سینما در ذات خود نوعی رسانه است و نمیتوان این نقش را در آن کتمان
کرد. آغاز نمایشگاه مطبوعات بهانهای شد که سراغ هنرمندان سینما برویم تا نظر آنها
را در مورد ارتباط سینما و مطبوعات جویا شویم.
سیدامیر پروینحسینی، تهیهکننده سینما در گفتوگو با خبرنگار «صبا» درباره
تاثیر متقابل سینما و مطبوعات بر یکدیگر گفت: اصولاً سینما با مخاطب معنا پیدا میکند
و طبیعی است وقتی کسی اثر سینمایی تولید میکند تمایل دارد این اثر بهخوبی معرفی شود
و مخاطب پس از اطلاع یافتن از تولید فیلم مورد علاقه خود، در این میان میتواند
اثر مورد علاقه خود را برای دیدن انتخاب کند.
او افزود: رابطه بین سینما و مخاطب بهوسیله رسانهها و مطبوعات به وجود
میآید. امروز با گسترش شبکههای مجازی و ارتباط مردم با یکدیگر در این فضاها و اینکه
تقریباً هر کسی در هر موقعیتی میتواند به آخرین اخبار روز دنیا دسترسی داشته باشد،
درواقع نقش خبرنگاران و اهالی مطبوعات پررنگتر از سابق هم شده و اهالی ممکن است در
یک لحظه بتوانند اطلاعرسانی وسیعی را در سطح جامعه موثرتر از قبل برای مردم انجام
دهند.
پروینحسینی با اشاره به عملکرد دوگانه اطلاعرسانی سریع در فضای
مجازی گفت: به همین نسبت که نقش اهالی مطبوعات در اطلاعرسانی موثرتر شده و گستردگی
آن هم افزایش پیدا کرده خطر از دست دادن اعتماد مردم به مطبوعات هم بالاتر رفته
است. میبینیم که این روزها گاهی اخباری منتشر میشود که ممکن است درست نباشد. برای
مثال ممکن است در مطبوعات سینمایی خبر تولید فیلمهای زیادی را بخوانیم چون این خبرها
ازطریق عوامل سینما به خبرنگاران منتقل و در مطبوعات منعکس میشود اما تعداد بسیار
کمتری فیلم نسبت به آنچه اطلاعرسانی شده ساخته میشود و این نوعی خطر را به وجود
میآورد که شاید مردم اعتماد خود را به مطبوعات از دست بدهند.
او تصریح کرد: از سوی دیگر میبینیم اشخاصی بهعنوان سرمایهگذار
یا حتی تهیهکننده وارد سینما شدند که دائم در مطبوعات حضور دارند، صفحات مجازی از
آنها اخبار متعددی منتشر میکنند و این افراد برای اینکه خودشان را مطرح کنند با
وجود اینکه کار دیگری داشتند وارد این حرفه شدهاند. اینجا این خطر به وجود میآید
که شاید مردم در درازمدت نتوانند این دست افراد را از اهالی واقعی سینما تشخیص دهند
و این کار به نظر من نوعی سوءاستفاده از ابزار رسانهای امروز است. اینجاست که امروز
نقش خبرنگاران و رسانههای حرفهای خیلی پررنگتر از قبل است یعنی اگر اهالی رسانه
با نظارت کامل بر سینما و استفاده از تجربیات کاری و هوشمندی خود اخبار را غربال کنند
و به هر خبری بها ندهند یا مدیریت انتشار اخبار را بهخوبی انجام دهند میتوانند کمک
بزرگی به سینما بکنند. باید اینجا نوعی تصمیمگیری در مورد انتشار اخبار بین اهالی
رسانه وجود داشته باشد که انتشار اخبار غیرمعتبر باعث بیاعتمادی و تاثیر منفی بر چرخه
اطلاعرسانی نشود.
There are no comments yet