پژمان جمشیدی از
فوتبال به سریالهای شبانه و از سریالهای طنز شبانه به طنزهای سینمایی آمد. بعد
به تئاتر رفت و سینوس عجیبی را در آنجا گذراند تا کمکم به تجربههای قابلقبولی دست پیدا کرد و پس از آن، این اولینبار
است که پژمان جمشیدی را در یک نقش جدی میبینیم. گفتوگو با پژمان جمشیدی بهمناسبت
حضور او در جشنواره فجر با فیلم «سوءتفاهم» را در ادامه میخوانید.
آقای جمشیدی لطفا درابتدا کمی درباره نقشتان توضیح بدهید و اینکه این نقش چهاندازه
به خود واقعیتان نزدیک است؟
این نقش اصلا به من
نزدیک نیست. این فیلم بسیار متفاوت است و باید حتما فیلم را ببینید تا متوجه نقشها
و لایههای مختلف آن بشوید. من همه تلاشم را کردهام که فیلم، آنقدر باورپذیر باشد که مخاطب آن را بپذیرد. امیدوارم
همه دوستانی که در این فیلم چه در جلو و چه در پشتدوربین حضور داشتند، مزد زحماتشان
را بگیرند و مهمتر از همه، فیلم موردقبول مخاطبان باشد.
ملاک شما برای
انتخاب نقش در فیلمها چیست و چطور شد که در فیلم «سوءتفاهم» حضور پیدا کردید؟
«سوءتفاهم»
فیلمنامه متفاوتی دارد و علاوهبر این، حضور احمدرضا معتمدی بهعنوان کارگردان، من
را برای حضور در فیلم بیشتر ترغیب کرد. من بسیار خوشحالم که توانستم برای دومینسال
پیاپی با دوفیلم متفاوت در جشنواره حضور داشته باشم. پارسال، فیلم «خوب بد جلف»
بود که کاملا کمدی بود و ما توانستیم آرا مردمی را بهدست بیاوریم و توقعی برای
سیمرغ نداشتیم چون طبیعتا در جشنوارهها بهخصوص در کشور ما خیلی به فیلمهای کمدی
بها داده نمیشود. اما امسال خوشحالم که با یک فیلم متفاوت در قالب یک گروه
بازیگری بسیار توانمند حاضر شدم و امیدوارم که جشنواره و سال خوبی برای سینمای
ایران باشد.
همکاری شما با
احمدرضا معتمدی چطور بود؟ آیا از این مشارکت راضی بودید؟
فوقالعاده بود.
آقای معتمدی بسیار انسان صبور و کاربلدی است و حُسن کار او هم این بود که چون
فیلمنامه نوشته خودشان بود، سلطه زیادی بر سکانسهای فیلم داشتند و بر سکانسها و
پلانهای نهایی که قرار بود بگیرند، بسیار حساسیت داشتند. او درنهایت سکانس و
پلانی را تایید میکرد که به فیلمنامه نزدیک باشد. کار با احمدرضا معتمدی، تجربه
خوب و راحتی را برایم بهیادگار گذاشت چون برای یک بازیگر، هیچچیزی شیرینتر از این
نیست که خودش را راحت در اختیار کارگردان قرار بدهد.
پارتنرهای شما در
این فیلم اکثرا جدید بودند. با این فضا راحت بودید؟
مریلا زارعی، اکبر
عبدی، کامبیز دیرباز، مهدی فخیمزاده، هانیه توسلی و عزیزان دیگر، بسیار در کارشان
مسلط بودند. از استادانی مثل مهدی فخیمزاده و اکبر عبدی تا مریلا زارعی، هانیه
توسلی و کامبیز دیرباز که همه در سینمای ایران خوش درخشیدهاند، همگی بسیار مرا در
این پروژه همراهی کردند و من بهخاطر این همکاری بسیار خوشحالم و امیدوارم که در
پروژههای دیگر هم بتوانم با این عزیزان همبازی بشوم.
آیا فیلمنامه «سوءتفاهم»
میتواند مخاطب را جذب کند؟ وجهتمایز این فیلم با دیگر فیلمهایی که بازی کردید،
چیست؟
من وقتی فیلمنامه
را خواندم، بسیار جذبش شدم. بسیار برایم جذاب بود و فکر میکنم که مخاطب هم درگیر
پیچیدگیها و لایههای جذاب فیلم بشود. امیدوارم این پیچیدگی در قالب فیلم موردتوجه
مخاطب قرار بگیرد و مخاطب فیلم را دوست داشته باشد. وجهتمایز این فیلمنامه آن است
که نه در ژانر جنگی قرار میگیرد و نه در ژانر اجتماعی؛ بلکه فیلمنامه متفاوتی دارد
که شاید در یک ردیف جدایی در جشنواره قرار بگیرد.
شانس سیمرغ را هم
برای فیلمتان می بینید ؟
من در جایگاهی
نیستم که در اینمورد چیزی بگویم اما امیدوارم دوستانی که حقشان است، جایزه را
بگیرند تا خستگی کار از تنشان دربیاید. امسال داوران متبحری انتخاب شدهاند که بیشک
حق را به حقدار میدهند. معمولا شایعاتی قبل از جشنواره وجود دارد که گفته میشود
جایزه قرار است به فلان فیلم داده شود، من خیلی به این چیزها معتقد نیستم و بهنظرم
داورانی هستند و کارها را بررسی میکنند. در سینمای ایران، کسانی هستند که با آبرو
کار کردهاند و فکر نمیکنم که کسی زیر سلطه کسی بخواهد رای بدهد.
ورودتان را به عرصه
بازیگری از ابتدا تابهحال چطور ارزیابی میکنید؟
من سعی کردم که راه
درست را انتخاب کنم و آن را طی کنم. تابهحال فیلمهایی را بازی کردم که بسیار
دوست داشتم و از آنها دفاع میکنم. آن فیلمها بیشتر در ژانر کمدی بودهاست ولی
این فیلم متفاوت است. امیدوارم در آینده بتوانم انتخابهای درستی داشته باشم و این
راهی که آمدهام را بهسرانجام برسانم.
تصور شما از سیوششمین
جشنواره فیلم فجر بهدور از تعارفات معمول و مرسوم چیست؟
من فکر میکنم امسال
با جشنواره خوبی روبهرو باشیم، چون امسال فیلمهای خوبی توسط کارگردانان فیلماولی
و باتجربه به جشنواره ارائه شده است. البته جای خیلیها هم در این جشنواره خالی
است ولی این عزیزانی هم که در جشنواره حضور دارند، از بهترینها هستند که در رقابتی سخت، بالا آمدهاند.
یگانه عرب
There are no comments yet