جایگاه خانواده را در ساخت سریال فراموش نکنیم/ کیفیت هنری فیلم اولویت من است | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۱
رضا ناجی در گفتگو با صبا:

جایگاه خانواده را در ساخت سریال فراموش نکنیم/ کیفیت هنری فیلم اولویت من است

رضا ناجی بازیگر سینما و تلوزیون از مشکلات سرایل‌سازی در تلویزیون و اولویت‌های خود برای حضور در آثار هنری توضیح داد.

رضا ناجی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا با بیان اینکه وضعیت ساخت سریال در تلویزیون چندان مطلوب نیست، گفت: آخرین مجموعه‌ای که از من پخش شد سریال «خداداد» به کارگردانی علی غفاری و تهیه کنندگی سعید سعدی بود. این کار اثری خانوادگی بود که در آن به معضلات جامعه و برخی آسیب‌هایی که سبب بروز مشکلات در جامعه شده است، پرداخته شد. برای من همیشه بازی در سریال‌های تلویزیونی جزو الویت‌ها بوده است، زیرا مخاطبان کارهای تلویزیونی بسیار زیاد هستند و حتی می توان گفت که به نوعی تمام جامعه را شامل می‌شود، به همین دلیل طبیعتا نقش‌آفرینی در کارهای این‌چنینی بیشتر مطلوب نظر هر بازیگری است اما آنچه اهمیت دارد این است که شرایط کار کردن برای همه بازیگران یکسان نیست و عده‌ای می‌توانند کارهای متعددی را بازی کنند اما همزمان بسیاری از هنرمندان هستند که در انتظار پیشنهاد کاری به ‌سر می‌برند.

او ادامه داد: من چندین سال درگیر بیماری بودم که خوشبختانه بهبودی حاصل شد، اما با وجود اینکه مدت‌ها از بهبودی من می‌گذرد، پیشنهادهای کاری که دریافت کردم چندان رضایت‌بخش نبود و از طرفی نحوه پرداخت دستمزدها نیز اصلا مطلوب نیست و در این باره کم کاری‌های بسیاری داریم و این در حالی‌ست که بازیگر نیز همانند دیگر اقشار جامعه مشکلات روزمره خود را دارد و برای گذران زندگی باید نیازهای مادی‌اش را برطرف کند.

این بازیگر درباره شرایط نابرابر موجود در دنیای سینما و تلویزیون توضیح داد: وقتی از کم شدن پیشنهادهای بازی در تلویزیون حرف می‌زنم، منظورم این است که میزان تولیدات کاهش پیدا کرده است زیرا با زیاد شدن شبکه‌ها و همچنین افزایش تولیدات سریالی انواع پلتفرم‌های ایجاد شده، دیگر کسی اقدام به ساخت سریال تلویزیونی نمی‌کند و به همین دلیل شرایط یکسانی برای همه بازیگران مهیا نیست. این در صورتی‌ست که ممکن است عده‌ای به طور همزمان در چند کار حاضر باشند اما بخشی دیگر حتی نتوانند در یک کار بازی کنند. این مشکل جدی است که مسئولان امر می‌بایست به آن دقت نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر سریال‌های موفقی در تلویزیون تولید شده‌اند، تصریح کرد: درباره کیفیت سریال‌های تلویزیونی باید اعتراف کنم که به لحاظ فنی رشد چشمگیری داشته‌ایم، برای مثال سریال «مستوران» به کارگردانی مسعود آب‌پرور و جمال سید حاتمی نشان داد که ما قادریم تا به واسطه تکنیک‌های جدید در امر سریال سازی موفق شویم. این موضوع در مباحث مفهومی نیز مدنظر قرار گرفته است، یعنی موضوعات در آثار نمایشی متنوع شده‌ و همین امر موجب جذابیت آثار برای تماشاگرها شده است.

بازیگر فیلم «آواز گنجشک‌ها» درباره رقیبان امروز تلویزیون بیان کرد: شاید تلویزیون در گذشته بدون رقیب یکه‌تازی می‌کرد و هر سریالی که روی آنتن می‌فرستاد با استقبال خوب و زیاد تماشاگران مواجه می‌شد، اما شرایط هم‌اکنون تفاوت پیدا کرده است چراکه رقیبان بسیاری برای تلویزیون به وجود آمده‌اند که در صورت غفلت می‌توانند مخاطبان را به سمت خود بکشانند، بنابراین توصیه‌ام به مدیران صداوسیما این است که هر اندازه که می‌توانند در امور هنری به ویژه فیلم و سریال‌سازی سرمایه‌گذاری کنند زیرا هزینه و ایجاد سرمایه در این زمینه هیچ وقت جواب بد نخواهد داد و ثمره‌اش تا سال‌ها باقی خواهد ماند. بگذارید از سریال «مختارنامه» مثالی بزنم؛ این اثر مجموعه‌ای فاخر برای تلویزیون محسوب می‌شود که بارها از شبکه‌های مختلف پخش شده است و مطمئنا دوباره نیز روی آنتن خواهد رفت. این اتفاق درباره سریال‌های دیگری هم رخ داده است، پس می‌تواند به کلیت آثار نیز تعمیم پیدا کند به‌شرطی‌که با سرمایه‌گذاری خوب کیفیت آثار نمایشی تضمین شود.

ناجی با بیان اینکه بازی در کارهای با کیفیت برایش از اهمیت بسیاری برخوردار است، تشریح کرد: هرگز نخواستم که به بهانه حضور در جلوی دوربین به هر پیشنهادی که می‌شود جواب مثبت بدهم. برای من اولویت بازی در کارهایی با پشتوانه قوی هنری است و چیزی که برایم اهمیت دارد یک ژانر خاص را دربر نمی‌گیرد بلکه برای من کیفیت اثر مهم است به طور مثال یک طنز خوب هم می‌تواند کاری هنری محسوب شود.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «بیدار باش» درباره اهمیت توجه به جایگاه خانواده در ساخت آثار تلویزیونی تاکید کرد: قطعا در ساخت سریال آنچه که باید مدنظر باشد گوناگونی و نوآوری در موضوعات است اما با این حال نباید به دلیل ساخت یک اثر جدید جایگاه خانواده در کارهای نمایشی را به فراموشی بسپاریم. به نظرم یکی از اولویت‌های ویژه در تولیدات نمایشی پرداختن به خانواده است، چراکه جامعه در این زمینه به شدت احساس نیاز می‌کند. در حقیقت باید بگویم که اگر بتوانیم به این عرصه ورود درستی داشته باشیم قطعا می‌توانیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم. بازیگری یک کار فرهنگی-هنری است که باعث می‌شود مسئولیت بزرگی روی دوش بازیگر باشد. برای همین نیاز است تا بازیگران ما خود را از مردم جدا ندانند و با آن‌ها همراه باشند. این مساله را در شیوه زندگی آن‌ها می‌توان مشاهده کرد البته ناگفته نماند که بازیگر هم همانند دیگر مشاغل، دارای حریم خصوصی است که امیدوارم این امر از سوی مردم و رسانه‌ها نیز مورد توجه باشد.

او در پایان در باب پیروزی در راه جنگ نرم خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم مخاطبان تلویزیونی را بیشتر به سمت رسانه‌های داخلی متمایل کنیم قطعا بهترین پیشرفت را در حوزه جنگ نرم خواهیم داشت چراکه در شرایط امروز سریال‌سازی برای برخی کشورها ابزاری برای اشاعه فرهنگشان شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است