک یا دو فیلم کافی است.

خاستگاه شما تئاتر است اما عکس خیلی از
بازیگران که از تئاتر به سینما آمدند برای ادامه فعالیت، سینما را به تئاتر ترجیح
ندادید و همچنان تئاتر برایتان اولویت است. ظاهرا خیلی جاه‌طلبی در حوزه تصویر
ندارید!

من هدف و برنامه‌ام بازیگری است و صرفا بازیگر سینما شدن و
یا بازیگر تئاتر بودن برنامه من نیست، من یک برنامه روتین بازیگری برای خودم دارم؛
سالی یک یا دو تئاتر خوب باید کار کنم و اگر پیشنهاد بازی فیلم سینمایی پیش بیاید
که فیلمنامه جالب داشته باشد آن را نیز قبول می‌کنم. نیاز ندارم بیشتر از این کار
کنم.

قبل از «چهارراه استانبول» با فیلم «سارا و
آیدا» در مدیوم سینما حضور داشتید، «چهارراه استانبول» چه چیزی داشت که باعث شد
پیشنهاد بازی در آن را قبول کنید؟

دلیل خاصی نداشت، فیلمنامه «چهارراه استانبول» به دستم رسید
آن را خواندم، نقش برایم جالب بود و پذیرفتم.

تئاتری‌‌ها به نسبت بازیگران بدنه سینما
توقعشان بالاتر است، از فیلمنامه و کارگردان گرفته تا گروه سازنده؛ خود شما چقدر
با این نکته موافق هستید و ملاک‌تان چیست؟

توقع من بیشتر مربوط به این مسئله است که چه چیزی می‌سازند
و چطور می‌سازند؟ من به‌عنوان یک فرد
معمولی و کسی که مخاطب سینماست انتخاب‌‌هایم را تنظیم می‌کنم.

شما نقش یک مرد قمارباز را در فیلم «چهارراه
استانبول» بازی می‌کنید، قمارباز می‌تواند تیپ باشد سعی کردید المان‌‌های یک تیپ
را برای بازی این نقش لحاظ کنید یا درصدد این بودید که یک شخصیت تمام و کمال از آن
دربیاید؟

قمارباز که تیپ نیست یک شغل است و کسی آن را شغل خود انتخاب
می‌کند او هم شخصیت دارد همان‌طور که می‌بینید نسبت به وقایعی که در طول فیلم
برایش رخ می‌دهد حساسیت نشان می‌دهد و موضعش نسبت به خودش و آدم‌‌ها تغییر پیدا می‌کند.

در فیلم‌های خارجی شخصیت‌‌های قمارباز به‌مراتب
بیشتر از آثار ایرانی است و ما نمونه‌‌های محدودی از این نقش در سینمای خودمان
داریم به همین سبب مخاطب و حتی خود شما به‌عنوان بازیگر نمی‌توانستید به نمونه‌‌های
آن در سینمای ایران رجوع کنید و یا مخاطب پیش‌فرضی از آن ندارد، چطور نقش را درک
کردید و این تصویر از آن رسیدید؟

به هر حال شخصیت قمارباز در جامعه وجود دارد و آن را دیدیم.

پس به‌دنبال مابه‌ازای بیرونی بودید تا به نقش
برسید یا فقط به فیلمنامه و کدگذاری‌‌های آقای کیایی اکتفا کردید؟

هر آنچه در
فیلمنامه وجود دارد همان را اجرا می‌کنم. البته شاید به‌ قول شما از نشانه‌‌هایی هم
استفاده کردم تا مخاطب راحت‌تر فضا و حال و هوای زندگی این آدم و شغل او را
بپذیرد.

شما معمولا نقش‌‌های نسبتا کوتاه را در آثار
سینمایی بازی می‌کنید اما همان‌‌ها با بازی شما به‌یادماندنی می‌شود. شاید اگر یک
بازیگر دیگر نقش شما در «دهلیز» را بازی می‌کرد آنقدر در ذهن مخاطب نمی‌ماند. فکر
می‌کنم سعید چنگیزیان استاد زنده کردن و ماندگار شدن نقش‌‌های کوتاه است. این
ویژگی از چه چیزی نشات می‌گیرد؟

نه، اسم روی من نگذارید. من فقط یک نقش را می‌گیرم و می‌بینم
چقدر به خودم نزدیک است؟ چقدر می‌توانم آن را درک کنم؟ من هر شخصیتی را که می‌توانم
درک کنم را بازی می‌کنم. مهم این است که من کاراکتر را بفهمم و بعد آنچه را که
فهمیدم راحت و روان بازی کنم.

حال و مود فیلم «چهارراه استانبول» در عین حال که
خوب است اما مشخص نیست، سکانس‌‌هایی کمدی است و می‌خندی، در سکانس‌‌هایی حال مخاطب
دگرگون می‌شود و حتی گریه می‌کنی مثلا درخصوص نقش شما می‌توانم بگویم بعضی مواقع
از دست او حرص می‌خوریم و زمانی دیگر پا به پایش حرص می‌خوریم.

این به هر حال همان روندی است که شخصیت طی می‌کند و براساس
اتفاقاتی که برایش رخ می‌دهد متحول می‌شود به نظرم این نقطه ضعف به حساب نمی‌آید و
خوب است.

شاید من سوال را بد مطرح کردم، منظورم کلیت
فیلم «چهارراه استانبول» است نه شخصیتی که شما ایفا کردید!

من نمی‌توانم در این مورد پاسخی بدهم چون بحث نقد و نظر است
و کارگردان باید نظرش را بگوید. من بازیگرم و فقط بازی می‌کنم.

ملیکا مومنی‌راد


هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۱۰۳/۶۷۲/۱۴۵/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۳۱/۲۱۰/۳۴۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • صبحانه‌با‌زرافه‌ها
    ۱/۱۱۵/۶۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۹۰/۹۵۰/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۲۴/۹۸۷/۰۰۰
  • باغ کیانوش
    ۱۵/۲۳۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۶۰/۰۰۰