«زنگ آخر» تجربه‌ای سخت و شیرین بود/ حال سینمای کودک و نوجوان خوب نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۷
شهرام عبدلی در گفتگو با صبا:

«زنگ آخر» تجربه‌ای سخت و شیرین بود/ حال سینمای کودک و نوجوان خوب نیست

شهرام عبدلی بازیگر سینما و تلویزیون که به تازگی وارد حرفه کارگردانی شده است، از تجارب خود در ساخت فیلم «زنگ آخر» صحبت کرد.

شهرام عبدلی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا که به تازگی فیلمبرداری اولین فیلم خود به نام «زنگ آخر» با فیلمنامه ای از محمد شریفی را به پایان رسانده و فیلمش در مرحله تدوین است از تجربه‌ ساخت و روند تولید اولین اثر سینمایی خود توضیح داد: ساخت فیلم «زنگ آخر» اولین تجربه‌ من در کارگردانی و ساخت فیلم به صورت رسمی است ولی قبل از آن به همکاران و دوستان عزیزم در روند فیلمسازی کمک کرده بودم و همچنین مسئولیت کارگردانی پروژه‌های مختلف در زمینه تئاتر را برعهده داشته ام، پس به نوعی می‌توان گفت فیلم «زنگ آخر» اولین تجربه‌ من در کارگردانی نیست.

وی درباره فرآیند تولید فیلم «زنگ آخر» افزود: ساخت و تولید فیلم با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت حال حاضر سینما و همچنین انجام کارهای اداری ازجمله دریافت پروانه‌ ساخت و دیگر مراحل، کار راحتی نیست، به عنوان مثال بخش قابل توجهی از سرمایه‌ ما برای خرید و تهیه‌ دوربین فیلمبرداری در نظر گرفته شد، بنابراین تجربه‌ ساخت فیلم «زنگ آخر» تجربه‌ای سخت و در عین حال شیرین و دلچسب بود.

بازیگری برای من به مثابه یک عشق والا و تمام نشدنی است

عبدلی علت ورود خود به حرفه‌ کارگردانی را اینگونه توصیف کرد: حرفه‌ کارگردانی در تمامی سال‌های فعالیتم در عرصه هنر، همیشه به صورت یک هدف بلندمدت در ذهن من حضور داشته است و من در تمامی این دوران مدام به ساخت فیلم و فعالیت به عنوان یک کارگردان فکر می‌کردم. با این حال این حقیقت وجود دارد که من همیشه یک بازیگر می مانم، چراکه بازیگری برای من به مثابه یک عشق والا و تمام نشدنی است.

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره‌ کارگردانی یک فیلم کودک و نوجوان اظهار کرد: همه‌ عناصری که برای ساخت یک اثر هنری در حوزه‌ کودک و نوجوان به کار می روند، خالص و واقعی هستند. همه چیز از دل سازنده بیرون می‌آید و از طرفی ارتباط برقرار کردن با کودک بسیار راحت‌تر است چراکه دنیای آن‌ها پاک و بی‌ریاست.

او درباره شرکت در جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان سال جاری، بیان کرد: فرصت حضور در کنار بزرگان و شرافتمندانی که سال‌ها در این راه قدم نهاده و از جان مایه گذاشته‌اند تا بتوانند اثری خوب و با‌ کیفیت برای کودکان و نوجوانان میهن ارائه کنند، برای من یک افتخار بزرگ است.

عبدلی در ادامه درباره وضعیت سینمای کودک و نوجوان گفت: حال سینمای کودک و نوجوان خراب است. شرایط به قدری نامسب و بد است که بسیاری از همکاران ما به ناچار از تولید فیلم در این زمینه روی برگردانده‌اند. این در حالی است که سینمای کودک و نوجوان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا کودکان، آینده‌ کشور هستند اما حتی دولت هم به این مساله بی‌توجهی می‌کند به شکلی که حتی بودجه‌ مناسبی برای ساخت و تولید فیلم در این بخش وجود ندارد.

عبدلی در پایان خاطرنشان کرد: فضای خصوصی شده‌ سینما و فروش بسیار کم، از انگیزه‌ هنرمندان برای ساخت یک اثر با کیفیت کاسته است تا جایی که مردم تولیدات و آثار خارجی را جایگزین محصولات هنری داخلی کرده‌اند و تا زمانی که زیرساخت‌های مناسبی برای این بخش در نظر گرفته نشود، شرایط به همین روال طی خواهد شد.

نیلوفر شهیدی، میناجعفر زاده، حسن اسدی، سامان گوران، علی عطایی، داراب اقاسی زاده، اشکان حاج حسنی، الهه زحمتی، روناک ارجمند و شهرام عبدلی، مانیاد عظیمی‌فر و آرتین عبدلی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

محمدمهدی علی آبادی، نرگس خسروانی، مهناز احمدی، محمدحسین دمنه، محمدعرفان محمدی، نازنین زهرامحمدی، فاطمه لطیفی جهان، مهدی بابایی فیشانی بازیگران کودک این فیلم هستند و اشکان حاج حسنی تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد.

فیلم «زنگ آخر» روایتگر قصه پسر بچه‌ای است که در کودکی از مادربزرگ خود خاطرات شیرین و خوبی دارد اما پس از مدتی بی‌خبری از مادربزرگ سعی دارد به کمک دوستش او را پیدا کند.

پریسا مقیلان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است