شرکت‌کنندگان جشنواره‌های سرود باید علاوه‌بر عشق دانش موسیقی هم داشته باشند | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۴
مسئول موسیقی بسیج هنرمندان عنوان کرد:

شرکت‌کنندگان جشنواره‌های سرود باید علاوه‌بر عشق دانش موسیقی هم داشته باشند

محمد میرزمانی در جمع شرکت‌کنندگان در جشنواره بین‌المللی سرود فجر به اهمیت دانش موسیقی در راستای پیشرفت در حوزه موسیقی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، سیدمحمد میرزمانی مسئول موسیقی بسیج هنرمندان در جمع شرکت‌کنندگان در جشنواره بین‌المللی سرود فجر با اشاره به اینکه گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره‌های سرود غیر از علاقه باید دانش موسیقی نیز داشته باشند، تاکید کرد: اینکه صرفا از روی عشق و علاقه به سمت موسیقی بیاییم کافی نیست و باید تخصصی به این مساله پرداخته شود و دانش و فنون این رشته را بیاموزیم.

این موسیقیدان درباره سابقه و ویژ‌گی‌های سرود گفت: سرود یا آواز همخوانی در تاریخ ما سابقه بسیار زیادی دارد، سرود در واقع هنر همخوانی و اجرای آوازهای دسته‌جمعی است؛ یک کار گروهی که با نظم و انظباط و آوای دسته‌جمعی انجام می‌شود و بیشترین همذات‌پنداری را با انسان و بیشترین تاثیر را روی مخاطب دارد، زیرا از جان برمی‌خیزد و از هر ساز دیگری موثرتر است و دلیل دیگر تاثیرگذاری آن، چشم در چشم بودن با مخاطب است. وقتی یک گروه سرود همخوانی می‌کنند تاثیر زیادی روی مخاطب دارد و مساله دیگر مساله شعر است، چون در سرود ما به دنبال انتقال پیام و تاثیر تربیتی هستیم. در راستا سرود در القای آموزشی نقش بسیاری دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در جشنواره‌های سرود جدای از مساله‌های فنی نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد پیام سرود است، اظهار کرد: پیام سرود باید قوی بوده و یک موضوع مشخصی را بیان کند، مثل سرودهایی در رابطه با دفاع مقدس، شهدا و آزادی. زمانی که در قالب سرود به این مفاهیم پرداخته شود، طبیعتا انتظار این است که تاثیر خوبی داشته باشد و البته موضوعی که باید به آن توجه بیشتری داشته باشیم مساله فنی سرود است و چه خوب است دانش‌مان را در رابطه با موسیقی بیشتر کنیم. مثل اینکه به کلاس‌های موسیقی برویم و آموزش‌های حین خدمت برای مربیان برگزار شود تا آن‌ها با موسیقی واقعی و علوم تئوریک موسیقی آشنا شوند.

این آهنگساز همچنین تاکید کرد: اینکه صرفا از روی عشق و علاقه (آن چیزی که به وفور در گروه‌های سرود می‌بینیم) به سمت موسیقی بیاییم کافی نیست و باید تخصصی به مساله‌ها پرداخته شود و دانش و فنون این رشته را بیاموزیم، در گروه‌خوانی و اجرای سرود هم همین است. مربی‌ها باید یاد بگیرند که به درستی از صدا و آواها استفاده کنند و با زمینه‌های صدای افراد آشنا شوند و اگر این نکات رعایت نشود، فایده ندارد و نتیجه درستی نخواهد داد و اینکه فقط از روی عشق و علاقه آواهایی زمزمه شود، کافی نیست.

میرزمانی در ادامه تصریح کرد: باید یاد بگیریم در رابطه با آهنگسازی حرفه‌ای کار کنیم. فردی که آهنگسازی می‌کند باید آهنگسازی، تنظیم و فضاسازی، حجم، آکورد، ملودی و نغمه را بشناسد. در موسیقی مساله‌هایی وجود دارد که باید کار شود و اگر گروهی می‌خواهد سرودی بخواند باید با الفبای کار آشنا شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما در جشنواره‌ها شاهد این هستیم که مربیان به این مساله‌ها توجه می‌کنند و روز به روز کارشان بهتر می‌شود، اما تاکید می‌کنم که باید خط استاندارد ثابتی داشته باشیم و اگر گروه‌هایی زیر این خط استاندارد هستند، کنار گذاشته شوند، البته برخی از دوستان عقیده دارند باید در جشنواره‌ها امکان و شرایط گروه‌ها را در نظر بگیریم و اگر با علاقه کاری کردند، حذف‌شان نکنیم. در صورتی که اعتقاد من بر این است که گروه‌ها باید براساس امتیازدهی برگزیده شوند.

مسئول موسیقی بسیج هنرمندان با تاکید بر اینکه من این را از روی دلسوزی می‌گویم که تلاش کنید مساله‌های فنی را رعایت کنید و یاد بگیرید و انجام دهید، عنوان کرد: اینکه فقط علاقه باشد کافی نیست و در هر جشنواره‌ای باید موضوع و جوانب کار درست باشد، اگر جشنواره فیلم است نمی‌شود کسی که مونتاژ کرده مونتاژ بلد نباشد، در سرود هم وقتی دانش‌آموزی می‌خواهد بخواند باید بداند چطور نفس بگیرد و چگونه این صدا را ایجاد کند و به هر حال در جشنواره باید نکته‌های فنی رعایت شود، یعنی اگر کسی می‌خواهد به جشنواره اثری ارسال کند باید الفبای کار را بلد باشد و رعایت کند، عشق و علاقه به تنهایی برای شرکت در جشنواره کافی نیست باید علم این کار را هم داشته باشیم.

میرزمانی در پایان خطاب به شرکت کندگان با اشاره به اهمیت آموزش علم موسیقی، یادآور شد: وقتی که شما آهنگسازی را بیاموزید این جشنواره‌ها منقلب می‌شوند و آثار و زحماتی که می‌کشید چندین برابر تاثیر دارد و خودتان متوجه تفاوت‌ها می‌شوید.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    138/204/739/500
  • مست عشق
    69/169/257/000
  • سال گربه
    41/304/167/500
  • بی بدن
    37/737/148/500
  • آسمان غرب
    6/779/773/500
  • ایلیاجست‌وجوی‌قهرمان
    5/614/603/000
  • آپاراتچی
    5/362/215/000
  • نوروز
    3/633/775/500
  • پرویزخان
    3/377/614/500
  • نیلگون
    146/795/000
  • تاوان
    71/400/000