رضا عطاران فروش فیلم را تضمین می‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۷
تهیه‌کننده «مصادره»:

رضا عطاران فروش فیلم را تضمین می‌کند

قاسمی: «رضا عطاران بازیگر مطرح و توانمندی است، مخاطب سینما او را دوست دارد و نمی‌توان منکر این قضیه شد. قطعا یکی از دلایل فروش هر فیلمی که عطاران در آن حضور دارد خود اوست.»

«مصادره» اولین فیلم مهران احمدی در قامت
کارگردان است؛ فیلمی که به‌لحاظ شکل‌گیری فرم و حتی تولید، انرژی زیادی را مطالبه
می‌کند و کار سهل‌الوصولی نیست، چه پارامتر‌‌هایی شما را مجاب کرد که تهیه‌کنندگی
این فیلم را بر عهده بگیرید؟

آشنایی و دوستی من با مهران احمدی به سال۹۲ و همکاری‌مان بر
سر پروژه «شیار۱۴۳» برمی گردد. از طرفی او
سابقه دستیاری کارگردان و ساخت چندین فیلم‌کوتاه را در کارنامه کاری خودش داشت و
من آن‌ها را دیده بودم و از این سابقه خبر داشتم. براساس این شناخت، زمانی که از
دغدغه او برای کارگردانی اولین فیلم بلندش باخبر شدم تصمیم گرفتم به این مسئله
ورود کنم. جلساتی برگزار شد و طی آن فیلمنامه آقای فرقانی ارائه شد. خوشبختانه
دغدغه‌‌هایمان مشترک بود و همین مسئله باعث شد عزممان را برای ساخت «مصادره» جزم
کنیم. اما درخصوص این‌که گفتید ساخت «مصادره» کار سهل‌الوصولی نیست باید بگویم تقریبا
تمام کارهایی که تا به امروز تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشتم جزو آثار سخت به
حساب می‌آیند و تا به حال فیلمی را که به‌لحاظ تولید بی‌دردسر و آسان باشد نساخته‌ام.

پیش از «مصادره»در کارنامه کاریتان فیلم کمدی
وجود نداشت، با ذکر این نکته که فیلم‌های کمدی غالبا پرفروش هستند و برگشت سرمایه
در آن تضمینی است، به چه علت سراغ این گونه رفتید و در ادامه مسیر کاریتان همین
روند را ادامه می‌دهید؟

در انتخاب فیلمنامه‌‌هایی که تصمیم به ساخت آن می‌گیرم به‌لحاظ
ژانر چهارچوبی قائل نیستم و خودم را محدود نمی‌کنم که حتما در یک ژانر خاص فعالیت
کنم. براساس دغدغه‌‌هایم تصمیم می‌گیرم که یک فیلمنامه را بسازم یا نسازم، به
عبارتی دیگر باید به یک نقطه اشتراک با فیلمنامه‌‌نویس برسم و بدانم دغدغه‌‌هایمان
شبیه هم است یا نه، درخصوص مصادره این اتفاق افتاد و به این نتیجه رسیدم آنچه برای
خودم مهم است در متن وجود دارم.

خیلی‌‌ها رضا عطاران را ضمانت فروش یک اثر کمدی
می‌دانند تا چه اندازه میزان فروش فیلم «مصادره» را منوط به حضور او می‌دانید؟

رضا عطاران بازیگر مطرح و توانمندی است، مخاطب سینما او را
دوست دارد و نمی‌توان منکر این قضیه شد. قطعا یکی از دلایل فروش هر فیلمی که رضا
عطاران در آن حضور دارد خود اوست، اما فارغ از این موضوع، در کنار یک بازیگر محبوب
باید درام خوبی هم در فیلم شکل گرفته باشد تا مکمل هم شوند و بتواند مخاطب را به
سینما بیاورد و درنهایت راضی از سینما برود. در «مصادره» تمام سعی‌مان را کردیم که
مولفه‌‌های یک اثر استاندارد و حتی پرفروش را کنار هم بیاوریم.

تا چه اندازه در انتخاب بازیگران نقش داشتید؟

به‌صورت حرفه‌ای کارگردان خودش بازیگران مناسب برای هر نقش
را انتخاب می‌کند و بعد با ما مطرح می‌کند و تعاملی شکل می‌گیرد. در «مصادره» هم
همین اتفاق افتاد. مهران احمدی گزینه‌‌هایش را مطرح کرد و با توافق و تعامل با
یکدیگر به نتیجه‌ای که در حال حاضر روی پرده است رسیدیم. خوشبختانه همان گزینه‌‌های
اول هم برای فیلم انتخاب شدند.

«مصادره» فیلمی سیاسی نیست اما بستر قصه «مصادره»
سیاسی است و بالطبع حساسیت‌‌هایی در این باره وجود دارد. به‌عنوان تهیه‌کننده تا
چه حد درگیر این حساسیت‌‌ها بودید و آیا روند گرفتن پروانه ساخت دچار مشکل شد؟

در بیشتر کارهایی که ساختم روند پرفرازونشیبی را برای گرفتن
پروانه ساخت طی کردم فقط «مصادره» این‌گونه نبود. در «شیار۱۴۳» هم این اتفاق افتاد.
ماه‌‌ها زمان گذاشتم و بعد پروانه ساخت صادر نشد و قرار شد یا با دادن تعهداتی و
منوط به شرایطی، فیلم ساخته شود و یا خروجی نهایی فیلم ملاک قرار گیرد. من آن زمان
برای ساخت «شیار۱۴۳» به تعهدات عمل نکردم اما خوشبختانه خروجی نهایی مورد قبول بود
و با اقبال مواجه شد. در ساخت «مصادره» هم بحث‌‌هایی حول محور فیلمنامه و موضوع آن
وجود داشت اما برخلاف «شیار۱۴۳» این امکان برای ما فراهم بود که با گفت‌وگو
ابهامات را برای شورا برطرف کنیم.

تا چه اندازه موافق این هستید که رویکردتان در «مصادره»
نقادانه است؟

ظرفیتی وجود دارد تحت عنوان ایرانیان خارج از کشور، به نظرم
این گروه که حدود شش‌میلیون نفر هم هستند پتانسیل خوبی دارد اما تا به حال به آن
خیلی پرداخته نشده است. بخشی از این گروه، ارتباطی با ایران ندارند و من دوست
داشتم درهایی باز شود برای شناخت ایرانیان خارج از کشور نسبت به ایران و همین طور
بستری برای شناخت ایرانیان توسط مسئولان تا هم‌افزایی اتفاق بیفتد و راهی برای گفت‌وگو
و تعامل ایجاد شود. دغدغه «مصادره» همین بود و در این مسیر لاجرم نیاز بود که هر
دو طرف را نقد کنیم اما تلاشمان را کردیم که این اتفاق کاملا منصافه پیش برود.

چطور شد که فیلم را برای اکران نوروز انتخاب
کردید و تا چه اندازه این اتفاق برایتان راضی‌کننده بود؟

اکران عید نوروز اکران قابل توجهی است به‌خصوص که میزان
تمایل به تماشای آثار کمدی هم در این بازه زمانی بسیار وجود دارد و معمولا آثار
کمدی با اقبال خوبی مواجه می‌شوند. اما امسال بحث از اتفاقی به میان آمده که می‌تواند
به فروش فیلم‌ها ضربه بزند. سال‌‌های پیش هر ۵پنج فیلم اکران نوروز تقریبا ۱۰هفته
زمان نمایش داشتند اما امسال ۷فیلم برای اکران نوروز انتخاب شد که با حضور فیلم «بدون
تاریخ بدون امضا» که مخاطبان خاص خودش را دارد تعدادمان به هشت فیلم رسید و در حال
حاضر صحبت شده که فیلم‌ها شش هفته زمان اکران داشته باشند. این اتفاق ضربه‌زننده
است و نیاز به بازنگری دارد. امیدوارم شورای صنفی تمهیدی بیندیشد و آن را به حالت
قبل برگرداند.

باتوجه به افزایش قیمت بلیت سینماها، خیلی‌‌ها میزان
فروش را خوب می‌دانند اما معتقدند آمار مخاطبان به‌نسبت سال گذشته کاهش پیدا کرده
و آمار بالای فروش فیلم‌ها به‌دلیل افزایش قیمت بلیت است. چقدر با این نظریه موافق
هستید و میزان مخاطبان «مصادره» را چگونه دیدید؟

در جریان آمار دقیق فروش و میزان مخاطبان سال گذشته نیستم و
بالطبع نمی‌توانم قیاس کنم اما این را بگویم که خوشبختانه امسال تلویزیون بسیار
فعال بود و همین فعال بودن باعث شده برخی مخاطبان به جای آمدن به سینما، تماشای فیلم‌ها
و سریال‌‌های تلویزیون را انتخاب کنند. همه این عوامل می‌تواند دست به دست هم می‌دهد
تا مخاطب سینما ریزش داشته باشد. با این همه به نظرم باتوجه به تعداد صندلی اشغال‌شده
برای هر فیلم، رکورد خوبی نسبت به سال‌‌های پیش زده شده است اما باید زمان اکران
هم کاهش پیدا نکند.

به‌جز «مصادره»، دو فیلم کمدی دیگر امسال فرصت
حضور در اکران عید نوروز را داشتند. انتخاب آثار این دوره از اکران و میزان رقابت
در بین آن‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

پیشرفت در رقابت اتفاق می‌افتد هر چقدر رقابت سنگین‌تر باشد
و رقیبان قدرتمند‌تر باشند برای فیلم‌ها بستر بهتری فراهم می‌شود. به نظرم در این
دوره از اکران نوروز هم فیلم‌های خوب و مهمی به نمایش درآمدند.

ملیکا مومنی راد

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰