میلاد موحدی؛ آهنگساز فیلم «کامیون» میگوید که مشکل اصلی موسیقی
فیلم در ایران نبود. ارتباط بین آهنگسازان و ادبیات است و اینکه تلاش کرده است در
«کامیون» موسیقیای بسازد که به فیلم کمک کند.گپ کوتاهی با او را درباره موسیقی
کامیون میخوانیم
آقای موحدی آنگونه که ما شنیدیم «کامیون» در چند اقلیم مختلف میگذرد
و داستان آن هم درباره مهاجرت است.آیا شما برای ساخت موسیقی این فیلم به تعدد اقلیمها
در داستان «کامیون» هم توجه داشتهاید یا تلاش کردهاید از روشهای متفاوتی بدون اتکا
به تمهای محلی استفاده کنید؟
ما بههرحال برای معرفی پرسوناژها و داستانی که اتفاق میافتد تا جاییکه
شد سعی کردیم از سازهای محلی استفاده کنیم چون لزومی ندارد وقتی راجعبه شخصیتی در
یک اقلیم خاص صحبت میکنیم به سایر شخصیتها در اقلیمهای مختلف بپردازیم. شخصیتهایی
در فیلم هستند که هرکدام از آنها نیاز به یک تم و یک ملودی داشتند که داستان را تاحدی
پیش ببرد. بخشی از فیلم هم در ابتدای آن است و یک فضای فلشبک را درمورد فجایعی که
برای قوم کرد افتاده نشان میدهد برای آن یک موسیقی متفاوتی درنظر گرفتیم که درآن
هم عناصر بومی و سنتی وجود دارد اما ساختار ارکسترال بزرگی دارد که بتواند روی تصویرهای
زیبایی که آقای اصلانی مدیر فیلمبرداری ما گرفته تاثیر خوبی داشته باشد.
ساخت موسیقی چه اندازه طول کشید و چه چالشهایی با کارگردان داشتید تا
به آنچه قرار است در فیلم بشنویم رسیدید؟
چالش اصلی ما این بود که باید نقاط هماهنگی را پیدا میکردیم. چون ساختار
فیلم بسیار واقعگرایانه بود و در بعضی جاها که فکر میکردیم موسیقی برای پیشبرد
داستان لازم است. عملا دیدیم موسیقی درکنار فیلم کار نمیکند و از کار بیرون میزند
و جلوی حس واقعگرایی در داستان را میگیرد.آقای پرتوی از ابتدا موسیقی کار را حتی
کمتر از میزان فعلی آن میدیدند اما درنهایت با همفکری که درکنار هم داشتیم به چندسکانس
موسیقی اضافه کردیم و درواقع بهتر است اینگونه بگویم که چالش اصلی ما این بود که
موسیقی درست اینکار چیست و میزان آن باید چقدر باشد که حجم درستی از آن را در کار
ببینیم که کار را به پیش ببرد. چالش اصلی همه آهنگسازها این است که فیلم در مرحلهآخر
بهدست آهنگساز میرسد و اینمرحله خیلیسخت است من دوست داشتم که با بودجه بالاتر
این کار را دوباره ضبط کنم و این از آن اتفاقاتی است که خود آهنگساز رضایت بیشتری از
کارش پیدا میکند.
فکر میکنید تجربه موسیقایی که شما در این فیلم داشتید چقدر متفاوت نسبتبه
فضای کلی موسیقی فیلم در ایران باشد؟چه از نظر فیلمهای اجتماعی که تعداد آنها
اینروزها خیلیزیاد شده چه فیلمهایی مانند آثار موجود در سینمای هنر و تجربه؟
اگر بخواهم به شکل جدی درمورد این مسئله صحبت کنم معضل اصلی و بحران
اصلی که ما در تمام ژانرهای سینمایی در زمینه موسیقی فیلم داریم این است که آهنگسازها
با ادبیات بیگانه هستند و اینکه داستانی را بخوانند و حس کنند که ملودی آن داستان
چیست و بتوانند آن داستان را با موسیقی بیان کنند یا حتی به این قضیه فکر کنند که کجای
داستان بیشتر به موسیقی نیاز دارد و آن برجستهتر شود همه و همه به ادبیات برمیگردد
و این بسیار مهمتر از سواد موسیقایی آهنگساز است. قطعا خود من هم دچار نقطهضعفهایی
هستم و این گفتن به این معنا نیست که کار بدون نقصی را ارائه دادهام اما فضای موسیقی
فیلم ایران را خوب نمیبینم و امیدوارم کار من کمی متفاوت و بهتر باشد نه اینکه صرفا
یک کار متفاوت انجام داده باشم. سعی کردیم تا جاییکه میشود استانداردهای نزدیک به
موسیقیهای جهانی در آن حفظ شود. اینکه رنگ موسیقی و لهجه آن با اینکه عناصرهای
شرقی در خود دارد در عینحال زبان جهانی هم داشته باشد.
علی ظهوریراد
There are no comments yet