به سینمای دفاع مقدس آن‌گونه که شایسته است توجه نمی‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۷
پوریا آذربایجانی :

به سینمای دفاع مقدس آن‌گونه که شایسته است توجه نمی‌شود

متاسفانه نسبت به سینمای دفاع مقدس موضع‌گیری‌هایی وجود دارد و برخی به این فضا دامن می‌زنند که چه کاری است برویم فیلم دفاع مقدسی ببینیم، وقتی فلان فیلم اکران می‌شود.

پوریا آذربایجانی، کارگردان جوانی است که به
دور از هیاهو و حاشیه کار می‌کند او اثر قابل‌قبولی در ژانر دفاع مقدس با نام «اروند»
ساخت که متاسفانه در زمان اکران مرده و در سالن‌های بدی به نمایش عموم گذاشته شد و
آن‌گونه که باید در اکران عمومی دیده نشد. حالا این فیلم سینمایی در شبکه نمایش
خانگی توزیع شده است و توانسته با اقبال خوبی روبه‌رو شود. توزیع این فیلم دفاع
مقدسی بهانه این گفت‌وگو است.

هنگام اکران فیلم شاهد بودیم که شما از اکران
فیلمتان در سینماهایی که اعلام شده بود ناراضی بودید؟

بله، ما تمام سعی خود را می‌کنیم تا فیلم خوش‌رنگ
و باکیفیت صدای خوب تولید کنیم اما در سینماهای ضعیفی که به ما می‌دهند نه صورت بازیگر
معلوم است و نه صدایش شنیده می‌شود، بنابراین کیفیتی که ما توقع داریم که مخاطب را
راضی کند برای این‌که بلیت بخرد و فیلم را ببیند، عملا منتقل نمی‌شود و کیفیت
ظاهری کلیت فیلم را زیر سوال می‌برد.

فکر ساخت یک چنین فیلمی در حوزه دفاع مقدس از کجا شروع شد؟

من و مهدی داوری تهیه‌کننده فیلم، دو سالی بود که دوست داشتیم چنین فیلمی
را با مضمون جنگ و دفاع مقدس بسازیم و ایده اولیه این فیلم را با سناریویی در مورد
یک جانباز اعصاب و روان دفاع مقدس شروع کردیم. اما وقتی اتفاق شهدای غواص افتاد، به
این فکر افتادم که بستر محیطی برای تزریق یک قصه جدید مهیا شده تا این‌که با تهیه‌کننده
فیلم مشورت کردم و سناریوی اولیه با شکلی جدید نوشته شد و پس از چهارماه به پیش‌تولید
رسیدیم.

درباره شخصیت یونس بگوید؟ این تیپ چقدر در شخصیت‌های واقعی جنگ وجود
داشت؟

یونس«اروند» مجموعه‌ای از شخصیت‌های
جنگی است، یونس مجموعه‌ای از کاراکترهایی است که من در فیلم‌های مختلف یا کتاب‌هایی
که در زمینه دفاع مقدس نوشته شده، دیده و خوانده‌ام. در واقع یونس زاییده ذهن من، از
مجموع این اطلاعات است
.

سعید آقاخانی چقدر به کاراکتر یونس نزدیک و باورپذیر است؟

من قبل از «اروند» می‌خواستم
با سعید آقاخانی کاری جدی را شروع کنم که به پیش‌تولید هم رسید؛ اما به دلایلی به تولید
نرسید، اما باعث آشنایی من و سعید آقاخانی شد. در حین نوشتن
«اروند» به سعید آقاخانی برای این نقش فکر می‌کردم و «خداحافظی طولانی»
به‌عنوان فیلمی جدی از آقاخانی تاثیری در انتخاب او نداشت.

چرا امروزه آن‌گونه که شایسته است به سینمای جنگ و دفاع مقدس پرداخت
نمی‌شود؟

شاید به این دلیل که ما داریم فراموشکار می‌شویم و یادمان رفته چه کسانی
جانشان را گذاشته‌اند تا الان راحت زندگی کنیم و این اتفاق بدی است امروزه
متاسفانه آن‌طور که باید و شاید به جنگ و سینمای جنگ اهمیت داده نمی‌شود. این روزها
بیشتر جوسازی‌های رسانه‌ای و اتفاقات تبلیغاتی، سینماداران را برای اکران فیلم هایی
با سود مالی بیشتر تشویق می‌کند و فیلم‌هایی که به مضمون‌های دفاع مقدسی می‌پردازند
در صورت نداشتن این هجمه تبلیغاتی یا رسانه‌ای، محکوم به کم‌توجهی می‌شوند.

استقبال مخاطب از «اروند» چگونه بود؟ آیا مخاطبان راضی سالن را
ترک می‌کردند؟

خود من بارها با مردم فیلم را دیده‌ام که بعد از پایان فیلم، مخاطبان
در سکوت سینما را ترک می‌کنند و فیلم برایشان تعمق به همراه داشته است، اما متاسفانه
«اروند» سالن مناسبی برای اکران نداشت و علاوه بر
آن تبلیغات درستی هم برای آن صورت نگرفته بود وگرنه به نظر من می‌توانست در گیشه
هم موفق عمل کند.

زمان اکران فیلم هم خیلی بد بود…

متاسفانه بله، من تازه سه‌روز قبل از اکران متوجه شدم که فیلم قرار است،
پخش شود. قطعا اگر کسی از من می‌پرسید چه زمانی را برای اکران
«اروند» مناسب می‌بینی، می‌گفتم هفته دفاع مقدس؛
اما متاسفانه آن سینماها به ما تعلق نگرفت و به‌شکل ناگهانی و به دلیل کنار گذاشته
شدن فیلم تینا پاکروان سه‌روز قبل از اکران به ما خبر دادند که زمان اکران فیلم ما
فرا رسیده است. دوست داشتیم فیلم اکران شود اما با این سرعت، نه تبلیغات درستی داشتیم
و نه این‌که سینمای خوبی را به ما دادند.

وضعیت سالن‌هایی که «اروند» در آن‌ها هم اکران شد بسیار بحث‌برانگیز
بود!

بله، وضعیت سالن‌های اکران‌کننده «اروند» بسیار
بد بود، سینمای سپیده و آفریقا بسیار ضعیف هستند. ما تمام سعی خود را می‌کنیم تا فیلم
خوش‌رنگ و با کیفیت صدای خوب تولید کنیم اما در این سینماها نه صورت بازیگر معلوم است
و نه صدایش شنیده می‌شود و همان طور که اشاره کردم تمام زحمات ما به هدر می‌رود. دراین
سینماها اگر فیلم‌های کم‌اهمیت اکران کنید، شاید فرقی نداشته باشد اما فیلم دفاع مقدسی
با این تولید سنگین واقعا نباید در این سینما‌ها اکران شود.

چرا مردم از فیلم‌های دفاع مقدسی استقبال نمی‌کنند؟

متاسفانه نسبت به سینمای دفاع مقدس موضع‌گیری‌هایی وجود دارد و برخی به
این فضا دامن می‌زنند که چه کاری است برویم فیلم دفاع مقدسی ببینیم، وقتی فلان فیلم
اکران می‌شود. باید سعی کنیم فیلم‌هایی بسازیم که آنقدر از لحاظ کیفی خوب باشد تا دیگر
نتوانند چنین برخوردی کنند و موضع‌گیری‌های به‌وجود آمده را از بین ببریم.

باز هم در ژانر دفاع مقدس فیلم خواهید ساخت؟

اگر فیلمنامه خوب در این زمینه داشته باشم حتما، به باندبازی‌ها و آدم‌ها
کاری ندارم اما به شکلی وارد سینما شدم که مسائلی را که به آن‌ها اعتقاد دارم انجام
دهم. نمی‌خواهم ژورنالیست باشم و تلاش می‌کنم هنرمند باشم. مسابقه فیلمسازی هم با کسی
ندارم و لازم نمی‌بینم حتما هر سال یک فیلم بسازم.

این فیلم در شبکه نمایش خانگی با استقبال خوبی روبه‌رو شد؛ به نظرتان
دلیلش چیست؟

من قبلا هم بارها گفته‌ام، اگر «اروند» در شرایط خوب و با تبلیغات محیطی درست اکران می‌شد در
گیشه هم شک نکنید که فیلم موفقی می‌شد مردم اگر فیلمی ببینند که در ژانر دفاع مقدس
از کلیشه‌ها فاصله گرفته است، قطعا از آن استقبال می‌کنند.

روشنک کبودی

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰