«سارق روح» جزو یکی از متفاوت‌ترین سریال‌های سال‌های اخیر است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۲ فروردین ۱۴۰۴ ساعت ۰۱:۳۱
احمد معظمی:

«سارق روح» جزو یکی از متفاوت‌ترین سریال‌های سال‌های اخیر است

«سارق روح» جزو یکی از متفاوت‌ترین سریال‌های سال‌های اخیر است ،همیشه سعی می‌کنم متفاوت بودن را در کارهایم لحاظ کنم و شبیه هیچ کسی نباشم.

سریال «سارقان روح» به قلم هومان فاضل در ژانر
مهیج و معمایی برگرفته از یک ایده پژوهش‌محور است که به موضوع امنیت نرم و آسیب‌‌های
اجتماعی می‌پردازد. دانیال حکیمی، محمود پاک‌نیت، نگین معتضدی، علیرام نورایی،
کمند امیرسلیمانی و…. ازجمله بازیگران این سریال هستند که دانیال حکیمی بازیگر
اصلی این سریال تلویزیونی است و با نقشی متفاوت در ردای یک کارشناس امنیتی قرار
گرفته است.
ابوالفضل صفری؛ تهیه‌کننده، احمد معظمی
کارگردان، هومان فاضل نویسنده فیلمنامه و مرتضی اصفهانی مشاور این سریال هستند. احمد
معظمی؛ کارگردان، بعد از پخش سه قسمت از «سارق روح» از میزان استقبال مخاطبان
احساس خرسندی می‌کند و معتقد است که این سریال جزو کارهای متفاوت در تلویزیون به‌شمار
می‌رود. گفت‌وگوی «صبا» با کارگردان این سریال پیش روی شماست.

«سارق روح» جزو یکی از متفاوت‌ترین سریال‌های سال‌های اخیر است

همکاری با هومان فاضل در «سارق روح» چطور کل
گرفت؟ فاضل در «آسمان من» داستانی درخصوص مسائل امنیتی را به نگارش درآورده بود؛ همین
پیش‌زمینه باعث شکل‌گیری این همکاری شد؟

در ابتدا آقای فاضل به همراه آقای دکتر اصفهانی قصه را طراحی
و نوشتن آن را آغاز کردند که در همان زمان من در جریان این پروژه قرار گرفتم؛
تقریبا مدت یک‌سال‌ونیم تا دو سال تحقیقاتی که آقای فاضل و اصفهانی روی متن داشتند
به طول انجامید و در ادامه پروسه‌ای نزدیک به هفت ماه را برای رسیدن به متن نهایی
طی کردیم. طبیعتا تهیه‌کننده برای ساخت سریال چندین کاندیدا داشت که درنهایت ساخت
«سارق روح» به عهده من گذاشته شد.

آن طور که از مضمون کار برداشت می‌شود، مراحل
تحقیق، پژوهش و پیش‌تولید، زمان زیادی را به خود اختصاص داده است اما در عوض تولید
با سرعت خوبی انجام شده است.

بله؛ تحقیقات نزدیک به دو سال زمان برد؛ ما پیش‌تولید بسیار
خوبی داشتیم، در سیستم فیلمسازی، زمانی که پیش‌تولید متناسب و درخوری به کار
اختصاص داده شود و همه چیز طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده پیش برود، طبیعتا زمان تولید
کار همه موارد مهیاست، در این صورت خدشه‌ای به تولید نیز وارد نمی‌شود و مشکلاتی
از قبیل توقف یا… در حین ساخت متوجه کار نخواهد شد. ما در «سارق روح» طبق برنامه‌هایی
که وجود داشت تمام صحنه‌ها را تصویربرداری کردیم و با گروهی حرفه‌ای به مدیریت و
مشاوره
فوق‌العاده مرتضی متولی جلو رفتیم.

تعدد بازیگران و پرتعداد بودن لوکیشن‌ها، یکی
دیگر از ویژگی‌های «سارق روح» است.

کار با این تعداد بازیگر بسیار سخت است، فارغ از تعداد
بازیگران و لوکیشن‌های متعددی که کار دارد، سریال گرانی محسوب می‌شود؛ درواقع باید
گفت که برای آن هزینه زیادی صرف شده است؛ من همیشه معتقدم که فیلمسازی یک کار
گروهی است، به‌طوری که همه اعضای گروه برای خوب شدن کار زحمت می‌کشند و خوشبختانه
این امر در «سارق روح» هم وجود داشت و سریال تاکنون بازخوردهای بسیار خوبی از جانب
مخاطبان داشته است و به‌نوعی بینندگان را درگیر خود کرده است و آن را دنبال می‌کنند.

کار با این تعداد بازیگر در کنار جذابیت‌ به
سختی کار هم می‌افزاید.

بله. کار را خیلی سخت می‌کند، حفظ کاراکترها، رسیدن آن‌ها از
نقطه‌ای به نقطه دیگر، پایان‌بندی آن؛ همه این موارد برای یک پروژه کار مشکلی
خواهد بود اما وقتی همه چیز از ابتدا طبق اصول چیده شده باشد مطمئنا در کار
تاثیرات خود را خواهد گذاشت؛ حتی اگر بگوییم که کار خیلی پربازیگر و با لوکیشن
فراوان هم هست؛ روی تک‌تک این شخصیت‌ها همراه با آقایان فاضل و اصفهانی گپ زده شده
است و به این این شکل نبوده که همه اتفاقات در صحنه رخ دهد، بلکه پشت همه این‌ها فکر
بوده است؛ نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که همه بازیگران به ما لطف
داشتند و همگی با تماس اول پذیرفتند که در پروژه حضور داشته باشند؛ به یاد ندارم که
بازیگری پیشنهاد همکاری با «سارق روح» را نپذیرفته باشد و ما به سراغ فرد دیگری
رفته باشیم.

در کنار بازیگران سریال، حضور ایرج نوذری بعد
از مدت‌ها در یک کار تلویزیونی اتفاق خوبی محسوب می‌شود. چطور او را برای این کار
انتخاب کردید؟

ایرج نوذری جزو بازیگران محبوب است و مردم او را دوست
دارند؛ به علاوه این‌که خود او هم در انتخاب نقش، کمی وسواس دارد و درگیر هر کاری
نمی‌شود مگر این‌که نقش خاصی باشد. ایرج نوذری از دوستان خیلی قدیمی من است، از
سال‌های دور و زمانی که من دستیار کارگردان بودم با یکدیگر همکاری داشتیم؛ زمانی
که این نقش را در فیلمنامه خواندم خیلی آن را به ایرج نوذری نزدیک دیدم، درواقع نقش،
ذهن مرا به سمت او می‌برد؛ چرا؟ به این علت که جنس صدا، نوع بازی او متناسب با نقش
بود و این‌که خیلی درگیر کار نبوده و گزیده کار کرده است که همه این عناصر نکات
مثبتی برای انتخاب او بود؛ از همه مهم‌تر این موضوع است که ایرج نوذری هم نقشش را
خیلی دوست داشت و انصافا برای کار انرژی فراوانی گذاشت، به‌طوری که بازی بسیار
متفاوتی را از او خواهید دید.

در بسیاری از کارها نویسنده هنگام ضبط سر صحنه
و در کنار کارگردان حضور دارد؛ هومان فاضل و شما هم از این قاعده پیروی کردید؟

آقای فاضل گاهی سر صحنه کنار من حضور دارند؛ اما مداوم نه؛
شاید در هفته یک یا دو جلسه، علی‌الخصوص در روزهای اول کار؛ درواقع وقتی قطار به‌درستی
روی ریل خود در حال حرکت است، احتیاجی به این کار نیست. راستش را بخواهید من به‌شخصه
روی این کار کمی گارد دارم؛ به‌عنوان فیلمساز همیشه سعی کرده‌ام نسبت به فیلمنامه‌ای
که نوشته شده متعهد باشم به‌طوری که موردی از قلم نیفتد، اگر قرار باشد صحنه‌ای
توسط کارگردان تغییر کند باید نویسنده در جریان آن قرار بگیرد؛ از طرفی وقتی
نویسنده سر صحنه حضور دارد ما با دو نگاه متفاوت مواجه خواهیم بود، به‌عنوان نمونه
شاید اجرای یک صحنه از نظر و نوع نگاه من به‌شکل دیگری باشد اما از نظر نویسنده به‌شکلی
دیگر و این‌جاست که دودستگی در سریال‌ها رخ می‌دهد؛ یعنی تکلیف کار مشخص نیست؛ در
«سارق روح» این اتفاق نیفتاده است بلکه همه هم‌فکری‌ها در پیش‌تولید انجام شده و
به زمان تولید سریال موکول نشده است؛ یعنی ما همه صحبت‌ها درباره تمام شخصیت‌ها را
در پیش‌تولید داشتیم و فکر می‌کنم کار درست هم همین بوده است، زیرا درنهایت نتیجه
کار یک‌دست نخواهد بود؛ بنابراین همیشه سعی می‌کنم در پیش‌تولید تمام این صحبت‌ها
را داشته باشیم تا در زمان اجرا اداره کار در دست کارگردان باشد و آنچنان که مایل
است کار را جلو ببرد(البته طبق همان چیزی که در فیلمنامه وجود دارد)؛ اما فراموش
نکنیم که کارگردان هم باید فهم صحنه و سکانس را بداند چرا که آنچه نویسنده به
نگارش درآورده یک فهمی را همراه خود دارد که کارگردان باید به‌درستی آن را اجرا
کند و به‌اصطلاح کار را درآورد.

فکر می‌کنید پخش هفتگی، مناسب سریال است یا این
که به کار لطمه وارد می‌کند و باعث پراکندگی مخاطب می‌شود؟

با این‌که هم‌اکنون پخش سریال به‌صورت هفتگی است اما به‌شدت
مورد استقبال بینندگان قرار گرفته است، به گونه‌ای که از سایر سریال‌های در حال
پخش، بیشتر دیده می‌شود، کما این‌که تکرار سریال از شبکه سه هم پخش می‌شود؛ به نظر
من قصه آن‌قدر کشش دارد که مخاطبان منتظرند تا روز پخش فرا رسد و کار را ببینند(من
این موضوع را شنیده‌ام).

کاوه آفاق برای اولین بار خواندن تیتراژ را با
«سارق روح» تجربه کرد؛ بر چه اساسی او را برای خواندن تیتراژ کارتان در نظر گرفتید؟

کاوه آفاق جزو خوانندگانی است که کارهای متفاوتی را از او
شنیده‌ایم؛ درمجموع با هم‌فکری‌ای که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که برای برخی قطعه‌ها
و تیتراژ پایانی کار که خودم طراحی و اجرا کرده‌ام با او کار کنیم. من برای
کارهایم، براساس موضوع موجود، تیتراژ تصویری می‌سازم؛ «سارق روح» تیتراژ خاصی برای
فینال دارد که در هر قسمت آن را می‌بینید. کاوه آفاق انتخاب اولمان برای این کار
بود. او جزو خواننده‌های بسیار متفاوت است.

ممکن است بعد از اتمام سریال برای ساخت فصل‌های
بعدی آن اقدام کنید؟

درواقع ما به همراه آقای صفری(تهیه‌کننده) برنامه‌ریزی طولانی‌مدتی
برای این سریال داریم؛ اگر شرایط مالی کار مساعد باشد، فکر می‌کنم که کار را ادامه
خواهیم داد. قرار بر این بوده که به همراه آقای صفری تا صد قسمت این کار را ادامه
دهیم. اگر شرایط مهیا باشد، ساخت فصل‌های بعدی پشت سر هم آغاز خواهد شد تا جایی که
اگر مشکل مالی موجود برطرف شود شاید تا ده روز دیگر کار را کلید بزنیم. «سارق روح»
کار گرانی است و هزینه فراوانی برای آن شده است، به همین علت شبیه کارهای دیگر
نیست؛ استفاده از حدود ۲۱۰ لوکیشن در تهران شوخی نیست؛ همکاری با ۱۵۰بازیگر هم
همین‌طور.

سریال «سارق روح» جزو کارهای سفارشی است؟

به هیچ وجه؛ اصلا.

کلام آخر.

من فکر می‌کنم «سارق روح» جزو یکی از متفاوت‌ترین سریال‌های
سال‌های اخیر است؛ به‌عنوان مثال برای فضاسازی کار به‌شخصه زحمات فراوانی کشیدم؛ به‌لحاظ
قصه جذاب، ساختار، فضاسازی و اجرای متفاوت برای فاصله گرفتن از کارهای کلیشه‌ای و
یک‌دست؛ چرا که همیشه سعی می‌کنم متفاوت بودن را در کارهایم لحاظ کنم و شبیه هیچ
کسی نباشم؛ تصور می‌کنم با بازخوردهایی که از بینندگان گرفته‌ایم، همگی به این
نکته اشاره می‌کنند؛ احساس می‌کنم تمام گروه سازنده «سارق روح» همه تلاش خود را به
کار گرفتند تا کاری متفاوت ساخته شود و مردم عزیز ما قصه‌های نو و متفاوتی را از تلویزیون ببینند؛ همین اتفاق برای ما خوشحال‌کننده
است؛ بازخوردهای بسیار خوبی از این کار دریافت کردیم، هر کجا که می‌روم نظرات
بسیار مثبتی راجع به سریال می‌شنوم؛ نه به این دلیل که کار را من ساخته‌ام، بلکه
با پخش سه قسمت از سریال می‌بینیم که مردم استقبال بسیار خوبی از آن کرده‌اند و
این موضوع برای من و تمام گروه، خیلی خوشحال‌کننده است.

لی‌لا سلمانی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

پربازدیدها