شبکه سه را پربیننده کردم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۵
رضا رشیدپور در گفت‌وگو با «صبا»:

شبکه سه را پربیننده کردم

افتخارم این است که ساعت7 تا 10صبح شبکه را پربیننده کردم و این فضا را با کمال میل در اختیار تهیه‌کننده‌های تازه‌نفس‌تر می‌دهیم.

 برای آغاز گفت‌وگو به او می‌گویم حجم سوالات
بسیار است، از کجا شروع کنم؟ با لبخند می‌گوید: از سوالات سخت. شنیدن چنین جمله‌ای
از زبان مردی که در حوزه کاری‌اش به مردم و اهالی فن اثبات شده، تعجبی ندارد؛ رضا
رشیدپور مجری و تهیه‌کننده «حالا خورشید» با صعه صدر و رویی گشاده پذیرای من است
تا به سوالاتم پاسخ بگوید. متن زیر ماحصل گفت‌وگوی خواندنی «صبا» با این مجری زبده
است که آن را ملاحظه می‌کنید.

پیش از قطعی و رسانه‌ای شدن حضور مهران مدیری
در برنامه «هفت» به‌عنوان مجری، اسم شما به‌عنوان مجری این برنامه سر زبان‌ها بود؛
این پیشنهاد ابتدا به شما داده شد اما آن را نپذیرفتید، چرا؟

توجه داشته باشید که ما هر روز سه‌ساعت برنامه صبحگاهی
داریم که وظیفه تهیه و اجرای آن بر عهده من است، به همین سبب و چون روزانه روی
آنتن زنده شبکه سه هستم، به هیچ وجه مناسب نیست که مجددا شب هم چند ساعتی برنامه
داشته باشم؛ به همین علت فکر می‌کنم بهترین و طبیعی‌ترین گزینه آقای مدیری باشند
که به سرانجام هم رسید.

نظرتان راجع به انتخاب مهران مدیری به‌منظور
اجرای «هفت» همین دو کلمه بهترین و طبیعی‌ترین، است؟

فکر می‌کنم دلیل، کاملا واضح است؛ آقای
کریمان(مدیر گروه اجتماعی شبکه سه) هم در مصاحبه‌ای که داشتند، گفتند که من هر روز
سه‌ساعت برنامه صبحگاهی دارم و طبیعی است که نتوانم این برنامه را رها کنم و به
برنامه دیگری بپردازم.

شما دبیر رسانه‌ای جشنواره «جام‌جم» هستید؛ کمی
راجع به این عنوان و تغییراتی که جشنواره چهارم نسبت به دوره‌های قبلی دارد
بگویید.

دبیر رسانه‌ای سمت سازمانی نیست؛ به سبب این‌که برنامه «حالا
خورشید» پوشش مردمی جشنواره را بر عهده گرفته است از این جهت رسانه‌های محترم
تعبیر به دبیر رسانه‌ای کردند وگرنه من سمت خاصی در سازمان نگرفتم.

اما این سمت را در نشستی که با حضور معاون سیما
برگزار شد، شنیدیم.

آن جلسه برای احکام داوران جشنواره بود که حکم داوران به آن‌ها
ابلاغ و برنامه «حالا خورشید» به‌عنوان برنامه محوری پوشش‌دهنده بخش مردمی جشنواره
انتخاب شد.

تفاوتی که جشنواره «جام‌جم» با برنامه «سه
ستاره» دارد، چیست؟

به‌طور کلی تفاوت جشنواره «جام‌جم» با برنامه «سه‌ستاره»
این است که آن برنامه صرفا از منظر آرای مردمی پیگیری می‌شد اما در جشنواره «جام‌جم»،
کار اصلی بر عهده یک هیات متخصص داوران است، مانند جشنواره فیلم فجر؛ اما ما برای
نشاط و هیجان مردمی یک بخش تندیس زرین مردمی را هم اضافه کرده‌ایم که ممکن است
مشابهت‌هایی بین این بخش و «سه ستاره» وجود داشته باشد. درنهایت اصل قضیه داوری براساس
تخصص‌ها و گروه‌های متخصصِ داوران است.

چقدر آرای مردمی در کنار نظرات داوران در
انتخاب برگزیدگان موثر است؟

در پاسخ به این سوال نظر شخصی خود را بیان می‌کنم؛ شاید نظر
صاحب‌منصبان جشنواره این نباشد اما من نظر مردمی را در حوزه رسانه خیلی جذاب‌تر و
با هیجان‌تر می‌دانم. چون ما برای مردم کار می‌کنیم و آنچه مردم می‌پسندند دارای
جذابیت‌های بیشتری است.

چه جوایزی برای بخش‌های داوری جشنواره در نظر
گرفته شده است؟

اولا که ما تندیس سرو را داریم مانند سیمرغ، اصالت ماجرا و
ارزش اصلی متعلق به سروی است که از جشنواره اهدا می‌شود؛ اما طبیعتا در کنار آن در
حال تدارک هدایای مادی هم هستیم، به کسانی که در نظرسنجی مردمی شرکت می‌کنند(یعنی
مردم) به قید قرعه جوایزی اهدا خواهد شد و در کنار تندیس مردمی جایزه مادی و نقدی
را هم مد نظر داریم.

برنامه صبحگاهی برای دریافت آرای مردمی انتخاب
مناسبی است؟ بهتر نبود یک باکس شبانه را به این امر اختصاص می‌دادید؟

همه کارکردهای رسانه‌های را باید از بازخوردهای مخاطبانش
سنجید؛ وقتی کمتر از سه-چهار روز نیم‌میلیون نفر به بهترین سریال رأی داده‌اند
طبیعی است که بازخوردهای مناسب را در برنامه صبحگاهی دریافت می‌کنیم، به‌گونه‌ای
که در روزهای اول برای نظرسنجی، حتی رایانه‌های مرکزی‌مان دچار مشکل شدند؛
خوشبختانه بیننده برنامه «حالا خورشید» آن‌قدر زیاد هست که نیازی به برنامه خاص
شبانگاهی نداشته باشیم.

برای اجرای مراسم اختتامیه چه گزینه‌هایی را در
نظر دارید؟

این مراسم را خیلی از مجریان حال حاضر می‌توانند اجرا کنند؛
آقای علیخانی، حسنی، شهیدی‌فرد؛ به همه این گزینه‌ها فکر می‌کنم؛ اما الان کمی زود
است و در ادامه حتما به این موضوع فکر خواهم کرد.

از دکور حال حاضر برنامه راضی هستید؟ آیا رنگ و
لعاب و شادابی دکور قبلی را دارد؟

این نوع دکور کاملا دو نوع سلیقه متفاوت تلویزیونی است؛
یعنی این استایل دکور با آن استایل دکور؛ تفاوت‌های آن‌هم آن‌قدر بدیهی است که
نیازی به توضیح ندارد. به‌دلیل این‌که نیمی از برنامه را با آن سلیقه از دکور پخش
کرده بودیم بنابراین برای تامین نظر سایر دوستانی که سلیقه‌ دیگری دارند، به این
دکور منتقل شدیم. من هر دو را دوست دارم. هر دو مزایا و معایبی داشتند که امیدوارم
اگر برنامه دیگری ساختیم از مجموعه نظرها استفاده کنیم.

سال گذشته به ازای هر اشتباه در گروه «حالا
خورشید»؛ جریمه نیم‌میلیون تومانی را در نظر گرفته بودید، هنوز هم جریمه را اعمال
می‌کنید؟ میزان آن افزایش یا کاهش نداشته است؟

خوشبختانه تعداد خطاهای دوستان کمتر شده است؛ چراکه
کارآزموده‌تر شده‌اند، همان جوان‌هایی که سال قبل شروع کردند امسال به یک پختگی چهارصدبرنامه‌ای
رسیده‌اند؛ جریمه‌های نیم‌میلیونی برقرار است، تورمی هم به آن نخورده است(با خنده).
البته تعداد آن‌ها محدود بوده است، شاید دو یا سه مرتبه.

افراد اتاق فکر «حالا خورشید» بالغ بر ۲۵نفر
بودند؛ این تعداد اضافه یا کم نشده‌اند؟

طبیعتا خیلی‌ها کم و بسیاری هم اضافه شده‌اند؛ ‌اکنون گروه
فکری مجزاتری نسبت به برنامه اول داریم که کماکان از اهالی درجه‌یک رسانه هم در آن
حضور دارند؛ درواقع دو اتاق فکر داریم یکی شورای راهبردی و اندیشه‌ورزی برنامه که
مدیران سازمان و مدیرمسئولان خبرگزاری‌ها در آن شرکت می‌کنند و اتاق فکر چابک‌تری
که مربوط به گروه تولید برنامه «حالا خورشید» است و در آن هم از برنامه‌سازان،
خبرنگاران و حتی مجریان تلویزیونی استفاده می‌کنیم؛ نظرات و بازخوردها را بیان می‌کنند
و بر این اساس تصمیم می‌گیریم.

پارسال عنوان کردید که به‌طور حتم تا امسال
برنامه شبانه «حالا مهتاب» را روی آنتن می‌برید اما تاکنون میسر نشده است، چرا؟

علت مهم این است که برنامه «حالا خورشید» در برنامه‌سازی و
بازخورد مخاطب به یک استحکامی رسیده است که حتی وقتی ما «حالا مهتابی» را در شب‌ها
پخش می‌کنیم(پیش آمده که چهار پنج مرتبه‌ای «حالا مهتاب» را پخش کنیم) خودمان از
باکس شب، رضایت قلبی نداشته باشیم؛ چراکه این‌جا چیدمان دکور و طراحی آیتم‌ها براساس
برنامه صبحگاهی است و بایستی این موارد در فضای شب خیلی متفاوت‌تر باشند؛ به همین
دلیل وقتی به سمت یک برنامه شبانگاهی برویم به‌طور حتم باید «حالا خورشید» را
تعطیل کنیم، از این فضا خارج شویم و برنامه‌ای شبانگاهی بسازیم که آن هم باتوجه به
استمرار برنامه «حالا خورشید» که نزدیک به چهارصد برنامه است، زمان کافی برای
ساختن برنامه شبانگاهی نداریم.

یکی از ویژگی‌های برنامه شما معرفی چهره‌های
جدید خاصه در حوزه اجرا به تلویزیون و یا همکاری با مجریان کمتر شناخته‌شده است که
اتفاقا یکی از نکات مثبت برنامه محسوب می‌شود اما چرا با مجریان خانم کمتر همکاری
کردید؟

به‌شدت به این نکته معتقدم که قاب تلویزیون به چهره‌های
جدید نیاز دارد؛ وقتی که مدیران را نقد می‌کنیم و می‌گوییم چرا بین آن‌ها جوانی
وجود ندارد، حتما باید در درجه اول خودمان عمل کنیم؛ من که تصمیم‌گیرنده برای کل
تلویزیون نیستم اما به اندازه آنتن «حالا خورشید» می‌توانم به جوان‌ها اهمیت بدهم
و از چهره‌های نو برای اجرا استفاده کنم؛ در مورد آقایان به جمع‌بندی و نتیجه
رسیده‌ام و خداراشکر چند چهره مقبول و خوب را توانسته‌ام به تلویزیون معرفی کنم،
اما در مورد خانم‌ها هم این طور است؛ خانم شیما درخشش را در بخش معرفی کتاب روی
آنتن داریم یا از خانم‌های هنرمند برای خواندن نریشن استفاده کرده‌ایم. درمجموع
به جمع‌بندی نهایی برای داشتن یک مجری بانوی خوب به جهت توانایی‌های
حرفه‌ای برای باکس صبحگاهی نرسیدیم و شاید این امر به‌دلیل کم‌کاری من باشد و به
این علت که برنامه روزهای پایانی خود را سپری می‌کند فرصتی برای این کار نیست.
امیدوارم اگر قرار شد برنامه‌ای برای تلویزیون بسازم، بتوانم یک مجری خوب خانم هم
معرفی کنم.

امسال اجرای ویژه‌برنامه
سال تحویل شبکه سه به شما پیشنهاد نشد؟

چندین بار صراحتا این موضوع را عنوان کرده‌ام که ترجیح می‌دهم
در شبکه سه سیما «نود» را با عادل فردوسی‌پور، شب یلدا را با فرزاد حسنی و تحویل
سال را با احسان علیخانی ببینم و چون همیشه ترجیح خودم این بوده و به مدیران محترم
هم بارها اعلام کرده‌ام، بنابراین هرگز به فکر ساخت برنامه سال‌تحویل نبودم و
نیستم.

فقط در شبکه سه؟

در هیچ شبکه‌ای.

اما تجربه اجرای برنامه سال تحویل را چندین
مرتبه در شبکه پنج داشتید.

بله؛ آن زمان فضا به گونه دیگری بود و من دوازده برنامه
تحویل سال ساختم؛ اما بعد تلویزیون به سمت برند‌سازی در حوزه مناسبت‌ها حرکت کرد؛
برای ماه رمضان، تحویل سال و… برند داریم و من ترجیح می‌دهم تداخل برند یا
اسکیزوفرنی برند(اصطلاحی بین کسانی که برندینگ را بلدند) نشویم و صاحبان این
برندها به اجرای برنامه‌هایشان با قدرت ادامه دهند.

با ارائه این توضیحات، چطور اجرای امسال ویژه‌برنامه
شب یلدا در شبکه سه را بر عهده گرفتید درصورتی‌که در خبرها هم دیدیم که قرار بود
فرزاد حسنی برای شب یلدا برنامه داشته باشد.

دقیقا در تلویزیون برنامه‌هایی را اجرا می‌کنم که خودم
ساخته باشم؛ برنامه شب یلدا این گونه نبود، آقای سیدعلی احمدی عزیز که تهیه‌کننده
بسیارخوبی هم هستند آن برنامه را تهیه کرده بودند و قرار بود فرزاد حسنی عزیز در
آن زمان برنامه جدید خود که تاک‌شوی شبانه‌ای بود را روی آنتن ببرد ودرگیر آماده‌سازی
تمهیدات کارشان در ماه دی بودند که نمی‌دانم چه اتفاقاتی رخ داد که پخش برنامه‌شان
به تعویق افتاد؛ در آن شب‌ها به‌دلیل ازدحام کاری، مدیران محترم سازمان از من
خواستند که به‌جای آقای حسنی این کار را بکنم؛ نزدیک به یک‌ساعت‌ونیم با فرزاد
حسنی صحبت کردم و نهایتا با این تلفن تصمیم بر این شد تا من در خدمت مردم باشم اما
باز هم ترجیح من این است که شب‌های یلدا را، فرزاد حسنی اجرا کند.

یکی از عناصر برجسته «حالا خورشید» مطرح کردن
مشکلات و آسیب‌های روز جامعه است؛ مسائلی که اکثر مواقع به درخواست خود مردم مطرح
می‌شوند؛ از طرفی شعار شما القای حال خوب به بیننده صبحگاهی است؛ چطور این موارد
باهم تلفیق می‌شوند و چگونه این موضوعات را هدایت می‌کنید؟

سوال بسیار مناسبی پرسیدید؛ شاید تعریف من از نشاط اجتماعی
با تعریف سطحی، کمی متفاوت‌تر باشد؛ نشاط اجتماعی الزاما این نیست که من صبح به
صبح ترانه‌های شاد پخش کنم یا استندآپ کمدین بیاورم که مردم را بخنداند؛ من فکر می‌کنم
اگر مردم ببینند که صدایشان در رسانه پخش و مشکلاتشان در آن مطرح می‌شود، جامعه به
سمت آرامش ذهنی و به‌دنبال آن نشاط اجتماعی حرکت می‌کند؛ زمانی بغض گلوی شما را می‌فشارد
و عصبی می‌شوید که احساس کنید صدایتان به جایی نمی‌رسد، وظیفه رسانه این است که
صدا و مشکلات مردم را پوشش دهد، به گمانم یکی از راه‌های رسیدن به نشاط اجتماعی
همین است؛ خوشبختانه در «حالا خورشید» بیش از ۷۰درصد از نکاتی که مطرح می‌شوند به
نتیجه می‌رسند؛ حال، شاید فرم رسانه است که بالاخره مدیری که از او نقد می‌شود
مایل است کار خود را اصلاح کند و ما در برنامه مکرر از این موارد داشتیم یا در بخش
«آرزوهای خوب» مشکلاتی که مطرح می‌کنیم ظرف شاید کمتر از ۱۰دقیقه کسی که می‌تواند
به حل مشکل کمک کند، پا پیش می‌گذارد و ما نتیجه را هم به‌صورت تصویری پخش کردیم
که مردم بدانند پیگیر بودیم. پیگیر، مطالبه‌گر و صدای مردم بودن آرمان برنامه
«حالا خورشید» است که امیدواریم به کمک مردم در این قضیه پررنگ‌تر هم باشیم. از
بابت اعتماد مردم به این برنامه ممنونیم و از این حیث در نقطه طلایی به‌سر می‌بریم؛
ما با مردم خیلی روراست هستیم و بیننده‌ها هم به لطف خدا، اعتماد زیادی به برنامه
دارند که این بزرگ‌ترین سرمایه برنامه «حالا خورشید» است.

با پایان «حالا خورشید» تکلیف جای خالی باکس
صبحگاهی شبکه سه چیست؟

بیش از چهارصد برنامه را تولید کردم و دوستان هنرمند خیلی
توانایی در شبکه سه داریم که حتما می‌توانند برنامه‌های بهتری از «حالا خورشید» را
طراحی کنند؛ بالاخره این برنامه عمری دارد، چهارصد برنامه نه، پانصدبرنامه و باید
جایی تمام شود تا نیروهای تازه‌نفس‌تر، مجریان و تهیه‌کننده‌های بهتر، این زمان از
آنتن را در دست بگیرند. افتخارم این است که ساعت۷ تا ۱۰صبح شبکه را پربیننده کردم
و این فضا را با کمال میل در اختیار تهیه‌کننده‌های تازه‌نفس‌تر می‌دهیم که با
انرژی و فکرهای جدید از این زمان پربیننده برای ساخت برنامه‌های جدید استفاده
کنند.

به‌عنوان سوالات پایانی از سینما بپرسم و این
که چرا اغلب نقش‌هایی که بازی کرده‌اید خاکستری هستند؟

من ۱۴-۱۳ کار سینمایی کرده‌ام که همه نقش‌هایم خاکستری
بودند. علاقه من به کاراکتر سینمایی حتما یک کاراکتر خاکستری است، چرا که سال‌هاست
دنیای سیاه‌وسفید تمام شده است و رنگ‌ها آمده‌اند و خاکستری نسبت به همه رنگ‌‌ها واقعی‌تر
است؛ هیچ وقت به‌دنبال بازیگری نرفته‌ام هر چند که کار هنر را با بازیگری تئاتر آغاز
کردم اما در این چند فیلم هیچ‌گاه من به‌دنبال فیلم نرفتم بلکه کارگردان‌های خیلی‌خوبی
که با آن‌ها کار کردم محبت داشتند و در تماس‌ها گفتند که این نقش را برای تو نوشته‌ایم؛
اگر بازهم کارگردان خوبی با من تماس بگیرد و خوب باشد تا نقش مورد نظر را من بازی
کنم حتما ادامه خواهم داد.

فیلم هم می‌سازید؟

من تحصیلات کارگردانی دارم اما الان آن‌قدر کارگردان خوب
داریم که شاید فضای مناسبی برای ساخت فیلم توسط رشیدپور نباشد اما کتمان نمی‌کنم
که فیلمسازی جزو دغدغه‌هایم است.

کلام آخر.

یکی از دلایل موفقیت «حالا خورشید» هم‌پوشانی خوبی است که
همکاران ما در مطبوعات و خبرگزاری‌ها با ما دارند و این باعث دلگرمی ماست.

زوم

به‌طور کل سطح اجرا در تلویزیون را چطور
ارزیابی می‌کنید؟ روندی صعودی داریم یا برعکس رو به افولیم؟

ما مجریان بسیار خوبی داریم که هر کدام پتانسیل بالایی در
جذب مخاطب دارند؛ نکته مهم درباره جلوه‌گری در اجراست که شاید من کمی به آن نقد
داشته باشم؛ بعضی از دوستان جوان، احساس می‌کنند که برای فضای مجازی اجرا می‌کنند
تا برای مخاطب تلویزیون؛ یعنی آن لحظه‌ای که در حال زدن ‌حرف‌هایشان هستند به این
فکر می‌کنند که ممکن است چند لایک در اینستاگرام بگیرند؛ شاید بزرگ‌ترین آفتی که
الان احساس می‌کنم بین برخی از همکاران جوان‌تر وجود دارد این است که مخاطب فضای
مجازی را ادغام کرده‌اند یا در مخاطب فضای مجازی حل شده‌اند؛ این آفتی است که باید
حتما برطرف شود.


لی‌لا سلمانی

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۵۷/۳۷۹/۳۳۵/۵۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۱/۳۱۲/۱۴۴/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۳/۹۹۲/۷۷۷/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۱/۳۷۲/۹۰۸/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۳/۵۵۶/۱۷۳/۰۰۰
  • استاد
    ۸۸۸/۵۲۵/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۸۶/۴۵۲/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۲۴۳/۱۴۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۱۴۲/۷۲۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۱۸/۹۳۵/۰۰۰