«کلاس اولی، کتاب اولی» کتاب‌های سطح‌بندی برای نوجوانان است/ آشنایی با کتاب در مجازی | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۶
آتوسا صالحی در گفتگو با صبا:

«کلاس اولی، کتاب اولی» کتاب‌های سطح‌بندی برای نوجوانان است/ آشنایی با کتاب در مجازی

آتوسا صالحی گفت که هدف مجموعه ۴۰ جلدی «کلاس اولی، کتاب اولی» روان‌خوانی بچه‌ها است.

آتوسا صالحی نویسنده و دبیر مجموعه ۴۰ جلدی «کلاس اولی، کتاب اولی» در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا توضیح داد: من علاوه‌بر دبیری، چند جلد از این مجموعه مانند مثل «برادرم رامان»، «بابا و سیرک آتش» و «بچه هیولا و اژدهای چشم‌ژله‌ای» را هم نگارش کرده‌ام. این‌ مجموعه شامل داستان های تصویری است که در آن‌ها از تصویرگران خوبی همچون غزاله بیگدلو، آمنه اربابون و ویدا کریمی کمک گرفته‌ایم و در نشر افق به چاپ رسیده است.

او ادامه داد: «کلاس اولی، کتاب اولی» بیشتر با هدف تقویت روان‌خوانی بچه‌های دوره ابتدایی نگارش و سطح‌بندی شده است و در پنج سطح از سخت به آسان می رود.

این نویسنده درباره کتاب‌های جدید خود نیز گفت: جلدهای جدید مجموعه تام‌گیتس در نشر افق و کتاب تصویری «توپ را شوت کن» از انتشارات شهر قلم به تازگی وارد بازار نشر شده‌اند.

نویسنده مجموعه‌ نیما نابغه از چاپ جلد چهارم این کتاب خبر داد و عنوان کرد: جلد چهارم مجموعه «نیما نابغه» با عنوان «خزندگان فراری از درس» با تصویرگری نسرین بهاری در نشر افق منتشر شد که این کتاب هم‌ طنز است هم ماجراهای روزمره را روایت می‌کند و همچنین در این جلد بیشتر به حیوانات می‌پردازد.

او درباره نوشتن برای سن کودک و نوجوان توضیح داد: من نوشتن برای گروه سنی کودک و نوجوان را انتخاب کردم زیرا فرهنگ کتابخوانی از این سن آغاز می شود و اگر با ذوق و لذت همراه بخشد تا سال های بزرگسالی هم ادامه دارد. ایده کتاب های سطح بندی شده مجموعه «کلاس اولی، کتاب اولی» هم این بود که بچه ها از سن یادگیری زبان به کتاب‌خواندن تشویق شوند و بیشتر کتاب های لذت‌بخش بخوانند.

این نویسنده تصریح کرد: سعی می‌کنم‌ برای نوشتن کتاب‌های کودکان و نوجوانان بیشتر با خود آن‌ها آشنا شوم و در کارگاه‌ها با دغدغه و نوع نگاه آن‌ها و نویسندگانی که دوست دارند آشنا شوم تا احساسات و مشکلاتشان را درک کنم. گاهی داستان هایم را برای کودکان می خوانم و نظرشان را قبل از انتشار می‌پرسم‌ و در انتخاب اسم‌ کتاب‌ها از آن‌ها کمک می‌گیرم.

این مترجم بیان کرد: در دوران کرونا فکر می‌کردیم‌ که ممکن است ارتباط ما نویسندگان با بچه‌ها قطع شود اما خوشبختانه این ‌اتفاق نیفتاد و کتاب‌های زیادی تجدید چاپ شدند و نشان داد که شاید اگر بچه ها به حال خودشان‌ باشند، راحت‌تر کتاب مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنند.

صالحی در پایان درباره فعالیت بچه ها در فضای مجازی اظهار کرد: اکنون پدرومادرها آگاه هستند و مراقبند تا بچه ها علاوه بر عضویت در فضای مجازی کتاب هم بخوانند. خیلی هم‌ نباید منفی نگاه کرد و گاهی در فضای مجازی بچه ها به هم کتاب معرفی می کنند و با تازه های نشر آشنا می شوند. آمار کلی کتاب‌خوانی را می دانم که خیلی دلگرم کننده نیست اما گاهی افراد در فضای مجازی این امکان را دارند که کتاب‌های خوب را به یکدیگر معرفی کنند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است