هرمز شجاعیمهر، مجری باسابقه رادیو و تلویزیون و مدیرمسئول
مجله «خانواده سبز» است که هر ساله در نمایشگاه مطبوعات حضور دارد. او درخصوص
برپایی امسال نمایشگاه و ویژگیهای آن میگوید، بوی کاغذ و کتاب هنوز هم آدمی را
به یاد دوران مدرسه و اول مهر میاندازد. یکی از علایق او این است که یک شعر یا
متن ادبی نوشته شده را ببیند و آن را حفظ کند و هرگز نمیتواند در صفحه گوشی همراه
یا رایانه خودش مطلبی را حفظ کند؛ شجاعی مهر بحث تبلیغات در نمایشگاه مطبوعات را
موضوع مهمی میداند. گفتوگوی «صبا» با این مجری و فعال مطبوعاتی را در ادامه میخوانید.
لزوم برگزاری هرساله نمایشگاه مطبوعات چیست؟
امسال هم ما در نمایشگاه مطبوعات حضور خواهیم داشت؛ در درجه
اول مهمترین علت برگزاری نمایشگاه برای من این است که در طول برگزاری نمایشگاه،
دوستان و همکاران خود را ملاقات میکنم، ما همکارانی داریم که خیلی نسبت به هم کم
لطف هستند و قرار و نشست وجلسهای نمیگذارند تا یکدیگر را ببینند و بشناسند و گپ
بزنند، بنابراین نمایشگاه فرصت خوبی است که صحبتی با هم داشته باشیم و از حال و
روز مطبوعات بیشتر با خبر شویم.
نمایشگاه چه کمکی به رونق مطبوعات و نشریات میکند؟
اگر این نمایشگاه
موجب رونق نشود، قطع به یقین بیتاثیر هم نیست، به هرحال کسانی که اهل مطبوعات
هستند به این نمایشگاه میآیند و خانواده و دوستانشان را نیز همراه خود میآورند، بنابراین
در این زمینه بیتاثیر نیست.
در کنار برگزاری نمایشگاه چه اقداماتی میتواند
به عرصه هنر و مطبوعات کمک کند؟
خود نمایشگاه و برگزاری آن بیشترین کمک را میکند و لازم
نیست که اتفاق خاص دیگری رخ دهد؛ همین اتفاق به شرطی میتواند موفق باشد که دستگاههای
تبلیغاتی مثل رادیو، تلویزیون و تمام امکانات تصویری و صوتی که در اختیار دولت
هستند به بخش خصوصی بیایند و راجع به آن حرف بزنند و اطلاعرسانی کنند؛ بزرگترین
وموثرترین اتفاقی که میتواند برگزاری نمایشگاه را شیرینتر کند، این است که اطلاعرسانی
درستی صورت بگیرد، آن هم به هر شکلی که خودشان صلاح میدانند تا بتوانند مردم را
متوجه این نمایشگاه کنند.
در پاسخ سوال قبل به مدیوم رادیو و تلویزیون هم
اشاره کردید؛ فکر میکنید رادیو و تلویزیون چقدر در این راستا مهم واقع میشوند و
تا چه حد میتوانند با مطبوعات ارتباط داشته باشند؟
همه این موارد رسانه هستند و با افکار عمومی سروکار دارند،
در مواقع نقطه مشترک، افکار عمومی و مردم است؛ به نظر من باید همه این رسانهها به
یکدیگر کمک کنند تا مطبوعات را سر پا نگه داریم، چرا که چراغ این قصه در حال خاموش
شدن است.
نمایشگاه مطبوعات برای جوانان چه تاثیرات مثبتی
را در پی خواهد داشت؟
جواب این سوال آنقدر گستردگی دارد که میتوان یک کتاب برای
آن نوشت، اما اگر بخواهم کوتاه به آن پاسخ دهم، دنیای امروز ما فضای مجازی است، من
نمیگویم که این تکنولوژی بد یا خوب است چرا که خودم هم از کاربران آن هستم و
البته ضرر و زیانش را هم به جان میخرم. متاسفانه فضای مجازی مقداری ما را از
روزنامهها، اطلاعات و دانش مکتوب دور کرده است. کسی که اهل کتاب خواندن و فکرکردن
و اندیشه بود، خیلی دوست داشت در بین جمع باشد، بفهمد زندگی چه معنایی دارد و این
معنای واقعی را به دیگران هم منتقل کند اما در فضای مجازی اطلاعات مورد نیاز بهطور
ناقص و بدون منبع موثقی به دستمان میرسد و درنهایت بین ما فاصله انداخته و ما را
از هم دور کرده است؛ نمایشگاه مطبوعات شاید تلنگری باشد برای اینکه جوانها فارغ
از توجه به فضای مجازی به فضای واقعی و اطراف خود نیز دقت کافی داشته باشند تا کمی
به هم نزدیکتر شوند و در زندگی اجتماعی خود دقتنظر بیشتری به خرج دهند.
باتوجه به این موضوع که شما خودتان جزو غرفهداران
نمایشگاه مطبوعات هستید، پیشبینی میکنید امسال استقبال مردم چطور خواهد بود؟
امیدوارم که خیلی خوب باشد؛ البته اگر اطلاعرسانی درستی
صورت بگیرد. حتی بسیاری از دوستان روابط عمومی اطلاع درستی از زمان دقیق برگزاری
نمایشگاه نداشتند. تمرکز مردم در گذشته روی رادیو وتلویزیون ورسانههای این چنینی
بود اما این تمرکز امروز وجود ندارد و ما دچار یک پراکندگی و آشفتگی شدهایم، به
همین دلیل مردم باید بمباران تبلیغاتی شوند و آن قدر گفته شود تا بالاخره تاثیرات
خود را بگذارد.
لی لا سلمانی