مقایسه مرجعیت ۳ منبع عمده کسب خبر نزد مخاطبان/ سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به تلویزیون رسیدند؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۲ فروردین ۱۴۰۴ ساعت ۰۱:۰۳
صبا گزارش می‌دهد؛

مقایسه مرجعیت ۳ منبع عمده کسب خبر نزد مخاطبان/ سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به تلویزیون رسیدند؟

مرجعیت خبری شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای نزد مردم کشور پایین آمده است.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، آمار تازه‌ای از کاهش جدی مرجعیت خبری سازمان صداوسیما نزد مخاطبان منتشر شده است.

شنبه ۱۵ مردادماه وبسایت کیو آنالتیکز با مقایسه ۹ موج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) منتشر کرد که نشان می‌داد میزان مراجعه مردم به اخبار صداوسیما در سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۰ نزدیک به نصف شده است.

مطابق اطلاعات این نمودار که مرجعیت خبری ۳ منبع عمده خبری مخاطبان را بررسی کرده است، مرجعیت خبری شبکه‌های ماهواره‌ای نیز کاهش جدی یافته، اما سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این شاخص، رشد قابل توجهی داشته‌اند. در حالی که دو دهه قبل، مرجعیت خبری فضای مجازی نزدیک به صفر و صداوسیما بیش از ۷۰ درصد بود، حالا این ارقام تقریبا مساوی شده است.

فارغ از افت مرجعیت خبری صداوسیما که می‌تواند عوامل مشخص حرفه‌ای داشته باشد، به نظر می‌رسد بخشی از این اتفاق، به علت کاهش مراجعه مخاطبان «خبر»، به تلویزیون و افزایش علاقه آن‌ها به پیگیری اخبار از طریق شبکه‌های اجتماعی است که در اغلب کشورهای دنیا نیز به وقوع پیوسته است.

این روند در حالی در ایران اتفاق افتاده است که در سال‌های اخیر، بعضی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک و تلگرام در کشورمان با محدودسازی و فیلترینگ مواجه بوده‌اند. حتی از سال ۱۳۹۷ به بعد با وجود فیلتر شدن تلگرام، رسانه ملی سقوط بیش از ۱۵ درصدی و سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی صعود بیش از ۱۵ درصدی را در شاخص مرجعیت خبری تجربه کردند.

نمودار متعلق به صداوسیما نشان می‌دهد بیشترین سقوط مرجعیت خبری این رسانه، در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ اتفاق افتاد که عملکرد رسانه ملی در پوشش وقایع سال ۸۸، مناقشه‌برانگیز شد.

در مقابل یکی از این عوامل رشد فوق‌العاده مرجعیت خبری شبکه‌های ماهواره‌ای را در فاصله سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸، می‌توان تاسیس شبکه ماهواره‌ای خبری بی‌بی‌سی فارسی دانست.

از نیمه سال ۱۴۰۰ و با آغاز ریاست پیمان جبلی بر سازمان صداوسیما، یکی از نخستین معاونت‌های این سازمان که با تحولات مواجه شد، معاونت سیاسی بود که وظیفه تولید و نشر اخبار را در این سازمان بر عهده دارد. نخستین جرقه‌های تحول در آنتن تلویزیون نیز از پوشش سریع هک شدن سامانه بنزین در همان روزها دیده شد که به چشم بسیاری از مخاطبان آمد.

سازمان صداوسیما یا معاونت سیاسی آن هنوز واکنشی به انتشار و پربازدید شدن این نمودار در شبکه‌های اجتماعی نشان نداده‌اند.

بیشتر بخوانید

نگاهی به عملکرد دفاتر نمایندگی خبرگزاری صداوسیما در خارج/ خروجی مناسب است؟

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

پربازدیدها