امروز در دومین روز نمایشگاه مطبوعات هم تعدادی از
سینماگران نظراتشان را در مورد ارتباط سینما و رسانه و سایر مسائل مرتبط با سینما
با ما در میان گذاشتند که آنها را در گزارش زیر میخوانیم
اکبر ثقفی؛ تهیهکننده باسابقه سینمای ایران در گفتوگو با
روزنامه «صبا» درباره مطبوعات سینمایی، ارتباط آنها با هنرمندان و چالشهای پیش
رویشان گفت: متاسفانه اکثر روزنامههای سینمایی تنها تبدیل به خبرنامه شدهاند و
من کمتر میبینم گزارش در آنها منتشر شود و حتی نقد فیلم هم در این روزنامهها
نمیبینیم که این البته بهجز مجلات تخصصی سینما مثل مجله فیلم و دنیای تصویر است.
تنوع در شکل روزنامههای سینمایی کم شده است و شاید نبود نوآوری در کار
ژورنالیسم باعث شده اکثر مطبوعات سینمایی این شکل کلیشهای را به خود بگیرند که
تنها یک صفحه روجلد و چند تیتر متفاوت از آنها میبینیم اما اکثر مطالبشان شبیه
به هم است و توسعه آنها در این سالها بیشتر کمی بوده تا کیفی.
او با اشاره به اینکه نباید دستاوردهای مطبوعات سینمایی در
این سالها را از یاد برد گفت: این مطبوعات سینمایی بهنوعی ویترین سینمای ما
هستند و دستاوردهایی داشتهاند بنابراین نمیتوان فعالیت آنها را بیارزش تلقی
کرد ولی نمیتوان کتمان کرد که فعالیت دنیای مجازی کاربرد مطبوعات کاغذی را کمتر
کرده است و باید راهکارهای جدیدی برای رونق این مطبوعات پیدا کرد. ایجاد جو رقابتی
بین مطبوعات یکی از آنها است چون میبینیم حتی اخبار اختصاصی هم این روزها کمتر
در مطبوعات ما تولید میشود و خبرهای فضای مجازی را بازنشر میکنند و این باعث
تکراری شدن شکل روزنامهها میشود.
ثقفی در پایان افزود: تعامل بیشتر هنرمندان و رسانهها هم
میتواند باعث شود مطبوعات بتوانند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند و نکته آخر که
باید بگویم این است که نشریه سینماییای خوب است که تیراژ بالای آن نشان از اقبال
مخاطبان باشد شاید همه این مجلات و مطبوعات روی میز مدیران سینمایی بروند اما فروش
آنها در کیوسکها است که ارزش واقعیشان را نشان میدهد.
علی ظهوریراد
There are no comments yet