همه کمدین های دنیا یک نقش ثابت را بازی می کنند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۳
مهران احمدی در جواب پرسش خبرنگار صبا درباره تکراری بودن نقش رضا عطاران گفت:

همه کمدین های دنیا یک نقش ثابت را بازی می کنند

جلسه پرسش و پاسخ فیلم «مصادره» در پردیس ملت برگزار شد.

به گزارش صبا ،نشست فیلم «مصادره» با حضور مهران احمدی ، هومن سیدی، رضا عطاران، اصغر نژاد ایمانی، سجاد پهلوان زاده، هادی کاظمی، ، محمد حسن قاسمی، مسعود سلامی وعلی فوقانی درپردیس سینما گالری ملت برگزار شد.
در ابتدای جلسه رضا عطاران گفت: خیلی خوشحالم بعد از ۴ سال به جشنواره آمدم  ودر کنار کسانی هستم که دوست شان دارم.
مهران احمدی درباره سوال خبرنگاری که پرسید فیلم «مصادره» گوشه کنایه هایی به نظام داخلی و خارجی دارد و درباره صحنه ای که بازجو و متهم غذای برابر می خورند گفت: خدا را شکر که خندیدید خیلی ها نخندیدند ، بازجو برای متهم غذای برابر برای می آورد. من گوشه کنایه به نظام نزدم. می خواستم وقایعی که دیده، شنیده و مطالعه کردم را بی طرف نشان دهم. من فقط رصد کردم و آنچه به واقعیت نزدیک بود را نشان دادم. فیلم اصلا سیاسی نیست و سیاست بستری است که قصه را روایت کنیم.
وی افزود:اگر جلوی فیلم «مصادره» را بگیرند خودم را آتش می زنم! این فیلم هیچ اصلاحیه ای نخواهد خورد.
محمدحسین قاسمی تهیه کننده فیلم «مصادره» درباره سابقه کارهای ارزشی اش در سینما و این تجربه تازه و متفاوت گفت: ما نفهمیدیم ارزشی هستیم یا ضد ارزشی! اما فیلمی را کار می کنیم که دغدغه مان باشد و «مصادره» این پتانسیل را داشت.
سلامی در پاسخ به این سوال که چرا زمانی که در ایران هستیم رنگ ها ای نقدر سرد است؟ گفت: یکی از سخت ترین کارهای رنگی بود، چون ٣٠ سال را باید در رنگ نشان می داد، ایران جدید، قدیم و آمریکایی که تا حالا ندیده بودم را باید می ساختم . سعی کردم فضای بازجویی را سرد بگیرم ،چون اتفاق گرمی نبود.
 علی فوقانی فیلمنامه نویس فیلم نیز گفت: ما دنبال این نبودیم که مفهوم یا معنای خاصی بسازیم، بلکه یک طنز ترکیبی از خنده ،گریه و طنز تلخ است، در این قصه هرکس می تواند تعبیر خودش را داشته باشد.
خبرنگار روزنامه صبا پرسید: فیلم موضع سیاسی روشنی ندارد و همه چیز معلق است. در این باره توضیح دهید. سوال دوم: رضا عطاران کاراکتری را که بازی می کند را مردم پذیرفته اند، فکر نمی کنید در این فیلم هم همان شکل و شمایل قبلی ادامه پیدا کرده است؟
رضا عطاران گفت: بازیگر تلاش می کند که اتفاقی که شما می گویید نیفتد و اگر شما این طور فکر می کنید نظرتان محترم است. در کارهای بعدی سعی می کنم این اتفاق نیفتد.
احمدی در ادامه افزود: قبول دارید که عطاران بهترین فیلمساز ایران است؟ به این نکته توجه کنید که در تمام دنیا رسم است که کمدین ها یک نقش ثابت بازی می کنند. همه کمدین های بزرگ را که در دنیا بررسی کنید، همین وضع را دارند و قائله در مورد به تکرار افتادن یا نیفتادن عطاران همین جا ختم می شود. کجا عطاران را در این سن و سال دیده بودید که درست در همین سن و همین شکل و شمایل بازی کرده باشد؟ او حداقل ۴۰ سال بازه زمانی بود که در این نقش سپری می کند. 
در ادامه خبرنگار دیگری پرسید: رضا عطاران چرا این نقش را برای بازی و حضور در جشنواره پذیرفت با توجه به اینکه چهار سال غیبت داشت،آیا شباهت های کاراکترها با آثار قبلی برای تان جذاب بود؟
عطاران در پاسخ گفت: حرف سناریو خیلی جالب بود و به آدم هایی پرداخته شده است که نمونه اش این افراد ساواکی هستند که من نقشش را بازی کردم. ما از این مثال ها کم نداریم؛ افراد ساده ای که سمتی درجایی داشتند و وضعیت تغیر کرد. این اتفاق ها زیاد افتاده و خانواده ها در چنین ماجراهایی درگیر می شدند. اصلی ترین دلیل انتخاب این نقش، قصه فیلم بود که خیلی دوستش داشتم.
خبرنگار دیگری در ادامه پرسید: فیلم نوعی نقض غرض است و سرمایه گذار اثر امامی است و شبهاتی در مورد او وجود دارد. در این باره توضیح دهید.قاسمی گفت: امامی در این جشنواره دو یا سه فیلم دارد. یک فیلمش به برلین رفته و یک فیلمش هم اصلا به جشنواره نیامده است. او هر کار می کند این را بدانید که مملکت قانون دارد.
خبرنگار دیگری به کارگردان اثر گفت: در مورد همکاری با آبیار و تهیه کنندگی قاسمی توضیح دهید؟احمدی در پاسخ گفت: یعنی کسی که در مورد دفاع مقدس فیلم می سازد نمی تواند طناز باشد؟ به دلیل ویژگی های تکنیکی که آبیار در کارهایش داشت و همه می دانیم که او چقدر کارش درست است، باعث شد با هم همکاری کنیم. ما در ارمنستان مثل یک خانواده کار کردیم. بازیگران کارهم آن قدر حرفه ای هستند که جای همه مشخص است و کلا همه چیز خوب پیش رفت.
خبرنگار دیگری در ادامه گفت: شما از طنز گروتسک حرف زدید، آیا می توان گفت شما به نوعی یادآور یا مبدع این طنز درسینمای کشور خواهید بود؟احمدی در پاسخ گفت: هر کمدی را می توان گروتسک دانست و برعکس. من طبیعتا مبدع آن نیستم، ولی این نوع کار را دوست دارم.
خبرنگار دیگری پرسید: در این فیلم آیا رقص خانم حذف نمی شود؟ سوال دوم: نویسنده چقدر در نوشتن این فیلم از رمان «عطرسنبل عطرکاج» بهره برد؟ سوال سوم: در فیلم شوخی هایی وجود داشت، آیا فکر نمی کنید این شوخی هاکمی رکیک بود؟
احمدی در پاسخ گفت: اگر چیزی از فیلم حذف شود، خودم را آتش می زنم. شوخی رکیکی هم نداشتیم، شما بد برداشت کردید. یک مثال بزنید که کجای فیلم چنین شوخی هایی داشت؟!.
خبرنگار دیگری در ادامه در مورد بازیگری رضا عطاران پرسش کرد. سوال دوم : هومن سیدی تجربه حضور در جشنواره فیلم فجر، هم به عنوان بازیگر هم به عنوان کارگردان چگونه بود؟سوال سوم: هادی کاظمی در مورد حضور در این فیلم و تجربه کار با احمدی توضیح دهید.
عطاران گفت: توضیح دادنی نیست و زمان کار خودم را در اختیار کار می گذارم و هر کاری براساس قصه وضعیتی دارد. من همیشه اندازه ها را رعایت می کنم که در فیلم چه اندازه کمدی باید داشته باشم و نزدیک شدن به موقعیت ها برای بازیگر مهم است. من  همیشه نقش هایم را به اطرافم ارجاع می دهم. از پدرم خیلی چیزها را دریافت می کنم. در این فیلم هم بسیار از او و حالاتش ایده گرفتم. قبل از انقلاب عمویم زندانی سیاسی بود و پدرم اوایل خیلی ناراحت بود . بعدها می گفت من خودم ساواکی ام و کلا نظرش تغییر کرده بود.
هومن سیدی در ادامه گفت: خیلی زود این روزها از کدورت ها عصبانی می شوم و از هرکسی که فکر می کند من او را ناراحت کردم از او عذرخواهی می کنم و فقط می گویم تجربه جالبی بود این کار برایم.
کاظمی گفت: همه ما به عنوان بازیگر دوست داریم نقش های مختلفی تجربه کنیم و مهران احمدی این فرصت را داد که نقش جدی بازی کنم و اینکه چقدر قابل قبول بود را نمی دانم. امیدوارم موفق بوده باشم.
خبرنگار دیگری گفت: سجاد پهلوان زاده و فرح مرزی نقش مهمی در تدوین وگریم داشتند. در مورد این نکته توضیح دهید.
فرح مرزی گفت: ما فرمت هایی در این کار اجرا کردیم که آنها را از نزدیک ندیده بودیم و سعی کردیم همه چیز را واقعی جلوه دهیم . معجزه تدوین و بعد از تدوین کمک زیادی کرد و بازیگران بسیار با ما همراهی کردند. عطاران روزی چند بار بعضی وقت ها گریم می شد. سعی کردیم مقاطع زمانی و حسی بازیگران به صورت کامل تصویر شود. 
پهلوان زاده در ادامه گفت: خوشحالم که مسائل فنی فیلم کمدی دیدهمی شود. گناه مهران احمدی این است که کمدی ساخته وگرنه چیزی از فیلم های مهمی که در سال های اخیر به عنوان فیلم اول ساخته شده، کم ندارد. در فیلم «مصادره» هرچه بسته بودیم در مونتاژ هم همان را پیاده کردیم . خوشحالم که هزینه ها درست مصرف شد و چیزی دور نریختیم. از همه عوامل گروه سپاسگزارم».
خبرنگار دیگری از سینما خانه پرسید: در مورد نریتور ناصر طهماسب توضیح دهید. ظاهرا بیننده ها با او ارتباط برقرار نکردند.
احمدی در پاسخ گفت: هرچه برایم خاطره داشت در این فیلم آوردم. ناصر طهماسب برایم یادآور هارول لوید بود و فقط ناصر طهماسب می توانست این قدر خاطره انگیز باشد. صدای او نوستالژی دارد و فکر کردم می تواند جذابیت ایجاد کند. هارولدلویدی در شخصیت اصلی وجود دارد. ما ناظر سومی در فیلم می خواستیم  که نریشن می توانست این حس را به ما القا کند.
خبرنگار عصر ایرانیان در ادامه پرسید: به نظر می‌رسد با بی‌طرف بودن کارگردان کار نمی‌توانیم انتخابی داشته باشیم و فیلمنامه تزلزل پیدا کرده است. ما تا دوسوم فیلم اسماعیل را دنبال می‌کنیم و او رها می‌شود و فیلم دست نقش‌های دیگر می‌افتد. آیا این شیوه نمی‌توانست به صورت دیگری باشد؟کارگردان فیلم توضیح داد: من گفتم با اتفاقات بی‌طرفانه برخورد می‌کنم. نقشی که بابک حمیدیان بازی می‌کند تغییر جهت می‌دهد. در طول زمان هم برای همین عطاران مدام به او می‌گوید چقدر عوض شدی! بحث من این است که آدمی به اجبار از کشور رفته و دست آخر در غربت تلاش می‌کند هویت خودش را حتی بسوزاند.
خبرنگار دیگری پرسید: طنز هومن سیدی در قالب نقش پسری ایرانی با لهجه آمریکایی را چطور این قدر شیرین بازی کردید؟ سوال دوم: منتظر چه اثر جدید از مهران احمدی باشیم؟هومن سیدی گفت: می گویند فیلم هایی که می سازم و نقش هایی که بازی می کنم خشن است، زندگی خودش است . واقعا این طور نیست و من به این نقشی که در «مصادره» بازی کردم نزدیک تر هستم. وقتی در کنار عطاران و مهران احمدی هستی باید طنز پرداز باشی. عطاران جزو معدود بازیگرانی است که وقتی در کنارش هستید، می فهمید او پدید سال‌های اخیر است. 
احمدی در ادامه گفت: فعلا سری بعدی ساخت ایران را بازی می‌کنم. من آرای مردمی را دیدم که ناراضی هستند! واقعا این طور است؟! بگویم که خودم دیدم تهیه کننده‌ای ۱۰ میلیون تومان پول داد برای خرید سانس فوق العاده؟ فوج عظیمی از نمی پسندم‌ها به ما ضرر زد. مردم اگر فیلم را دوست ندارند ،چرا تا ساعت ۳ صبح در صف سینما هستند؟ من شنیدم دوستانی می‌خواستند رأی بدهند و دیدم کدشان قبلا استفاده شده! بازهم بگویم؟!من کاری به چیزی ندارم و اگر قرار است اعدام شوم، بشوم اصلا مهم نیست برایم. فقط بدانید که این پول‌ها خوردن ندارد. 
قاسمی تهیه کننده فیلم در آخر گفت: تک تک اعضای گروه را دوست دارم و مدیون شما هستم. فیلم «شیار ۱۴۳» داشت خفه می‌شد و رسانه‌ها نجاتش دادند.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰