فیلم کوتاه حامیان کم و مدعیان زیادی دارد/ نگاهمان را در موضوعات حساس بازتر کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۴
تهیه‌کننده «پیش از بهشت» در گفتگو با صبا:

فیلم کوتاه حامیان کم و مدعیان زیادی دارد/ نگاهمان را در موضوعات حساس بازتر کنیم

محدثه پیرهادی درباره فیلم کوتاه رئال-انیمیشن «پیش از بهشت» که با موضوع مظلومیت فلسطین به جشنواره ایتالیایی راه رافته است، توضیح داد.
محدثه پیرهادی مدیر مرکز تولیدات کوتاه سازمان سینمایی سوره‌ حوزه‌ هنری که تهیه کنندگی فیلم کوتاه رئال-انیمیشن «پیش از بهشت» را برعهده داشته است، در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره راهیابی این اثر کوتاه به بیستمین جشنواره فیلم ایسکیای ایتالیا، گفت: نمایش اثری که روایتگر مظلومیت کودکان فلسطینی در ماجرای غصب خانه‌هایشان است، در یک جشنواره بین‌المللی برای ما بسیار جالب و بااهمیت است.
وی درباره روند ساخت این فیلم کوتاه بیان کرد: پروژه «پیش از بهشت» از ابتدا یک پروژه رئال – انیمیشن با ساختار کلی مشخص بود، اما جزئیات بخش انیمیشن دقیق طراحی نشده بود یعنی می‌دانستیم که قرار است بچه‌هایی داشته باشیم که زندگی شاد و آرامشان روی دیوار با یک غلتک رنگ از بین می‌رود، اما جزئیات کار را طراحی نکرده بودیم. شاید به جرأت بتوانم بگویم که یکی از طولانی‌ترین پیش‌تولیدهای فیلم‌کوتاه را، پروژه «پیش از بهشت» داشته است.
پیرهادی با اشاره به این موضوع که در ایران کار رئال – انیمیشن کمتر انجام شده است و عوامل، با روند تولید کارهای این‌چنینی آشنایی کافی ندارند، تصریح کرد: در زمان ضبط فیلم کوتاه «پیش از بهشت»، عوامل برایشان جای سوال بود که چرا دوربین مقابل یک دیوار سفید حرکت می‌کند و برداشت‌های متعدد انجام می‌شود، اما صبوری عوامل باعث شد تا خروجی اثر مورد توجه عموم مردم قرار بگیرد.
این تهیه‌کننده با اشاره به این موضوع که این فیلم کوتاه عامدانه دیالوگ ندارد، خاطرنشان کرد: در ابتدا قرار بود این فیلم چند دیالوگ داشته باشد، حتی ما دیالوگ‌ها را به زبان عبری ترجمه و ضبط کردیم، اما در نهایت تصمیم بر این شد که دیالوگ‌ها را حذف کنیم زیرا معتقد بودیم که فیلم به خودی خود و بدون دیالوگ می‌تواند منظور را به مخاطب برساند.
تهیه کننده فیلم کوتاه «پیش از بهشت» در پاسخ به این پرسش که چه چیزی او را مجاب کرد تا تصمیم به ساخت این پروژه بگیرید، گفت: از نظرم ایده اصلی، فیلم کوتاه «پیش از بهشت» به قدری جذاب بود که حتی تردید برای ساخت آن کار اشتباهی بود. در ابتدا بسیاری مخالف ساخت پروژه بودند، اما برای ما واضح بود که این اثر، کار خوبی از آب در می‌آید و یک تجربه جدید و متفاوتی در این پروژه خواهیم داشت. مساله اصلی که کارهای ارزشمند کمتر تولید می‌شود، این است که ما به تولید کارهای مناسبتی عادت کردیم. اگر در ساخت اثر با موضوع‌های حساسی چون فلسطین نگاه‌مان را بازتر کنیم و نگاه مناسبتی نداشته باشیم، ارزش کار منحصر به همان یک روز و کارکرد اثر منوط به همان مناسبت نمی‌شود. اگر هدف مسئولان و هنرمندان از ساخت فیلم کوتاه فرهنگ‌سازی درست باشد، قطعا آثار ارزشمندی تولید خواهد شد.
وی مشکل اصلی فیلم کوتاه در کشور را اینگونه تشریح کرد: مشکل اصلی فیلم کوتاه در ایران این است که حامیان کم و مدعیان زیادی دارد. همچنین ساخت کار کوتاه گران است و فیلمساز مجبور می‌شود تا ایده خود را محدود کند. این موضوع باعث ساخت آثار کم‌اثر و بعضا به دردنخور می‌شود. البته بخشی از این مشکلات به دلیل شرایط اقتصادی است زیرا در سال‌های اخیر دستمزد عوامل سینما رشد زیادی داشته است، از طرفی بازار کار سینما، بازار شلوغی است و تعداد پروژه‌ها خیلی بیشتر از نیروهای متخصص است، فیلم کوتاه تبدیل به یک کار ارزان، دم دستی و لوکس شده است. فیلمساز هم به سمت تولید کارهای بسیار کوتاه و تیزر فرهنگی سوق داده می‌شود، چراکه صرفه اقتصادی دارد. برای حل این مشکلات باید به سمت جشنواره‌ها رفت، یعنی فیلمساز، فیلم کوتاهی بسازد که در جشنواره دیده شود. از طرفی جشنواره‌های ما فیلمساز را به سمت ساخت آثار خاصی سوق می‌دهند که اگر اثری خارج از چارچوب آن‌ها بسازد و پیام‌آور شادی و امید باشد، مطلوب دست‌اندرکاران جشنواره‌ها قرار نمی‌گیرد.
پیرهادی در پایان با اشاره به زحمات و حمایت‌های تیم تولید باشگاه فیلم سوره گفت: اگر تیم تولید باشگاه فیلم سوره پای پروژه «پیش از بهشت» نبودند، هرگز این اثر ساخته نمی‌شد. باید از حمایت و همراهی آنها تشکر کنم.
نویسندگی و کارگردانی «پیش از بهشت» را احمد حیدریان برعهده دارد و سایر عوامل آن عبارتند از مدیر هنری و انیمیشن: صادق لطفی‌زاده، مجری طرح: محمد گودرزی، مدیر تولید: حنیف عسگری، مشاور کارگردان: حسین دارابی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: محمدحسین حسینی، مدیر فیلمبرداری: علی رنجبر، استوری برد، کامپوزیت و جلوه‌های‌ویژه: صادق لطفی‌‌زاده، صدابردار: اکبر یعقوبی، بازیگر: سیدفرزاد دشتی، موسیقی: امید روشن‌بین، طراح صحنه و لباس: جواد کاظمی مطلق، طراح چهره‌پردازی: زهرا امرالله، تدوین: فؤاد تقی‌زاده، صداگذاری: احسان افشاریان، اصلاح رنگ: یحیی محمدعلیی، مدیر تدارکات: هادی فتح‌اللهی، مشاور تاریخی: مژگان زندیه، عکاس: زینب‌سادات بدری، تولیدشده در باشگاه فیلم سوره، محصول سازمان سینمایی سوره.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است