ممکن است فصل سوم «لیسانسه‌ها» ساخته شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۹
رضا جودی:

ممکن است فصل سوم «لیسانسه‌ها» ساخته شود

«ممکن است فصل سوم «لیسانسه ها»‌ ساخته شود. ما کار را در سازمان برآورد نگارش کرده‌ایم؛ منتهای مراتب باید منتظر باشیم تا آقای صحت فرصت داشته باشند، زیرا در حال‌حاضر مشغله زیادی دارند.»

 سریال «لیسانسه‌ها» به‌کارگردانی سروش صحت و
تهیه‌کنندگی رضا جودی که این شب‌ها از شبکه‌سه سیما پخش می‌شود، جزو آن دسته
کارهایی است که مورد‌توجه مخاطبان قرار‌گرفته است. مجموعه‌ای در ژانر طنز‌اجتماعی
که به‌موضوع بی‌کاری جوانان تحصیل‌کرده می‌پردازد. البته در‌کنار‌ خط‌اصلی داستان،
قصه‌ها و گره‌های مختلفی مختص‌به هر‌یک از کاراکترها و روایت آن‌ها دیده می‌شود.
رضا جودی پیش‌از این تهیه‌کنندگی سریال‌هایی مثل «دوران سرکشی»، «اغما»، «صاحبدلان»
و… را بر‌عهده داشته که این‌بار با سریال «لیسانسه‌ها» که کاری طنز هم هست با
بازخوردها و نظرات خوبی مواجه شده است. گفت‌وگوی امروز صفحه تلویزیون «صبا» با رضا
جودی است که آن‌را مشاهده می‌کنید.

با‌توجه‌به این موضوع که بسیاری ازکارگردان‌ها
در قضیه انتخاب بازیگران خودشان تمام کار را بر‌عهده دارند. در انتخاب بازیگران
سریال چقدر همراه با سروش صحت بودید؟

‌روال به این‌شکل است که کارگردان بازیگران را انتخاب و
تهیه‌کننده هم موافقت می‌کند. برخی از بازیگران سریال را من پیشنهاد کردم. مسئولیت
انتخاب بازیگران به‌طور کامل بر‌عهده آقای صحت بود، چراکه شناخت کافی از بازیگران
دارد؛ من هم صحبت‌هایی در این‌جهت کرده‌ام، مواقعی مقاومت‌هایی داشته و پیشنهاداتی
را دادم. در‌نهایت مسئولیت انتخاب بازیگران با کارگردان کار است.

انتخاب بازیگران و گروهی که چیده شده با دقت و
ظرافت همراه بوده است.

آن‌روزی که ما این گروه را چیدیم ممکن بود برخی‌از افراد
این مجموعه را نشناسند؛ این نشان می‌دهد اگر پروژه‌ای درست انتخاب کند خیلی
معروفیت آدم‌ها مهم نیست. آقای صحت در این پروژه درست انتخاب کرده و درست بازی‌گرفته
است. برخی از بازیگران که در «لیسانسه‌ها» کار کرده‌اند معتقدند بهترین بازی عمر‌کاری
خود را در این سریال تجربه کرده‌اند و این موضوع نشان‌از توانمندی آقای صحت دارد.

اعلام کرده بودید که فصل‌سوم «لیسانسه‌ها» هم
ساخته خواهد شد؛ هنوز هم ساخت سری‌جدید به‌قوت خود باقی است؟

الان هم می‌گویم که ممکن است ساخته شود. ما کار را در
سازمان برآورد نگارش کرده‌ایم؛ منتهای مراتب باید منتظر باشیم تا آقای صحت فرصت
داشته باشند، زیرا در حال‌حاضر مشغله زیادی دارند.

ساخت سریال، سیزن به سیزن و فصلی در تلویزیون
ما موفقیت‌آمیز است و به اصطلاح جواب می‌دهد؟

توجه داشته باشید که «لیسانسه‌ها» فصل به فصل نبوده، کل‌کار
در قالب یک فصل بود، به‌محض آماده شدن تعداد ۳۰‌قسمت اول کار را پخش کردند و به‌این‌شکل
به‌نام فصل یک معرفی شد و مابقی آن در حال‌حاضر روی ‌آنتن است که به‌اسم فصل‌دو از
آن یاد می‌شود. از‌نظر‌ ما همه این قسمت ها پشت‌سر‌هم بودند و یک‌سری حساب می‌شوند.
در ضبط وقفه‌ای وجود نداشت، در‌واقع ما کار را تعطیل نکردیم و پشت‌سر‌هم انجام
دادیم. اما اگر یک کاری موفق باشد وداستان آن طوری باشد که قابلیت ادامه‌دار شدن
را داشته باشد، ساخت و ادامه آن بد نیست. «لیسانسه‌ها» از آن دسته کارهایی است که
در این تعداد قسمت‌هایی که آن را تولید کردیم (۶۸‌قسمتی که ضبط‌شده است) هنوز‌هم
جا‌دارد که به بسیاری از ماجراها پرداخته شود؛ اگر فاز‌۳ را ساختیم، داستان این
ماجراها را ادامه خواهیم داد.

شما جزو تهیه‌کنندگانی هستید که آثار ملودرام
خوب و به یادماندنی را تولید کرده‌اید؛ از طرفی در مقوله طنز هم به شکل قابل قبولی
حرکت می‌کنید. معمولا تهیه‌کنندگان به یک ژانر محدود می‌شوند؛ چطور کارهای شما در
ژانرهای مختلف به نتایج‌ خوب منتج می‌شود؟

من خوش‌شانس بودم که با آقای صحت همکاری کردم؛ قرار‌بود
آقای صحت اولین سریال خود را با من بسازند؛ در‌واقع شروع مذاکرات من با آقای صحت
قبل‌از آن بود که او سریالی ساخته باشد؛ روزگار چرخید و فیلمنامه‌ای که مدت‌ها
نوشته بودیم ماند‌ و در‌نهایت آن‌را کنار گذاشتیم تا بالاخره این قصه یعنی «لیسانسه‌ها»
را به‌دست گرفتیم. خیلی پیش‌از این قرار بود که با آقای صحت کار کنم و بسیار خوش‌شانس
بودم که ین‌بار با هم همکاری کردیم.

در سریال «لیسانسه‌ها» از اسم کار گرفته تا
محتوا و داستان و… به‌مقوله‌ای پرداختید که مربوط به جوانان است و تاکنون در
کارهای بسیاری به آن پرداخته شده است؛ فکر می‌کنید «لیسانسه‌ها»‌ در این زمینه به‌خوبی
توانسته حق مطلب را ادا کند؟

«لیسانسه‌ها» در آن اندازه که جزو وظایفش بوده حق مطلب را
ادا کرده است؛ من تا همین اندازه خیلی راضی هستم. ممکن است شما بگویید بیشتر از
این هم می‌توان به موضوعات دیگر پرداخت اما ما به‌همین اندازه که از تلویزیون پخش
می‌شود راضی هستیم؛ من معتقدم اگر تلویزیون خود را با شرایط امروز جامعه تطبیق
ندهد عقب می‌ماند و بازی را واگذار خواهد کرد. ما باید به همه مسائل جامعه
بپردازیم و حرفی هم برای گفتن داشته باشیم. در حقیقت «لیسانسه‌ها» فقط به معضلات و
مشکلات نپرداخته است بلکه در‌مورد ‌‌همه موضوعات موجود دارای پیشنهاد هم هست؛ قصد
ارشاد اجتماعی و راهنمایی داشته است. حتی برخی مواقع خواسته فرهنگ‌سازی کند البته
به‌اندازه جزیی، که البته من فکر می‌کنم تا همین اندازه بهتر است؛ این‌که ما در
این راستا خیلی گل‌درشت و شلوغ کار نکردیم قابل قبول‌تر است؛ در‌مجموع «لیسانسه‌ها»
از این منظر موفق بوده‌ ومن تشکر می‌کنم که وزارت‌خانه‌ها، نهادها و تلویزیون داشتن
همین مقدار شوخی را اجازه دادند که من معتقدم باید بگوییم و باید شوخی کنیم. همین
اندازه که اجازه دادند ممنونم و امیدورم که بیشتر اجازه دهند.

بازخوردهایی که از مخاطبان گرفتید برای خودتان
راضی کننده است؟

به‌نظر می‌رسد که مردم سریال را دوست داشته‌اند؛ مادر خودم
یکی از بیننده‌های کار است و به من گفته که سریال را می‌بیند. ۳۰‌سال است که در
این حرفه مشغول به کار هستم اما تا به‌حال مادرم با من تماس نگرفته بود که بگوید
کاری که ساخته‌ام خوب است؛ ممکن بود من را ببیند و بگوید که کارم را تماشا می‌کند
یا نقدی به آن داشته باشد اما برای «لیسانسه‌ها» زنگ زد؛ خبر خوبی بود، به‌هرحال
این که یک انسان مسن که در منزل است سریال را دوست داشته؛ امیدوارم بقیه هم به آن
علاقمند باشند. البته من تاکنون ندیده‌ام که کسی بگوید این چه سریالی است و همین
خوب است. آن‌چه که در فضای مجازی هم مشاهده کردم نشان‌ داد در مقایسه با چند‌کاری
که هم‌زمان با سریال روی آنتن تلویزیون بودند، سریال دیده شده است و این به‌آن
معنی است که کار را دیده‌اند.

در چند‌وقت اخیر مجموعه‌های بسیار خوب و
ماندگار تلویزیون در طول‌سال معدود شده‌اند؛ چرا به این نقطه رسیده‌ایم؟

در‌گذشته هم همین‌طور بود. به‌عنوان مثال ممکن است از بین
کارهایی که ۱۰سال پیش ساخته‌ شده‌اند یکی را به خاطر داشته باشید و بقیه را فراموش
کرده باشید. سینما هم به همین شکل است. همه کارها که نمی توانند موفق باشند،
بالاخره آدم‌های متفاوت و موضوعات متفاوت درگیر کار هستند؛ به‌همین دلیل تفاوت‌هایی
در کارها وجود دارد. این‌که ما انتظار داریم همه کارهای تلویزیون موفق باشند، عملا
امکان‌پذیر نیست؛ امیدوارم روزی برسد که همه کارهای تلویزیون موفق باشند. این‌طور
هم نیست که یک کارگردان یا تهیه‌کننده موفق، الزاما در کارهای بعدی خود نیز موفق
باشد، عوامل بسیاری وجود دارند که باعث می‌شوند یک کار به موفقیت برسد؛ کارگردان‌های
اسم و رسم‌دار هم خیلی اوقات کارهایی ساخته‌اند که از یادمان رفته و خوب نبوده‌اند؛
الان هم تلویزیون به‌اندازه کافی کار خوب دارد و در هر فصل شاهد یک کار خوب بوده‌ایم؛
توقع ما زیاد شده است و می خواهیم همه کارها خوب باشند.

اگر ممکن است در‌مورد سریال «رنج پنهان» هم
برایمان بگویید. در چه مرحله‌ای هستید.

همچنان مشغولیم؛ ۵۰‌درصد از فیلمبرداری را پشت‌سر گذاشته‌ایم
و به‌سختی و گرفتاری مشغول‌کار هستیم.

چرا به‌سختی؟

اولا کار کردن به‌طور‌کل سخت است، دوما به‌عنوان مثال اگر
قصد داشته باشید کاری بسازید که مربوط به ۴۰‌سال پیش باشد بسیار دشوار است. مثلا
ساختمانی را احتیاج دارید که در سال‌۵۲ فقط یکی‌از آن وجود داشته و اگر برای
استفاده از آن با شما همکاری نشود نمی‌توانید کار کنید؛ از‌ این‌بابت گرفتاری‌های
زیادی داریم.

این مشکلات باعث وارد شدن لطمه‌های اساسی به
خروجی کار نمی‌شود؟

بله؛ به‌شدت لطمه می‌زند؛ در‌نهایت بیننده هنگام تماشای کار
می‌پرسد چرا این‌طور شد؛ در‌‌گذشته وقتی برای ساختن کار به مراکز مختلف مراجعه می‌کردیم
همه قصد کمک داشتند اما الان این‌طور نیست. با تمام این حرف ها به‌سختی تلاش می‌کنیم
تا طبق قول و قرارهایی که با تلویزیون داریم کار را به دهه‌فجر برسانیم. امیدوارم
سربلند باشیم.

همچنان قصد دارید در تلویزیون کار کنید؟ قصد
ورود به سینما را ندارید؟

فیلم سینمایی می‌دهند کار کنیم؟

یعنی نمی‌گذارند در سینما فعالیت کنید؟ شما که
جزو تهیه‌کنندگان موفق تلویزیون هستید.

نه این‌که نمی‌گذارند، کسانی‌که پول خود را در اختیار تهیه‌کننده
می‌گذارند که فیلم سینمایی بسازد، به ما پول نمی‌دهند.‌

شما علاقمند به ورود در سینما هستید؟

مگر من بدم می‌آید که به این مدیوم ورود کنم؛ ببینید سینمای
ما یا وابسته به سرمایه‌ سرمایه‌گذاران کلان در کشور است که ما بلد نیستیم آن
افراد را پیدا کنیم یا موارد دیگر. بنابراین نه‌تنها هیچ‌وقت ما را برای کار صدا
نکرده‌اند بلکه خیلی هم ما را جدی نگرفته‌اند. خودمان هم هنوز سرمایه کافی برای
کار در سینما را نداریم. به‌علاوه من خیلی حساس بودم که هر‌کاری را نسازم، کارهایی
وجود داشتند که من نپسندیدم و انجام ندادم. کارهای ارزشمندی هم بودند که هیچ علاقه‌ای
از جانب سرمایه‌گذار ندیدم و به همین‌دلیل همچنان باقی مانده و ساخته نشده‌اند.

امسال چه کارهایی از شما در جشنواره تلویزیونی «جام‌جم»
حضور دارند؟

شبکه‌ها اطلاعات پروژه‌ها را می‌فرستند؛ با من تماسی گرفته
شده و اطلاعات کارها را گرفته‌اند؛ هم‌اکنون برای پیش‌بینی برگزیده شدن زود است؛
کارها باید مورد بررسی و داوری قرار بگیرند. سال گذشته «لیسانسه‌ها» در جشنواره
«حافظ» سه‌جایزه دریافت کرد و در ۸‌زمینه کاندید بود. در هر‌صورت فعلا برای نظر
دادن راجع به‌این برنامه زود است.


لی‌لاسلمانی

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰