محمد نشاط تهیه‌کننده «ج» ساز است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۳
عمار تفتی:

محمد نشاط تهیه‌کننده «ج» ساز است

«اگر بودجه الف ویژه تلویزیون را هم به محمد نشاط بدهند خروجی کار او (ج) خواهد شد. چراکه در سینما ج ساز بوده و طبیعتا در تلویزیون هم ج ساز خواهد بود.

نجمه جودکی امسال اجرای نشست‌های غرفه «صبا» در بیست‌وسومین
نمایشگاه مطبوعات را بر عهده‌دارد که هر روز و هر شب با اهالی هنر، مدیران و دست‌اندرکاران
حوزه‌های مختلف به گفت‌وگو می‌نشیند. عمار تفتی بازیگر، به بهانه ایفای نقش در
سریال «پرواز در ارتفاع صفر» به کارگردانی عبدالحسن برزیده و تهیه‌کنندگی محمد
نشاط در غرفه «صبا» حضور یافت و در مورد موضوعات مختلف صحبت کرد که در ادامه، متن
این گپ‌وگفت را می‌خوانید.

تفتی با شروع گفت‌وگو درخصوص این‌که جزو معدود بازیگرانی
است که مسئولیت نقشش را می‌پذیرد، گفت: برای من هم پیش آمده که همزمان سر چهار کار
بودم اما با استادی برخورد کردم به نام مهدی فخیم‌زاده که خیلی رک به من گفتند، پس
تو از آن دسته بازیگرانی هستی که چند کار را با هم قبول می‌کنی، و من در جواب گفتم
مگر همه این کار را نمی‌کنند و او پاسخ داد، ممکن است همه اشتباه کنند! بنابراین متوجه
شدم که این کار اشتباه است.

بازیگر سریال نمایشی «زنبق‌های وحشی» در سیمای خانواده راجع
به بازی در این کار خطاب به نجمه جودکی مجری این نشست بیان کرد: جالب است بگویم که
بعد از پخش این سریال سه، چهار نفر در خیابان من را دیدند و گفتند که ما با دیدن
این کار مصرف مواد مخدر را ترک کردیم. شنیدن چنین پیامی از جانب مخاطب باعث
افتخارم بود، آن هم مخاطبی که درگیر بیماری همان نقش بود و با آن همذات‌پنداری
کرده و اجرای من این تأثیر را روی او گذاشته بود که بعد از دیدن مجموعه ترک کند.

تفتی با بیان این‌که در مورد سریال «پریا» چنین بازخوردی را
نگرفته است، ادامه داد: هر سه دلیلی که شما مطرح کردید، یعنی کمتر تلویزیون دیدن
مردم، نفوذ کمتر رسانه در این روزها و عقب‌تر بودن آن از مردم را تایید می‌کنم، به
علاوه این‌که پرسوناژ سریال «پریا» به غیر از اعتیاد درگیر بیماری ایدز هم بود.
این عامل کمی کاراکتر را از اجتماع دورتر می‌کند. اما این نقش در طول ۲۵ سال کار
هنری من موفق‌ترین نقشی بود که بازی کردم.

جودکی در ادامه گفت‌وگو از عمار تفتی درخصوص سریال «پرواز
درارتفاع صفر» پرسید که آیا این سریال را دوست داشته است یا نه و او در جواب عنوان
کرد: سریال را در مجموع دوست داشتم، به هرحال این کار هم سریالی بود.

تفتی اسم فامیل نقش خود در سریال «پرواز در ارتفاع صفر» را
از مجری برنامه سوال کرد که جودکی گفت: من فامیل فریدون را نمی‌دانم و تفتی هم افزود:
من هم نمی‌‌دانم، وقتی نقشی به من محول می‌شود که اسم خانوادگی آن را نمی‌‌دانم
متوجه می‌شوم این نقش، شخصیت نیست، بلکه حداکثر یک تیپ است. البته مواجه شدن با یک
تیپ کار من را ساده‌تر می‌کند، چراکه باید شخصیت را واکاوی کنم.

تفتی علت قبول کردن نقش فریدون را این‌گونه بیان کرد:
بازیگری حرفه من است و من از این راه امرار معاش می‌کنم؛ همه پیشنهاداتی که در طول
سال به من می‌شود را مورد ارزیابی قرار می‌دهم و سعی می‌کنم بهترین‌ها را انتخاب
کنم. اگر بحث امرارمعاش مطرح نبود شاید به هیچ‌وجه با تهیه‌کننده «پرواز در ارتفاع
صفر» و مینی سریال وآن داستان را کار نمی‌‌کردم، هرچند که کار کردن با عبدالحسن
برزیده برای من خالی از لطف نیست.

عمار تفتی دلیل این که شاید نباید با محمد نشاط همکاری می‌کرد
را اولین تجربه تلویزیونی او اعلام کرد و افزود: آقای نشاط خیلی با ساختار کار
تلویزیونی آشنا نبودند و برای انجام دادن پروژه بزرگی که مینی سریال بود اما بودجه
ویژه‌ای داشت، مناسب نبودند. هنوز یک ماه از دستمزدم را طلبکارم؛ قرار بود من دو
ماه ونیم سر این کار باشم اما هفت ماه ونیم مشغول بودم و بعد از پایان قرارداد یک
ماه هم اضافه کار کردم که دستمزدی را به‌صورت شفاهی مقرر کردیم اما هنوز هیچ مبلغی
پرداخت نشده است.

تفتی درباره میزان اهمیت داشتن سرمایه برای یک تهیه‌کننده،
نسبت به سطح سواد او خاطر نشان کرد: در دهه‌های ۶۰ و آن سال‌ها داشتن سرمایه برای
یک تهیه‌کننده یک مورد مثبت محسوب می‌شد، اما امروز قواعد تغییر کرده و بنابراین قرار
است که انگار کسی سرمایه شخصی نداشته باشد و بودجه کار را تلویزیون تامین کند. این
امر بزرگ‌ترین آفتی است که باعث می‌شود عوامل فنی بی‌انگیزه شوند و نتیجه بی‌انگیزگی
کیفیت پایین کار است، و کیفیت کم کار دوری مردم از رسانه را به‌وجود می‌آورد.

تفتی علت استقبال خوب مخاطبان از سریال «پریا» را نتیجه کار
خوب تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه و در مقابل اقبال کم سریال «پرواز در ارتفاع صفر»
را نتیجه عدم مدیریت وبی مدیریتی محمد نشاط دانست و بیان کرد: اگر بودجه الف ویژه
تلویزیون را هم به محمد نشاط بدهند خروجی کار او (ج) خواهد شد. چراکه در سینما ج
ساز بوده و طبیعتا در تلویزیون هم ج ساز خواهد بود.

تفتی تعریف ستاره در سینما را این طور بیان کرد: ستاره در
سطح جهانی هنرپیشه‌ای است که در یک محدویت جغرافیایی و زمانی شناخته شده باشد. اگر
بازیگری در ایران وجود داشته باشد که در کشورهای دیگر هم شناخته شده باشد، می‌توان
اسم او را ستاره گذاشت. سابق بر این فقط فیلم‌ها جایزه می‌گرفتند اما چند سالی است
که افراد هم جایزه می‌گیرند و سینمای ما زبان جهانی شدن را می‌آموزد.

تفتی درپایان بحث به فضای مجازی اشاره کرد و گفت: من هم در
فضای مجازی صفحه دارم و کم فحش نخورده‌ام و این موضوع نشأت گرفته از ناتوانی در
درک و دیدن و شنیدن یکدیگر است. آدمی که در فضای مجازی از ادبیات خاصی استفاده می‌کند،
در واقعیت هم همین گونه است. من ویدئویی را از خودم و مادرم منتشر کردم که پس از
آن متاسفانه سه نفر او را از من خواستگاری کردند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000