آماده اکران «آن مرد با اتوبوس آمد» هستیم/ بدترین نمایش را در فجر به ما دادند | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۶
نیما مهدیان در گفتگو با صبا:

آماده اکران «آن مرد با اتوبوس آمد» هستیم/ بدترین نمایش را در فجر به ما دادند

کارگردان فیلم مستند «آن مرد با اتوبوس آمد» با تاکید بر دیده شدن این فیلم توسط مخاطب عام، به مشکلات پخش آن در جشنواره فیلم فجر پرداخت.

نیما مهدیان کارگردان مستند «آن مرد با اتوبوس آمد» در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا، درباره مشکلات نمایش این مستند در چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: خیلی از مدیران ما از حُب میز، چشمشان را روی همه چیز می‌بندند. در چهلمین جشنواره فیم فجر بدترین اکران به فیلم من داده شد و زمان پخش فیلم نیز دستگاه مشکل فنی پیدا کرد و نسخه اصلاح نشده فیلم را پخش کردند. هنگام پخش فیلم متوجه شدم که کیفیت فیلم بسیار پایین است زیرا نسخه MP4 را پخش کرده بودند در صورتی که کیفیت فیلم من ۴K بود، یعنی چیزی حدود سه یا چهار برابر پایین‌تر از آنچه باید نشان داده می‌شد.

این کارگردان ادامه داد: به دلیل مشکل فنی پیش آمده هنگام اکران یک ربع ما و تماشاچیان را معطل کردند، به‌طوری که نیمی از سالن پر از تماشاچی، خالی شد و حتی منتقدان و نویسندگان هم سالن را ترک کردند. حراست مجموعه، جلوی خبرنگاران و مهمانان من را گرفت و به آن‌ها اجازه ورود نداد.

مهدیان با تاکید بر عامدانه نبودن این اتفاقات بیان کرد: من اصلا نمی‌گویم که این اتفاقات عامدانه بوده‌اند، منظورم این است که این سیستم مدیریتی اشتباه است که هیچکدام از ارکان کار با یکدیگر هماهنگ نیستند.

او درباره برنامه اکران مستند «آن مرد با اتوبوس آمد» گفت: فیلم من جزو معدود فیلم‌های مستندی است که جدای از فرم روایی، ژانر و سطح کمدی‌اش، پتانسیل اکران عمومی را دارد زیرا ما در بخش‌هایی به سمت سینمای ماکسیمالیستی رفتیم و به همین دلیل من شخصا اقدام کردم و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی سرمایه‌گذار «آن مرد با اتوبوس آمد» نیز با اکران این فیلم موافق است.

تهیه کننده مستند «ضریح عشق» اضافه کرد: حقیقت این است که حال سینما خوب نیست و ممکن است که این فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی هم پخش شود اما به هرحال فضا، فضای خوبی نیست نه از نظر مخاطب و نه از نظر اکران، اما باید صبر کرد و دید که چه می‌شود. پیشنهاد پخش مستند در تلویزیون را هم دادند اما امکان پخش این فیلمنامه از تلویزیون بسیار کم است.

مهدیان درباره نحوه پخش و اکران فیلم مستند «آن مرد با اتوبوس آمد» تصریح کرد: به اکران‌ آنلاین نیز می‌توان به عنوان یک راه چاره نگاه کرد مثلا فیلم‌های مستند را براساس ژانر دسته‌بندی و در سینمای خانگی پخش کنیم درنتیجه هم بحث اکران آنلاین را و هم اکران در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی را در سر دارم و دوست دارم که این کار تبدیل به یک روال شود.

وی در ادامه مطرح کرد: من به عنوان یک فیلمساز دوست دارم که فیلمم را همه مردم در سینما ببینند اما حقیقت تلخی وجود دارد و آن هم ترافیک و انبوه فیلم است که فکر نمی‌کنم با این سیستم مدیریتی درحال حاضر بتوانیم برای اکران فیلم در سینماها به جوابی برسیم و پخش فیلم در شبکه‌های خانگی صرفا به کمک این وضعیت می‌آید تا فیلم حداقل اکران شود.

تصویربردار مستند «کاریکاتور در ایران» با اشاره به اینکه رسالت اصلی این مستند آموزش است، درباره ضرورت دیده شدن آن توسط مخاطب عام عنوان کرد: «آن مرد با اتوبوس می‌آید» به یک مساله اجتماعی می‌پردازد و به‌همین دلیل قطعا این فیلم از یکسری فیلترهایی عبور کرده است. لایه‌های این فیلم در تلاش برای ارتقای سطح فرهنگی مردم است و به ما درباره مسائل اجتماعی مانند مدیریت اتوبوسی و خیلی مسائل دیگری که ما شاید نزدیک به صدسال است در آن‌ها گیر افتاده‌ایم و شاید هیچ ربطی به یک دولت یا حکومت خاص ندارد، تلنگری جدی می‌زند.

مهدیان در ادامه با تاکید بر ضرورت دیده شدن این فیلم مستند بیان کرد: مخاطب در این فیلم بخشی از مشکلات جامعه را مشاهده می‌کند و در این فیلم می‌توان حال یک جامعه را به خوبی رصد کرد زیرا من همه تلاشم را کردم تا از منظری متفاوت به پدیده‌ها و مشکلات اجتماعی سوژه بپردازم.

این کارگردان در پایان درباره پخش فیلمش در جشنواره‌های مختلف خاطرنشان کرد: بعد از پخش فیلم در جشنواره فیلم فجر، «آن مرد با اتوبوس می‌آید» در جای دیگری نمایش داده نشد. حتی از بخش بین‌الملل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی خواهش کردم تا گزارشی از جشنواره‌هایی که فیلم برایشان ارسال شده است، برایم بفرستند و آن‌ها هم پذیرفتند اما من هنوز چیزی دریافت نکرده‌ام.

فیلم درباره یکصد سال تاریخچه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است