«وضعیت زرد» حرف دل مردم را می‌زند/ لزوم حمایت از جوانان تئاتری برای تقویت تلویزیون | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۴
آرش ماهان‌کیا در گفتگو با صبا:

«وضعیت زرد» حرف دل مردم را می‌زند/ لزوم حمایت از جوانان تئاتری برای تقویت تلویزیون

آرش ماهان‌کیا گفت که سریال «وضعیت زرد» سعی داشته است به دور از کلیشه‌ها حرف دل مردم را بزند.

آرش ماهان‌کیا بازیگر سریال «وضعیت زرد» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا اظهار کرد: مجید رستگار کارگردان این سریال از طریق فیلم‌های کوتاهی که بازی کرده بودم با کارم آشنا شده بود. وقتی نقش آرش به من پیشنهاد شد، بسیار آن را پسندیدم چون این شخصیت را دوست داشتم.

وی افزود: به کار مجید رستگار مطمئن بودم چون می‌دانستم فیلمساز با دانشی است. یکی از نکات بسیار خوب سریال «وضعیت زرد» نگاه متفاوت به موضوع انرژی هسته‌ای بود چون در این کار تلاش شده بود از دریچه‌های دیگر به این موضوع نگریسته شود.

این بازیگر با بیان اینکه سریال «وضعیت زرد» نگاه به آدم‌های مذهبی را تغییر می‌دهد، گفت: همیشه اینگونه گفته شده است که آدم‌های مذهبی افرادی سرد و خشک هستند اما در سریال «وضعیت زرد» می‌بینیم که می‌شود مذهبی بود و در عین حال رفتاری شاد و شوخ داشت. در حقیقت می‌توان گفت این سریال توانسته چار‌چوب‌هایی که تا به امروز در تلویزیون درباره آدم‌های مذهبی وجود داشته است، به نوعی بشکند.

ماهان کیا با بیان اینکه مردم با سریال ارتباط برقرار کرده‌اند، تصریح کرد: «وضعیت زرد» توانست بین مردم جایگاه خود را پیدا کند چون در این مجموعه حرف‌های آنها گفته می‌شود، البته همانگونه که گفتم تلاش شده است حرف مردم به شکل کلیشه یا اغراق آمیز بیان نشود بلکه کاملا واقعی مدنظر قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره وضعیت نامطلوب جوانان تئاتری بیان کرد: متاسفانه شرایط برای جوانانی که در حوزه تئاتر کار می‌کنند، بسیار نامطلوب است چون امکاناتی که در اختیار آنها وجود دارد در حد صفر است. جالب است که برای دست یافتن به همین حداقل‌ها نیز باید خود آنها هزینه کنند. شرایط نابه‌سامان موجود در حالی است که اگر به جوانان تئاتری توجه شود مطمئنا نتایج آن در سینما و تلویزیون نیز چشمگیر خواهد بود زیرا به لحاظ کیفی بسیاری از تئاتری‌ها از افرادی که هم‌اکنون در مجموعه های تلویزیونی بازی می‌کنند، قوی‌تر هستند. بی‌توجهی به جوانانی که در عرصه تئاتر مشغول فعالیت هستند تا به آنجا پیش رفته است که متاسفانه بسیاری از آنها مجبورند برای گذران زندگی در تاکسی‌های اینترنتی مشغول کار باشند.

وی به مسئولان توصیه کرد: اگر مدیران سینما و تلویزیون به جوانان اطمینان کنند، مجبور نیستند برای موفقیت کارشان تن به بازیگرانی بدهند که با قیمت‌های بالا در کارشان حضور می‌یابند چراکه کیفیت کار خوب مطمئنا هر تماشاگری را سمت خود می‌کشاند. برای مثال «وضعیت زرد» اکثرا بازیگران جوان دارد اما می‌بینیم کیفیت بازی‌ها به گونه‌ای است که تماشاگر از دیدن آن لذت می‌برد.

ماهان‌کیا تاکید کرد: اگر می‌بینید هالیوود صنعتی موفق در جهان است، دلیلش این است که به جوانان فرصت کار می‌دهد. در آنجا هیچگاه نقش‌ها، تنها در اختیار افراد خاص نیست به‌نحوی‌که چهره‌های بزرگ هم بعد از مدتی جای خود را به جوانان می‌دهند اما متاسفانه این اتفاق در سینمای کشورمان رخ نمی‌دهد و معمولا عده‌ای خاص همیشه جلوی دوربین کارهای نمایشی هستند.

این بازیگر متذکر شد: درباره وضعیت موجود همین اندازه بس که بدانید چندی پیش نزد کارگردانی رفتم و برای نقش از من تست گرفتند و گفتند که بسیار از کارم راضی هستند اما چون بازیگری دیگر قبول کرده بود که هزینه‌های لوکیشن فیلمبرداری را با هزینه شخصی پرداخت کند، نقش را به او دادند. این وضعیت سینما و تلویزیون ماست که متاسفانه باعث شده است حق بسیاری از جوانان نادیده گرفته شود!

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به واسطه تولیدات داخلی می‌توان جوانانی را که جذب سریال‌های خارجی شده‌اند، معطوف خود کرد؟ توضیح داد: به لحاظ فنی بعید می‌دانم ما بتوانیم با کارهای خارجی رقابت کنیم چون آنها بسیار در این زمینه جلوتر هستند اما به لحاظ معنایی و مفهومی این امکان وجود دارد. اگر بتوانیم به این خواسته نزدیک شویم مطمئن باشید طیف وسیعی از جوانان را به سمت خود خواهیم کشاند. این اتفاق فکر می‌کنم در «وضعیت زرد» رخ داده است چون حرف دل مردم در مجموعه  زده می‌شود برای همین با کار ارتباط برقرار کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هنرمند هیچگاه نباید خود را از مردم جدا بداند، گفت: عنوان‌هایی چون سلبریتی، شایسته هنرمندان نیست چون هنرمند همیشه باید در بین مردم باشد و هیچگاه خود را جدا نداند، هنرمندی که خود را بالاتر از مردم ببیند مطمئن باشید عمر کاری‌اش زیاد نخواهد بود.

ماهان‌کیا اضافه کرد: به عنوان بازیگر نمی‌توانم چندان برای خود تعیین مسیر کنم چون پیشنهادات به اندازه‌ای کم است که مجبوریم از هر فرصتی برای نشان دادن استعداد‌مان بهره ببریم البته این اتفاق خوبی نیست چون بازیگر باید بتواند نقش را انتخاب کند و با عشق و علاقه در آن حضور پیدا کند امیدوارم روزی این مشکلات از بین برود.

وی درباره تجربه همکاری با بازیگران پیشکسوت در سریال «وضعیت زرد» بیان کرد: اکثر بازیگران این سریال جوان هستند اما مهران رجبی و مریم سعادت جزو بازیگران قدیمی هستند که با آنها همبازی هستیم. این ۲ عزیز انرژی بسیاری می‌گذارند تا ما بتوانیم بهترین کارمان را ارائه کنیم. حضور پیشکسوتان در کنار جوانان هم به آنها انرژی می‌دهد و هم برای جوانان کلاس درسی محسوب می‌شود.

این بازیگر در پایان در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: در «وضعیت زرد» یک رویکرد جالب وجود دارد آنهم اینکه به اقشار مختلف توجه می‌شود چون هرکدام از بازیگران سریال نماینده یک قشر هستند، این موضوع سبب می‌شود ما جامعه را در این کار ببینیم برای همین هم می‌گویم «وضعیت زرد» تا حدودی حرف دل مردم را می‌زند.

فصل دوم  «وضعیت زرد» از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دو سیما پخش شده و روز بعد در ساعات ۹:۴۰، ۱۶:۲۰ و ۱:۳۰ بامداد بازپخش می‌شود.

مهران رجبی، مریم سعادت، زین‌العابدین تقی‌پور، بهار داورزنی، حسام خلیل‌نژاد، آرش ماهان‌کیا و مهدی رضایی بازیگران اصلی این سریال هستند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است