فصلسوم برنامه سینمایی «کافه فیلم» پس از ۲۲بهمن با اجرای
اکبر نبوی شروع شده است. اکبر نبوی در این برنامه بعداز
پخش فیلم موردنظر، با کارگردان اثر گفتوگو میکند. اجرای فصلدوم این برنامه برعهده امید روحانی بود و بینندگان آیفیلم،
فصلاول آن را نیز با اجرای محمد صادقی تماشا کردهاند. سریسوم این برنامه باحضور
اکبر نبوی نمایش داده میشود؛ منتقد و نویسنده سینمایی که کاملا بهحوزه سینما
آشنا و به چندوچون آن مسلط است. نبوی که پیشاز
هرعنوان دیگری، با حرفه روزنامهنگاری شناخته میشود، درسال۴۳ متولد شد.
یکی از معروفترین گفتوگوهای منتشر شده او با زندهیاد رسول ملاقلیپور صورت گرفت
که بعدها توسط انتشارات سروش منتشر شد. هشتسال عضویت شورای سردبیری روزنامه
«رسالت» مدیرمسئولی و سردبیری مجلات و نشریات گوناگون و عضویت در هیأتداوران بخش
سینمای ایران در یازدهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان و معاونت
فرهنگی خانه سینما از دیگرمواردی است که در کارنامهاش بهچشم میخورد. نبوی همچنین
برنامههای متعددی تلویزیونی را تهیهکنندگی و اجرا کرده است که «برداشت دو» در اوایل
دهه۸۰ از مهمترین آنهاست و به شناختهشدنش بهعنوان یک کارشناس حوزه سینما و
آثار نمایشی کمک کرد.
با این کارشناس-مجری جدید برنامه «کافه فیلم» درباره حضورش در این
برنامه گفتوگو کردهایم:
فکر میکنم اجرای «کافه فیلم» برای شما یک
تجربه خیلی جدید نیست، چون پیشاز آن هم برنامههای سینمایی اجرا کردهاید.
بله، قبل از برنامه «کافه فیلم» درحوزه فیلم سینمایی، برنامهای
باعنوان «برداشتدو» اجرا کردهام، با محوریت بررسی آثار یک سینماگر. درحالحاضر
هم در شبکهچهار چهارشنبهشبها یک برنامه زنده اجرا میکنم با نام «چشمشب روشن»
که طی آن بهمدت یکساعت درحوزه سینما با مهمانان برنامه گپوگفت داریم.
«کافه فیلم» را دیده بودید؟ ونگاهتان به تولید
و پخش «کافه فیلم» توسط شبکه آیفیلم چیست؟
تنها پخش فیلم برای آیفیلم اهمیت ندارد، بلکه گپوگفت با
کارگردان فیلمی که میخواهد پخش شود نیز جایگاهی خاص دارد. این نگاه :کافه فیلم»
قابلاهمیت است و جای تأمل و تشکر دارد. سینما خیلی جدی است و رسانهای است که
باید بسیاربسیار متناسب با جایگاهش با آن برخورد کرد؛ نه اینکه ما به آثار سینمایی
تنها بهعنوان یک ابزار یا وسیله برای سرگرم کردن مخاطب نگاه کنیم. این روش کماهمیت
جلوهدادن جایگاه و مرتبه سینماست. پیرو همین نگاهی که به سینما دارم، وقتی آیفیلم
درکنار پخش فیلم، بهکارگردان اهمیت میدهد و زمان مشخصی را بهکارگردان اختصاص
میدهد که با او هم گپوگفتی صورت بگیرد، مشخص است که نگاه فرهنگی به سینما دارد،
نه صرفا نگاه ابزاری به آن. بههمیندلیل خیلی جای تقدیر و تشکر دارد که به سینما،
فرهنگی نگاه میکنند.
رویکردتان قرار است در گفتوگوها مثل سابق معرفی
و گپوگفت باشد یا نقادانه و چالشی؟
من ترجیح میدادم نقادانه باشد و فیلم را تحلیل کنیم، درکنار
خود فیلم که چرا کارگردان آن را ساخته و درباره شرایط ساخت آن گپوگفتی صورت
بگیرد. نگاه جدیام این بود که تحلیل و نقدی هم اتفاق بیفتد که وجه نزدیککردن
توده بیشتر مردم به سینما اتفاق بیفتد، ولی دوستان خواستند برنامه همچون روالسابق،
فارغ از نقد و تحلیل پیش برود و باتوجه به خانوادگی بودن این شبکه، برای مخاطبعام
و همه سنوسالها جذابیت داشته باشد. باتوجه به این نکات، گپوگفت من با
کارگردانان، حول چرایی ساخت فیلم و هرآنچه غیر از نقد است، پیش میرود.
پخش این برنامه تخصصی برای رشد سلیقه فرهنگی
مخاطبان شبکه «آیفیلم» چقدر مؤثر است؟
این شبکه درداخل کشور بهنظرم همنشینی و همکناری مخاطب با
سینما را افزایش میدهد و مخاطب عمومی را بیشتر با جهان و دنیای سینما آشنا میکند.
به مخاطب عمومی میگوید که سینما صرفا یک امر تفننی نیست و فیلم یک فرآیند ویژه و
مجموعهای از عوامل است که کنارهم قرار گرفتهاند که یک فیلم سینمایی شکل بگیرد.
همین که مخاطب وارد این جهان شود بهنظرم میآید یک گام، او را در درک سینما جلو
بردهایم. حالا بعد از آن، پیرو چنین درک و آگاهی مقدماتی از سینما، خودش برحسب
علاقهاش، تلاش میکند سینما را جدی بگیرد و عمیقتر وارد این حوزه شود. برنامههایی
از جنس «کافه فیلم» کمک میکنند که مواجهه و رویارویی مخاطبعام با سینما از مرتبه
تفننی وعادی بالاتر رفته و ارتقا پیدا کند.
ملاک انتخاب و پخش فیلمهای سینمایی در برنامه
چیست؟
دو شاخصه برای انتخاب فیلمها مطرح است. یکی اینکه به فیلمهایی
بپردازیم که تاکنون در برنامه «کافه فیلم» پخش نشده و با سازندگان آن گفتوگو نشده
و دیگر اینکه فیلمهایی انتخاب شوند که سازمان صداوسیما حقوق مادی و کپیرایتش را
دراختیار داشته باشد. فکر نمیکنم ممیزی و محدودیت خاصی غیر از اینها برای
انتخاب فیلمها لحاظ شود.
بهنظر شما تولید و پخش برنامههایی نظیر «کافه
فیلم» از شبکه «آیفیلم» چقدر ضرورت دارد؟
تا آنجا که من دنبال میکنم و در خانوادههای نزدیک خودم و
دوست و آشنا دیدهام، آیفیم اساسا یک شبکه نمایشی است و درنتیجه نهفقط درباره
آثار سینمایی، بلکه من گمان میکنم اگر درباره سریالها هم چنین اتفاقی بیفتد، در
این شبکه ضرورت دارد وخوب است آیفیلم در باره سریالهایی که پخش میکند هم با
کارگردان، نویسنده و بازیگرانش گفتوگو کند. من معتقدم که آیفیلم خوب است برای
سریالها پرونده باز کند و پرونده را متناسب با سیر پخش سریال و متناسب با قسمتها،
در یک بازه مناسب بگنجاند و برای مخاطب اطلاعات و آگاهیهای بهتعبیر من ،فرامتنی
هم عرضه بکند. اگر برای ارتقای فهم و درک فرهنگی آثار نمایشی، زمینههای درک
فرامتنی را هم فراهم کنیم، پیشرفت خوبی است.
فهیمه اسماعیلی
There are no comments yet