این سال‌ها مشغول پژوهش در موسیقی بودم/ کارهایی با فرم‌های متفاوت در دست دارم | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۶
مهرداد پازوکی در گفتگو با صبا:

این سال‌ها مشغول پژوهش در موسیقی بودم/ کارهایی با فرم‌های متفاوت در دست دارم

مهرداد پازوکی نوازنده پیانو و آهنگساز از بازگشتش به فضای جدی موسیقی و شرایط هنری حال حاضر صحبت کرد.

مهرداد پازوکی نوازنده پیانو و آهنگساز که دوشنبه ۲۷ تیرماه ساعت ۲۱ در فرهنگسرای نیاوران به همراه محمد یادگار خواننده موسیقی ایرانی کنسرت «عطر بیدار زمین» را برگزار کرد در گفتگو با خبرنگار موسیقی صبا در پاسخ به این پرسش که چه چیزی باعث شده است که او پس از نزدیک به ۲۰ سال تصمیم به بازگشت بگیرد، گفت: ابتدا باید این نکته را بیان کنم که من در سال ۱۳۹۵ به همراه یک ارکستر تقریبا ۳۵ نفره به نام چکاوک در تالار وحدت اجرا داشتیم، پس از آن هم اجراهای دیگری نیز انجام شد و به همین ترتیب باید گفت که از سال‌های دوری من از فضای جدی موسیقی نزدیک به ۱۵ سال می‌گذرد نه ۲۰ سال.

این موسیقیدان پیشکسوت ادامه داد: و اما درباره این سوال که چه دلیلی باعث شده است تا من از فضای جدی موسیقی دوری کنم، باید به اطلاعتان برسانم که دلایل زیادی در این ماجرا دخیل هستند که نمی‌توان به همه آن‌ها پرداخت، اما اگر به صورت کلی در نظر بگیریم اولین دلیل من برای فاصله از فضای جدی موسیقی، دلیل کاری بود. در واقع در این سال‌ها مدتی مشغول تحقیقات و مطالعه در زمینه آموزش‌های مربوط به صداسازی و آن چه که به مبانی خوانندگی مربوط می‌شود، بودم و در حال حاضر هم اگر شرایط آن طور که باید باشد، پیش رود تمامی این پژوهش‌ها برای علاقمندان، دانشجویان و افرادی که مایل به یادگیری در این زمینه از موسیقی هستند، ارائه خواهد شد.

وی افزود: عامل دیگری که در این فاصله و دوری نقش داشته است، موضوع مدیریت نادرستی است که در یک برهه‌ای از زمان وجود دارد. طبق نظر شخصی من، در این مدت شرایطی به وجود آمد که به بدنه‌ موسیقی ما لطمه وارد کرد و من ترجیح دادم از این فضا دوری کرده و به مطالعات و پژوهش در زمینه موسیقی بپردازم. از طرفی نیز همکاری ما با افرادی گره خورده بود که مناسبات و نوع کارکردمان همخوانی نداشت و به همین شکل ترجیحم بر این شد که میزان فعالیتم را محدودتر کنم و اکنون نیز تمایل دارم تا با افراد کمتری همکاری داشته باشم.

پازوکی در پاسخ به این پرسش که آیا بازگشت او دائمی است، گفت: امیدوارم وضعیت به گونه‌ای پیش رود که بازگشتم دائمی شود و اما گفتنی است که در آینده کارهایی را با فرم‌های متفاوت برای شنوندگان و مخاطبان عزیز در نظر داریم.

او در ادامه به نحوه‌ پخش و تولید آثار جدیدش پس از بازگشت به دنیای موسیقی پرداخت: اکنون روند کار در چند سال اخیر به گونه‌ای شکل گرفته است که هنرمندان علاوه بر ضبط آثار خود، بیشتر به دنبال اجرا روی صحنه هستند. با این حساب من نیز اولویتم بر آن است که کارها را بیشتر در قالب اجرا برای شنوندگان به عرضه برسانم. به همین روال خواست بر آن است که یک بستر خصوصی و تخصصی در کنار تعداد کمی از دوستان داشته باشیم تا بشود اثری باکیفیت خلق کرد.

این نوازنده و آهنگساز درباره پیامد شرایط پیش آمده است برای موسیقی در سال‌های اخیر اظهار کرد: ما ناچار هستیم تا برای ارائه یک کار خوب و باکیفیت، کم‌تر و متمرکزتر فعالیت داشته باشیم تا اثر به پختگی لازم برسد و همواره ارتقا پیدا کند اما متاسفانه علاوه بر مدیریت نامناسب و آموزش‌های نادرست، در این میان افرادی هستند که با اقداماتشان در این زمینه منجر به نزول کیفیت موسیقی ایرانی شده‌اند. یکی از این عوامل آسیب زننده کپی‌برداری از خوانندگان و آهنگ‌های ترکی استانبولی، عربی و به ویژه لاتین و اسپانیش است. در واقع به دلیل اینکه‌ این عناصر از موسیقی‌های خارجی برگرفته شده است و از طرفی هم در حوزه تخصصی ما قرار نمی‌گیرد، همچنین ما نیز چون اطلاعات کافی درباره عناصر موسیقی و فرهنگی که از خارج وارد موسیقی ما شده‌ است، نداریم نتیجه این می‌شود که کیفیت موسیقی آسیب جدی می‌بیند.

مهرداد پازوکی نوازنده پیانو به جهت تکمیل سخنانش افزود: به تازگی حساسیت آدم‌ها پس از اینکه یک خطایی پشت هم رخ می‌دهد، کاهش یافته و هیچ کس عواقب کارش را نمی‌بیند و به همین دلیل شرایط تغییر که نمی‌کند هیچ، بلکه طبق همین روال پیش خواهد رفت.

تنظیم کننده آلبوم «یاد استاد» درباره راه حل‌های موجود گفت: هیچ مساله‌ای وجود ندارد که راه حلی نداشته باشد اما با این حال نمی‌شود به تنهایی راه حلی ارائه داد و یا مسئله خاصی را باز کرد. نکته قابل توجه این است که موسیقی یک عنصر جدا نشدنی از زندگی است و انسان‌ها به صورت مداوم با آن مواجه می‌شوند و هنرمندان باید تمام تلاششان را به کار بگیرند تا موسیقی کامل و درست برای شنوندگان ارائه دهند اما اکنون  فضای موسیقی امروز به گونه‌‌ای است که می‌توان گفت هنر به آن صورتی که باید شکل نمی‌گیرد. صداها و آهنگ‌ها به قدری شبیه به‌هم هستند که تفکیک آن‌ها از هم بسیار دشوار شده است و تمامی این اتفاقات به این خاطر رخ داده است که موسیقی به عنوان یک کالای تجاری درآمده و دچار تولید انبوه شده است و هنگامی که ما تمرکز را روی کمیت بگذاریم، کیفیت نزول می‌کند. موسیقی همان‌ قدر مهم است که آب و هوا برای انسان مورد نیاز است و همانطور که نمی‌توانیم قبول کنیم که آب و هوا آلوده باشد، نباید هم بپذیریم که موسیقی ما به این حال و روز بیفتد و متاسفانه همین روند درباره مسائل فرهنگی در حال رخ دادن است و اگر گفتگوی خوب و مناسبی صورت نگیرد، ملت هم از ادبیات و کلام خوب و درستی استفاده نخواهند کرد که این هم به عهده اهل فن و مسئول است.

وی در پایان از همکاری خود با محمد یادگار خواننده موسیقی ایرانی و آینده این همکاری اظهار کرد: ایشان انسان بسیار شریفی هستند و تاکنون شرایطی پیش نیامده است که بگوییم این همکاری موقتی است. باید ببینیم که جریان کاری و حسی به چه شکلی پیش می‌رود. در هر حال نمی‌شود آینده را پیش بینی کرد البته بدون برنامه هم نمی‌توان پیش رفت ولی اگر شرایط مناسب باشد چراکه نه.

پریسا مقیلان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است