هیچ شخصی بیهوده چهره نمی‌‌شود! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۰
مصطفی تقی‌زاده:

هیچ شخصی بیهوده چهره نمی‌‌شود!

«هیچ شخصی بیهوده چهره نمی‌‌شود و تبدیل شدن بازیگران به چهره سینمایی نیازمند قابلیت‌های خاصی است.»

مصطفی تقی‌زاده
کارگردانی است که در اولین کار بلند سینمایی‌‌اش جوان‌ها را مدنظر قرار داده و
فیلمی ساخته که با ستاره‌های جوان‌پسند ساخته شده است؛ او معتقد است فیلمساز باید
برای ساخت فیلم همه اقشار جامعه را در نظر بگیرد ولی حتما باید گوشه چشمی به یک
قشر خاص داشته باشد، «زرد» نتوانست نظر هیات‌داوران را برای حضور در جشنواره جلب
کند اما کارگردان می‌گوید خبرهایی که به گوشش رسیده مبنی بر این بوده که هیات
انتخاب فیلم را پسندیده‌اند ولی به دلایل نامعلومی که هنوز برای عوامل مشخص نیست
فیلم از گرده رقابت در جشنواره جا مانده! با این کارگردان خوشفکر به گپی نشسته‌ایم
که در ادامه می‌خوانید.

در ابتدا درباره نگارش فیلمنامه بگویید
و این‌که در همان ابتدا به بازیگرها فکر کرده بودید یا این‌که بعد از نگارش به این
جمع‌‌بندی رسیدید که از چه بازیگرهایی استفاده کنید؟

جرقه اولیه
فیلمنامه از اتفاقی ساده در ذهن من شکل گرفت. سال۹۲ مطلبی در روزنامه‌ای خواندم و
فکر کردم چه می‌شود اگر روزی فردی در آستانه مرگ، در برابر فرد دیگری که به هر شکل
ممکن است بتواند به او کمک کند قرار بگیرد و فرد دوم برای او شرطی بگذارد که در
صورت برآورده شدنش زنده بماند و اگر برآورده نشود جانش را از دست خواهد داد. فکر
کردم اگر آدم‌ها در این تقابل بیفتند چه اتفاقی خواهد افتاد و این جرقه اولیه
داستان«زرد» بود. در ابتدا فقط فیلمنامه را نوشتم و به بازیگران فکر نکرده بودم. بعد
از چند مرحله بازنویسی، وقتی به شروعِ پیش‌تولید نزدیک شدم به بازیگران فکر
کردم.گروه بازیگرانی که در فیلم می‌بینید همه بازیگران ایده‌آل من بودند و
خوشبختانه همه آن‌ها بعد از خواندن فیلمنامه از آن خوششان آمد و پذیرفتند در این
فیلم با هم همکاری کنیم.

قبلا تهیه‌کننده اشاره کرده بودند که «زرد»
برای همه اقشار جامعه ساخته شده است ولی به نظر می‌رسد مخاطب این فیلم بیشتر جوان‌ها
باشند؟

تعبیری که از حرف تهیه‌کننده دارم این
است که حرفش بی‌ربط نیست و هر شخصی از هر قشر اجتماعی‌ای این فیلم را ببیند با آن
ارتباط برقرار می‌کند ولی مخاطب هدف اصلی من در این فیلم جوانان هستند و به نظرم
جوانان با فضای این فیلم بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند و همراه می‌شوند.

استقبال مخاطبان از «زرد» را چگونه می‌بینید؟

خوشبختانه در چند روز اول اکران
استقبال عالی بوده و در اکثر سالن‌های سینما سانس فوق‌العاده داشتیم. واکنش مردم
به فیلم چه در فضای مجازی و چه در برخوردهایی که با ما داشتند تاکنون بسیار مثبت
بوده. ارتباط مخاطب با فیلم خوب بود و همه راضی بودند البته طبیعی است که ممکن است
فیلم«زرد» در سلیقه بعضی از مخاطبان سینما نباشد اما در کل نظرات مثبت زیادی از
مخاطبان گرفته‌ایم.

در مورد بازی بازیگرها بگویید و این‌که
از چیزی که اکنون روی پرده می‌بینید راضی هستید؟

به‌عنوان نویسنده و کارگردان از بازی
بازیگران «زرد» رضایت دارم و نتیجه نهایی کار کاملا من را راضی می‌کند. ما یک تیم
همدل بودیم و همه از ابتدای پیش‌تولید و شروع دورخوانی با انگیزه کنار هم کار
کردیم و فضای متحد و خالصی پشت‌صحنه کار شکل گرفت. این به من کمک کرد تا با آرامش
بتوانم فیلم را بسازم و اعتماد عوامل و بازیگران به من صد‌درصدی بود و فکر می‌کنم با
دیدن نتیجه کار از این اعتماد رضایت داشته باشند.

فیلم «زرد» چقدر فیلم به فیلمنامه وفادار
است؟ آیا عینا همان‌گونه که در سناریو بوده اجرا شده یا حین فیلمبرداری تغییراتی صورت
گرفته است؟

عینا هر آنچه در فیلمنامه نوشته شده
بود را در زمان فیلمبرداری اجرا کردیم. البته حدود بیش از بیست جلسه با بازیگران
تمرین و دور‌خوانی داشتیم و آن‌جا تغییرات کوچکی در حد بعضی از دیالوگ‌ها ایجاد
شده ولی یک فیلمنامه کامل داشتیم و سر صحنه همان را بی‌هیچ تغییری اجرا کردیم.

چقدر به استفاده از چهره‌ها اعتقاد دارید؟

هیچ شخصی بیهوده چهره نمی‌‌شود و تبدیل
شدن بازیگران به چهره سینمایی نیازمند قابلیت‌های خاصی است.گروه بازیگرانی که با
آن‌ها کار کردم و همه بازیگران معتبر سینما هستند، نه‌تنها در کار تخصصی خود خوب
بودند بلکه انسان‌های خوبی هم بودند و لطف و محبتشان همیشه با پروژه همراه بوده
است. قطعا هر کسی دوست دارد برای این‌که فیلمش بیشتر دیده شود با بازیگران مشهور و
چهره کار کند اما این به این معنا نیست که نباید با بازیگران کمتر شناخته شده
همکاری کنیم بلکه تلفیقی از این دو نوع بازیگر در فیلم «زرد »بودند و ترکیب آن‌ها دراین
فیلم مکمل خوبی بود و باعث شد در فضای دل‌انگیزی فیلم را بسازیم.

از گروه سینمایی و زمانی که فیلم اکران
شده است راضی هستید؟

فصلی که فیلم اکران شده نه بد است و نه
خیلی خوب اما برای فیلم دیدن فصل خوبی است و در این چند روز اول، استقبال راضی‌کننده
بوده و امیدوارم این شرایط تا پایان اکران همین‌گونه پیش برود.

چرا با این‌که فیلم در جشنواره‌های خارجی
موفق بود نتوانست نظر هیات انتخاب جشنواره فجر را جلب کند؟

قبول ندارم که این فیلم نتوانست نظر
هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر سال گذشته را جلب کند چون اخباری که به ما می‌رسید
حاکی از این بود که اقبال خوبی به فیلم دارند. ولی فیلم به هر دلیلی که مشخص نیست
در جشنواره نرفت و دلیل آن برایم واضح نیست. گرچه شنیده‌ها همیشه هست اما به آن‌ها
اهمیتی نمی‌‌دهم چون اعتقاد دارم فیلم در هر شرایطی مسیر خود را می‌رود و راه خود
را پیدا می‌کند و این اتفاقی بود که برای فیلم «زرد» افتاد و در جشنواره‌های معتبر
جهانی که شرکت کرده همیشه جوایز خوبی را به خود اختصاص داده است. الان فیلم اکران
شده و مردم و رسانه‌ها فیلم را می‌بینند و خودشان آن را قضاوت می‌کنند. بعد از
جشنواره هم سکوت کردم و هیچ حرفی نزدم تا فیلم اکران شود و همه باتوجه به فیلم‌هایی
که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر بود ببینند آیا «زرد» جایگاهی در جشنواره سال
گذشته داشت یا خیر.

درباره مسائل و مشکلاتی که بر سر راه فیلمسازهای
فیلم‌اولی است بگویید و این‌که چگونه فیلمسازهای فیلم‌اولی می‌توانند نظر تهیه‌کننده
را جلب کنند تا به آن‌ها اعتماد کنند و همراه شوند؟

این سوالی است که زیاد پرسیده شده و
همه هم مشکلات اصلی آن را می‌دانند که مهم‌ترین بخش آن مسئله مالی و جذب سرمایه
است که یک کارگردان اول باید معمولا خودش این کارها را انجام دهد. خوشبختانه این
اتفاقات چندان برای من نیفتاد چون تهیه‌کننده همکاری زیادی در این زمینه کرد و
خودم هم هرجایی که توانستم در این زمینه به او کمک کردم. فقط امیدوارم شرایطی
ایجاد شود که راه فیلمسازی برای فیلمسازان اول باز شود چون خودم از این مرحله
گذشتم اما افراد مستعد بسیاری را با ایده‌های عالی می‌شناسم که پشت خط ساخت فیلم
اول مانده‌اند. افرادی که قطعا در آینده برای سینمای ما موثر خواهند بود و
امیدوارم شرایطی ایجاد شود که همه این فیلمسازان بتوانند کار خود را انجام دهند.

درباره کار جدیدتان بگویید؟

نمی‌توانم توضیح زیادی درباره کار
جدیدم بدهم. از شهریور‌ماه ۹۵ تا مهر‌ماه ۹۶ فیلمنامه‌ام را نوشتم گرچه بازنویسی و
روتوش می‌خواهد اما احتمالا اوایل زمستان ساخت آن را آغاز می‌کنم.

اگر نکته‌ای ناگفته مانده که بگویید؟

دوست دارم چون فیلم ما در جشنواره
نبوده اهالی سینما آن را بییند و نظر مثبت یا منفی خود را به ما بگویند و مردم هم
نظرشان را به ما بدهند. از همه عوامل «زرد» هم ممنونم و امیدوارم این شانس نصیب هر
فیلم اولی بشود که با بازیگران و عواملی مثل عوامل فیلم «زرد» کار کنند.

سعیده خدابخش

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰