متین ستوده که آثاری چون «لیسانسهها» ساخته سروش صحت،
«زمانه» ساخته حسن فتحی، «میکاییل» ساخته سیروس مقدم و «سهدونگ سهدونگ» به
کارگردانی شاهد احمدلو را در کارنامه دارد و بهتازگی بازیاش در این سریال آغاز
شده، درباره ویژگیهای فیلمنامه و نقشش در این اثر اجتماعی گفت.
کمی درباره نقشتان در سریال «سارق روح» توضیح
دهید.
راستش ترجیح میدهم درباره نقش و جزییات آن توضیح ندهم؛
زیرا نقشم در این سریال بهتازگی شروع شده و قرار است از جایی به بعد مخاطب با
شخصیت و چهره متفاوتی روبهرو شود؛ بنابراین بهتر است که نقش را لو ندهم. فقط میتوانم
بگویم نسبت به نقشهایم در سریالهای دیگر متفاوت است.
به نظر شما فیلمنامه «سارق روح» چه ویژگیهایی
دارد؟
ویژگی بارز فیلمنامه این است که به موضوعات و معضلاتی میپردازد
که در جامعه وجود دارند.
کمی درباره فضا و حال و هوای آن توضیح دهید.
فیلمنامه «سارق روح» درباره وجود فرقههای انحرافی است که
باعث شستوشوی مغزی جوانها و اغفال آنها میشود و قصه نیز براساس واقعیت است و شخصیتها
براساس آدمهای واقعی نوشته شدهاند و اتفاقها نیز براساس واقعیت است؛ به اضافه
اینکه نویسنده بهخوبی از پس شخصیتها برآمده و آنها را با ظرافت پرداخت کرده و
کارگردان نیز بهدرستی به ایجاد موقعیتها پرداخته است؛ البته در قسمتهای بعدی
سریال، اتفاقهای جالبی رخ میدهد که مخاطب را متعجب و غافلگیر میکند.
چه عناصری بر انتخاب شما تأثیر دارند و اصولاً انتخابهایتان
بر چه اساسی است؟
برای من فیلمنامه ارجحیت دارد و اینکه قصه چهارچوب درست و
پایه و اساس داشته باشد؛ بهخصوص در شرایط فعلی که فیلمنامهها خوب نوشته نمیشوند
و ضعفهای متعددی دارند.
اینکه کارگردان چه کسی باشد برایتان مهم نیست؟
معمولاً اگر
فیلمنامه کیفیت لازم را داشته باشد و قصه پرکششی داشته باشد کارگردان کاربلدی پشت
آن است. پس از فیلمنامه و کارگردان نیز نقش برایم از اهمیت بالایی برخوردار است.
باتوجه به پیشنهادهایی که دارید، کیفیت
فیلمنامهها در تلویزیون را چگونه میبینید؟
متاسفانه شرایط سخت کاری در تلویزیون بر کیفیت آثار
نویسندگان نیز تأثیر گذاشته است و آنها نیز شرایط مناسبی ندارند تا بتوانند همه
انرژیشان را صرف نوشتن کند.
کمی درباره شرایط سختی که گفتید در تلویزیون
وجود دارد، توضیح دهید.
مثلاً وضعیت مالی سازمان و بودجهای که برای تولید آثار در
نظر گرفته میشود بر کیفیت کار نویسندگان نیز تأثیر میگذارد، زیرا آنها نیز باید
از این راه کسب درآمد کنند وگرنه نویسندههای خوبی داریم که اگر تأمین شوند میتوانند
متمرکز عمل کنند و فیلمنامههای باکیفیتی بنویسند؛ لذا این کاستیها باعث میشود
که فیلمنامه خوب کم نوشته شود.
از همکاریتان با آقای احمد معظمی بگویید.
بار اول نیست که با ایشان کار میکنم و چند سال پیش نیز با
ایشان همکاری کردهام. نسبت به تجربه قبلی که با ایشان داشتم کارگردانی متفاوتی از
او دیدم.
در راستای کامل کردن نقش، چقدر با احمد معظمی مراوده
و تعامل داشتید و برای رسیدن به نقش چه روالی را طی کردید؟
قصه از اول کامل نبود و کل فیلمنامه را در اختیار نداشتم، البته
این موضوع باعث اتفاقات خوبی شد؛ زیرا من نیز بهمرور با فیلمنامه جلو رفتم و پلهبهپله
و گامبهگام شخصیت را کامل کردم. در این میان آقای معظمی نیز به کمکم آمدند تا آن
را کامل کنم و نظرات و پیشنهادهای ایشان خیلی موثر بود. درواقع نقش فرشته خیلی از
من دور بود و میتوانم بگویم برخلاف دیگر نقشهایم در آثار دیگر وجه اشتراکی با
من نداشت و از من خیلی فاصله داشت و امیدوارم از پس آن برآمده باشم.
برخی از بازیگران از این که فیلمنامه را از
ابتدا در اختیار ندارند و قسمتهای آن روزبهروز به دستشان میرسد ناراحتند. شما
در این باره چه نظری دارید؟
البته من نیز هیچوقت براساس یک طرح کلی جلو نمیروم و براساس
یک تعریف دوخطی درگیر کار نمیشوم. درباره «سارق روح» نیز اینگونه نبود که
فیلمنامه را نخوانده باشم. ده قسمت فیلمنامه را در اختیار داشتیم و همین کافی بود
تا شخصیت را تحلیل و حلاجی کنم و در جریان قصه و فضای آن قرار گیرم. در حال حاضر
نیز فضای کار به گونهای است که اکثر نویسندگان به این شکل کار میکنند و کمتر
کاری را میتوان سراغ داشت که کامل نوشته شده باشد. اگر توجه کنید معمولا سریالهای
داستانی، فیلمنامه کاملی ندارند و شیوه معمول این است که سریال با چند قسمت مکتوب
شروع میشود و در طول کار کامل یا بازنویسی میشود.
این روند شما را اذیت نمیکند؟
به نظرم اگر
فیلمنامه کامل نباشد، نویسنده و کارگردان میتوانند در طول کار متوجه شوند که نقاط
قوت و ضعف قصه و اثر کجاست و سپس میتوانند نقطه قوتها را کامل میکنند و به کمرنگ
کردن کاستیها بپردازند و در رفع آن بکوشند.
شما در تلویزیون فعال هستید و در سینما حضور
پررنگی ندارید. این انتخاب خودخواسته است یا پیشنهادهای کمتری در عرصه سینما
دارید؟
من از روز اول روند و سیر زمانبری را انتخاب کردهام. مثلاً
در فعالیتهای اخیرم بیش از یکسال درگیر دو سریال بودم و در این میان پیشنهادهای
سینمایی هم داشتم که نپذیرفتم. اما در کل سینما اولویت من نیست و بیشتر به نقش فکر
میکنم و آنچه برای من اهمیت دارد کیفیت نقش است. بهجرأت میگویم نقشم در سریال
«سارق روح» را به نقشهای معمولی در سینما ترجیح میدهم و اگر پیشنهاد هم داشتم
نمیپذیرفتم؛ زیرا نقش خوب است که به بازیگر کمک میکند تا تواناییهای خود را بشناسد
و بروز دهد. به این ترتیب صرفاً تئاتر، تلویزیون یا سینما برایم فرقی ندارد؛ هرچند
بهعنوان بازیگر دوست دارم سینما را بهصورت جدی و در نقشی جدی و اصلی تجربه کنم.
فرصتش هم پیش آمده و من درگیر کار بودهام.
برای ارائه نقشتان در «سارق روح» چه مابهازایی
در بیرون و در جامعه یافتید تا براساس آن پیش بروید.
این نقش هیچ مابهازایی نداشت، نه در آثار دیگر و نه در
جامعه. در جامعه چنین شخصیتی را نیافتم و برای کامل کردن نقشم زندگی آن آدم را در
ذهنم تصویر کردم و او را در موقعیتهای مختلف قرار دادم.
«سارق روح» درباره فرقههای انحرافی است، در
زندگی واقعی چقدر با این فرقهها برخورد کردید و فضای سریال را چقدر واقعی میبینید؟
واقعیت این است که پس از خواندن قصه فکر نمیکردم چنین فرقههایی
وجود داشته باشند و اینقدر دور از ذهن بود که فکر نمیکردم در جامعه ما چنین
معضلاتی وجود داشته باشد؛ اما پس از تحقیق و گفتوگو با نویسنده و کارگردان در عین
ناباوری متوجه شدم که در کشور ما نیز چنین فرقههایی فعالیت میکنند و چنین شخصیتهایی
مابهازای بیرونی دارند و حتی لیدرها و سردستههای این فرقهها دستگیر شدهاند و
حکم اعدامشان صادر شده است.
بازخورد مخاطبان را چگونه دیدید؟
متاسفانه سریال «سارق روح» در زمان بدی پخش میشود و شخصاً
به این اتفاق اعتراض دارم. چرا زمانی که چنین سریالی با چنین کیفیت بالایی تولید
میشود، باید در زمان بدی پخش شود و دیده نشود و خستگی زحماتی که برای تولید آن
کشیده شده در تن عوامل و بازیگران بماند؟! با چنین شرایطی چنین به نظر میرسد که
نخواستهاند کار آنگونه که باید، دیده شود. شاید اگر سریال در زمان بهتری پخش میشد
خیلی مورد استقبال مخاطبان قرار میگرفت. متأسفانه با این اثر بد برخورد کردند.
سریال در چه زمانی پخش میشود؟
این سریال یک بار در هفته پخش میشود، آنهم عصر جمعه در
ساعت۱۹:۳۰، درست در زمانی که کسی پای تلویزیون نیست. البته در این شرایط نیز
مخاطبان از سریال استقبال کردهاند و همین اتفاق نشان از موفقیت کار دارد. بنابراین
در چنین شرایطی تلویزیون که بانی تولید چنین آثاری است باید از آن حمایت کند و اینکه
کارهای موفق نیز نیاز به حمایت دارند.
و سخن آخر؟
آقای ابوالفضل صفری از تهیهکنندگان جوان تلویزیون هستند و
باید بیشتر حمایت شوند؛ زیرا افرادی چون ایشان با کمترین بودجه بهترین بازدهی را
دارند و باید به آنها اهمیت داده شود.
وحید خانهساز
There are no comments yet