محمدی:آسیا پاسیفیک پی نشان دادن نگاه شرقی به دنیاست | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۲۲
نگاهی به تاثیر جوایز آسیا پاسیفیک بر سینمای ایران/1

محمدی:آسیا پاسیفیک پی نشان دادن نگاه شرقی به دنیاست

فیلم‌هایی که در این جشنواره شرکت می‌کنند از یک نگاه شرقی پیروی می‌کنند و این جشنواره هم در پی نشان دادن همین نگاه شرقی به دنیاست

سینمای ایران در
جهان مانند رود خروشانی است که راه خود را باز کرده و به پیش می‌رود و شاید تصور
این مسئله برای عده‌ای سخت باشد وقتی بدانند چطور این رود با قطرات کوچکی کارش را
آغاز کرد که حالا صدای غرشش در تمام جشنواره‌های جهانی به گوش می‌رسد.

از سینما که
سوغات غربیان برای ایران بود تا سال‌ها در کشور ما به‌عنوان یک ابزار تکنیکی فقط
به قصد سرگرمی‌‌سازی استفاده می‌شد و اصولا تولیدات سینمای تجاری ایران چیزی
نبودند که بتوان آن را در جشنواره‌های خارجی شرکت داد. در سطح جهانی هم پس از جنگ
جهانی دوم که جشنواره‌های هنری کم‌کم پا گرفتند یا دوباره احیا شدند، بیشتر نگاه
آن‌ها به سینمای خاور دور مثل چین و ژاپن و نهایتا هند بود و باز هم تولیدات
سینمای ایران راهی به جهان نداشتند.

موج نوی سینمای
ایران که قبل از دهه۴۰ مقدمه‌های آن آغاز شده بود، با آغاز این دهه جان گرفت و کم‌کم
آثار ایرانی به سطحی رسیدند که می‌شد آن‌ها را به جشنواره‌های جهانی فرستاد و از
همان روزگار بود که کم‌کم ارسال فیلم‌ها به جشنواره‌های خارجی جدی‌تر شد.

این روزها تقریبا
هیچ جشنواره یا جایزه سینمایی نیست که فیلمی ایرانی در یکی از بخش‌های خود نداشته
باشد. اما یکی از این جوایز که حدود ده سال اهدا می‌شود، جایزه آسیا پاسیفیک است
که به اسکار آسیا معروف شده است.

نامزدهای نهایی یازدهمین
دوره جوایز سینمایی آسیا پاسیفیک درحالی اعلام شد که در بخش بهترین فیلم، «لِرد» ساخته
محمد رسول‌اُف و در شاخه بهترین بازیگر مرد این رویداد سینمایی، نوید محمدزاده برای
بازی در فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء» نامزد کسب جایزه شده‌اند.

نوید محمدزاده پیش
از این هم در سال۹۳ برای «عصبانی نیستم» نامزد بهترین بازیگر مرد جوایز سینمایی آسیا
پاسفیک شد. «اسکی‌باز» به کارگردانی فریدون نجفی هم در این دوره جایزه آسیا پاسفیک،
همان‌طور که طی چند هفته‌ گذشته اعلام شد بود در بخش بهترین فیلم بلند جوانان این رویداد
سینمایی نامزد کسب جایزه شده است.

در شاخه بهترین فیلم
علاوه بر «لِرد» از ایران، فیلم‌های «فرشته‌ها سفید می‌پوشند» به کارگردانی «ویوین
کو» از چین، «یک موجود آرام» ساخته «سرگی لازنیتسا» (فرانسه، آلمان، لیتوانی و هلند)،
«کشور شیرین» به کارگردانی «وارویک تورنتون» (استرالیا) و «فاکسترات» از «ساموئل مائوز»
(رژیم صهیونیستی) برای کسب جایزه اصلی رقابت می‌کنند.

نوید محمدزاده نیز
که چندی پیش برای بازی در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» موفق به کسب جایزه بهترین
بازیگر مرد بخش افق‌های جشنواره ونیز شد، در جوایز آسیا پاسیفیک با پابلو بالستروس
برای بازی در فیلم «زیبا بمیر» (فیلیپین)، کوجی یاکوشو برای فیلم «سومین قتل» (ژاپن)،
راجکومار رائو برای بازی در فیلم «نیوتن» (هند) و محمد بکری و صالح بکری هر دو برای
فیلم «واجب» (فلسطین) رقابت خواهد داشت.
سوالی که این‌جا
مطرح می‌شودریال اهمیت جشنواره آسیا پاسیفیک برای سینمای ایران و تاثیر آن بر
سینمای ما است. به‌همین خاطر پای صحبت دو تهیه‌کننده و یک کارگردان نشستیم که
سابقه حضور در این رویداد سینمایی را دارند.

منوچهر محمدی تهیه‌کننده سینما که با فیلم
«حوض نقاشی» سابقه حضور در جوایز آسیا پاسیفیک را دارد و از این جوایز برنده جایزه
فدراسیون بین‌المللی تهیه‌کنندگان شده استدر گفت‌وگو با «صبا» درباره تاثیر این جایزه
بر سینمای ایران، گفت: جشنواره آسیا پاسیفیک جزو جشنواره‌های مطرح و مهم دنیاست که
یک تفاوت اصلی هم با اکثر آن‌ها دارد و آن این است که توجه جدی به منطقه آسیا و اقیانوسیه
را در این مراسم شاهد هستیم و فیلم‌های ایرانی هم به دلیل جایگاه سینمای ایران بیشتر
در این جوایز مطرح می‌شود.

او افزود: در این سال‌ها هم سینمایی ایران
موفقیت‌های زیادی در این جشنواره داشته منجمله فیلم «حوض نقاشی» که توانست جایزه بهترین
فیلم و بهترین فیلم از دیدگاه یونسکو به‌خاطر دیدگاه انسانی به مسئله معلولان دریافت
کنند و سال بعد از آن هم جایزه
فدراسیون جهانی تهیه‌کنندگان را به من به‌عنوان
تهیه‌کننده دادند. فیلم‌هایی که در این جشنواره شرکت می‌کنند از یک نگاه شرقی پیروی
می‌کنند و این جشنواره هم در پی نشان دادن همین نگاه شرقی به دنیاست؛ فکر می‌کنم اگر
بتوانیم تعامل خوبی با این جشنواره داشته باشیم و آثار مطرح سینمای ایران در آن‌جا
شرکت کنند طبیعتا در معرفی سینمای ایران به کشورهای آسیا و اقیانوسیه و پس از آن جهان
موثر واقع خواهد شد و راه تعاملات فرهنگی و تولید مشترک با این کشورها را باز کند.

علی ظهوری‌راد

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰