هر بازیگری امضای مخصوص خودش را دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۱۷
الهام شعبانی بازیگر نمایش «قند خون»:

هر بازیگری امضای مخصوص خودش را دارد

شخصیتی که در نمایش «قند خون » بازی می کنم بسیار مجزا از تمام نقش هایی است که تا کنون اجرا کردم.

 الهام شعبانی چند سالی است که در حوزه بازیگری و طراحی لباس در تئاتر حضور موثری دارد «راپورت های دکتر مصدق » ، «خواب زمستانی» ، « مکبث» و « ترنج » ، از جمله کارهای موفق بازیگری و طراحی لباس شعبانی محسوب می شوند. شعبانی این روزها بازی در نمایش «قند خون» با کارگردانی لیلی عاج را روی صحنه دارد، به همین بهانه گفت وگویی با وی انجام داده ایم که می خوانید : 
الهام شعبانی در رابطه با بازی در نمایش «قند خون » به صبا گفت : من درنمایش «خواب زمستانی » اولین سابقه همکاری را با  لیلی عاج داشتم . سال گذشته برای این نمایش جایزه بهترین بازیگری راجشنواره تئاتر را گرفتم . با شناختی که از ایشان پیدا کردم قرار شد تا درکارهای آینده همکاری داشته باشیم . لیلی عاج نویسنده قدرتمند و کارگردان خلاقی است و بسیار خوشحالم که با یک زن کار می کنم .
 وی در ادامه افزود : متن اولیه نمایش «قند خون» را خواندم و نقطه نظرات خود را در این رابطه با کارگردان درمیان گذاشتم ،ما در حال حاضر یک گروه هستیم . معتقدم هر بازیگری امضای مخصوص به خودش را دارد مثلا سیامک صفری بازیگر توانمندی است و یک جذابیتی دارد که امضای بازیگری است و با این امضای مشخص کاراکتر های مختلفی را بازی می کند .منظور از این مثال قیاس کردن من با سیامک صفری نیست . من جدای از بازیگری طراحی صحنه و لباس را هم انجام می دهم و در صحنه های مختلف هدایت بازیگر و برخورد شان با نقش ها را می بینم و این مسئله به من کمک می کند .
 بازیگر نمایش «خانه کاغذی» در خصوص طراحی صحنه ولباس در تئاتر عنوان کرد : شهرام کرمی کارگردان تئاتر مدت ها قبل جمله ای را خطاب به من گفت« خیلی خوشحالم که وقتی طراحی صحنه و لباس الهام شعبانی را در نمایش ها می بینم ، لباس برای نقش ها کاراکتر پردازی شده است ». این صحبت برای من بسیار ارزشمند بود . در طراحی های صحنه و لباس هم بازیگری به داد من می رسد. قبل از طراحی لباس شناسنامه شخصیت و نقش را در می آورم و خودم را به جای بازیگر می گذارم و بعد با رفتن سر تمرین از داده هایی که بازیگر به من می دهد استفاده می کنم . بعد طراحی لباس را پیاده می کنم . این تلفیق باعث شده در طراحی صحنه و لباس امضای مشخصی داشته باشم . 
وی در ادامه افزود: در طراحی صحنه و لباس نمایش «شرق دور ، شرق نزدیک» با کارگردانی حمیدرضا نعیمی تمام تلاش خود را در طراحی ساده داشتم و خواست کارگردان نیز مبتنی بر طراحی بود که در نهایت سادگی بتواند حرف خودش را به مخاطبان برساند . باعث خوشحالی من است که بازیگران بعد از اجرا تمایل دارند لباس های خود را ببرند .بازیگران با بازی خود به لباس های من روح می دهند . زمانی که از من سوال می کنند بین طراحی لباس و بازیگری کدامیک برای من در اولویت است پاسخ من قطعا به این سوال هر دوست. هرچند که من با بازیگری وارد فضای هنر شدم، اما طراحی صحنه و بازیگری را مکمل یکدیگر می دانم . 
وی توضیح داد :شخصیتی که در نمایش «قند خون» بازی می کنم بسیار مجزا از تمام نقش هایی است که تا کنون اجرا کردم . به طور مثال در نمایش «الیور توئیست » بعد از اجرای نمایش هنوز رمقی داشتم، اما در این نمایش بعد از اجرای نمایش من و همه بازیگران کار تا نیم ساعت بعد از رفتن تماشاگران روی صندلی نشسته بودیم و توان بلند شدن از صندلی های مان را نداشتیم . می توان گفت زندگی در این کار جریان دارد، قلم زیبا و دیدگاه مناسب لیلی عاج و از همه مهم تر شخصیت پروانه که برای من زنی است که در نهایت احساساتی بودن و با همه زجر هایی که می کشد همسرش را دوست دارد و یک خانواده را حمایت می کند.همگی باعث شده تا نمایش تاثیر گذاری لازم را داشته باشد .
 طراح صحنه و لباس سریال «عاشقانه » در ادامه عنوان کرد : همیشه یاد گرفتم در هر سمتی که هستم باید یاد بگیرم برای هدفم و هرچیزی که می خواهم به آن برسم بجنگم و هدف را جوری به دست بیاورم که هیچ کس نتواند بگوید من باعث شدم الهام شعبانی به موفقیتی برسد و ماحصل تلاش و کوشش فردی من دیده شود . همه من را با خود من می شناسند و این مسئله برای من اررشمند است .هرچند که در جای کوچکی از تئاتر هستم ،اما همه را با تلاش خود به دست آوردم . در نمایش «خواب زمستانی» و به دلیل تعدی که به سریال «عاشقانه» داشتم فقط ۱۰ شب در نمایش بازی کردم و خوشحالم بازی من در آن ۱۰ شب دیده شد و توانستم جایزه بگیرم و زحمات من دیده شد .  
وی درانتها بیان کرد : باور شخصی من همیشه  براین است که اگر اسم من هنرمند است باید تفاوتی بین من و یک خانم خانه دار در نوع نگرش من نسبت به مسائل و مشکلات اطراف من وجود داشته باشد. من اگر نتوانم به حواشی اطرافم با دقت نگاه کنم و درک درستی از آنچه در جامعه اتفاق می افتد نداشته باشم نمی توانم هنرمند باشم و شخصیت یا لباس صحیحی را طراحی کنم . من باید به اطرافم با دقت نگاه کنم و همین دقت باعث می شود بتوانم نقش پروانه را در نمایش «قند خون » به درستی ایفا کنم که بهاره رهنما و سهیلا گلستانی بعد از دیدن نمایش اشک در چشم های شان جمع شود و واکنش مخاطبان به اجرای من پذیرش نقش زنی ستم دیده از جانب من باشد .
به عنوان یک بازیگر نمی توانم در کاری که پشت صحنه خوبی ندارد قرار بگیرم و به درستی نقشم را ایفا کنم.در هر کاری جان بخشیدن به صحنه را وظیفه خود می دانم و اعتقاد دارم اگر در کاری حضور داشته باشم که گروه مناسبی نداشته باشد در روی صحنه نیز آشفتگی گروه نمایان می شود .تشکر ویژه ای از پیمان شریعتی برای کمک های بی پایان وی به نمایش «قند خون»دارم که معتقدم مدیریت برازنده اوست. بعضی از آدم ها وقتی پشت میز ریاست می نشینند رفتار آنها به کلی عوض می شود ،اما پیمان شریعتی هنوز همان شریعتی سابق است که با جان ودل به همه گروه های تئاتری برای اجرای هر چه بیشتر کارها کمک می کند .
 نمایش «قند خون» با کارگردانی لیلی عاج هر شب از ساعت ۱۸:۳۰ در پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰