«گریم» آرایش نیست/ گریم فوق‌العاده نمایشنامه فوق‌العاده می‌خواهد | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۸
شقایق قهرمانی در گفتگو با صبا:

«گریم» آرایش نیست/ گریم فوق‌العاده نمایشنامه فوق‌العاده می‌خواهد

شقایق قهرمانی درباره وضعیت گریم در تئاتر و سینما سخن گفت و از اینکه گریم آرایش پنداشته می‌شود، گلایه کرد.

شقایق قهرمانی طراح و مجری گریم تئاتر و فیلم کوتاه در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا وضعیت گریم در تئاتر و سینما را در نقطه خوبی ارزیابی نکرد و عنوان کرد: احساس می کنم نیاز است به گریم بیشتر به شکل تخصصی بنگرند تا اندکی از این فضای تکراری در تئاتر و سینما فاصله گرفته شود زیرا همه گریم ها شبیه به هم هستند و بیش از آنکه گریمورها مقصر باشند، تقصیر گردن فیلمنامه ها و نمایشنامه ها است؛ فیلمنامه ها و نمایشنامه های موجود طوری نیستند که گریمورها بتوانند طراحی خارق العاده ای داشته باشند که با آثار قبلی آنها توفیر کند. در ابتدا، باید فیلمنامه و نمایشنامه خارق العاده ای نوشته شده باشد که گریمورها بتوانند طرحی نو و متفاوت دراندازند.

این طراح و مجری گریم تئاتر و فیلم کوتاه و دانش آموخته مقطع کاردانی گریم‌ سینمایی از دانشگاه علمی‌کاربردی واحد-۱۱ تهران که به تازگی نمایش «می فهمم، می فهمی، نمی فهمند» نوشته، طراحی و کارگردانی پوریا قیطانی را در تماشاخانه آژمان روی صحنه داشت، درباره تاثیر شیوع و فروکشی موج های‌کرونا در سه سال اخیر بر وضعیت فعالیت های تئاتری و سینمایی بیان کرد: به طور مسلم کرونا بر تئاتر تاثیر منفی فراوانی گذاشت، سالن های تئاتر به قدری که باید تماشاگر جذب نمی کردند و پُر نمی‌شدند به طوری که موجب ضرر تهیه‌کنندگان تئاتری و دیگر اهالی تئاتر شد.

او افزود: مشابه اتفاقی که در تئاتر افتاد، در سینما به وقوع پیوست به صورتی که به دلیل جلوگیری از ابتلا به کرونا مردم به سینماها نرفتند و تا مدتی، سینماها تعطیل شدند. در کل، اتفاقات خوبی برای تئاتر و سینما نیفتاد. حتی در حال حاضر، تاثیرات منفی آن از بین نرفته است و تا دوباره، اوضاع به روال سابق برگردد، زمان فراوانی می‌طلبد.

قهرمانی درباره تاثیرگذاری کرونا بر وضعیت گریم در تئاتر و سینما خاطرنشان کرد: زمانی که گریمورها در حال انجام گریم هستند، موظف به استفاده از دستان خودشان برای اجرای گریم روی چهره بازیگران و همچنین، رعایت فاصله مشخصی با بازیگران خواهند بود. کرونا باعث شد بسیاری از بازیگران اجازه انجام گریم را نمی‌دادند یا حساسیت های نابه‌جا داشتند که محدودیت های موجود اذیت‌کننده بود. با توجه به ابلاغ دستورالعمل های‌ بهداشتی وزارت‌ بهداشت، درمان‌ و‌ آموزش‌ پزشکی مرتبط با شیوع کرونا و رعایت فاصله‌گذاری‌ اجتماعی باید فاصله بیشتری را با بازیگران حفظ می‌کردیم و استفاده از الکل خیلی زیاد بود زیرا باید به ادوات گریم می زدیم که باعث می شد آنها زودتر خراب شوند. همچنین اضطراب موجود، بر کیفیت گریم‌های انجام شده تاثیر می‌گذاشت.

گریم در سینما به نسبت تئاتر از اهمیت بیشتری برخوردار است

طراح گریم فیلم‌ کوتاه «فالش» درباره اهمیت گریم در زیبایی‌شناسی‌ بصری آثار با اشاره به تفاوت گریم در تئاتر و سینما متذکر شد: در سینما و با توجه به قاب بندی ها و نمایش تمام جزئیات صورت، گریمور باید با دقت و ظرافت بیشتری گریم ها را انجام دهد در صورتی که در تئاتر، با توجه به فاصله تماشاگران از صحنه و بازیگران، طراحی ها با غلوآمیزی بیشتری انجام می‌شود و به همان نسبت دقت و ظرافت در جزئیات گریم اهمیت کمتری پیدا می‌کند بنابراین، به این شکل گریم بیشتر دیده و همزمان، باعث جذب بهتر مخاطبان می‌شود. از این‌رو، گریم در سینما به نسبت تئاتر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

طراح گریم نمایشنامه‌خوانی «خوالیگران ضحاک» راجع به بهترین زمان ورود گروه گریم به یک اثر نمایشی گفت: روز اول بهترین زمانی است که یک گروه گریم می‌تواند به یک اثر نمایشی ملحق شود چون طراح گریم باید در تمرین ها حضور داشته باشد تا با بازیگران و حالت و خطوط چهره آنها آشنایی پیدا کند، همچنین باید به نمایشنامه مسلط باشد تا بتواند طبق آنچه کارگردان مدنظر دارد گریم ها را اجرایی کند. وقتی گروه گریم از ابتدا در اثر حضور ندارند و در زمان نامناسبی اضافه می شوند، موجب خواهد شد دیرتر به طرح اصلی برسند و با توجه به کمبود زمان، به گریمی خیلی ساده اکتفا کنند و آنطور که دلخواهشان است نتیجه نگیرند که منجر به اتفاقات ناخوشایندی می‌شود.

قهرمانی آینده گریم کشور را برای سال های متمادی به همین شکلی که هست متصور شد و ادامه داد: ارزشی که باید به رشته گریم و گریمورها قائل نیستند و نمی‌شوند. در برخی آثار از گریمورها فقط برای خالی نبودن عرصه و به عنوان اسمی در تیتراژ و بروشور استفاده می‌کنند و به تخصص آنها ارج واقعی نمی‌نهند. اینکه برخی گریم را آرایش می‌پندارند، دیدگاه ناپسندی است، از این‌رو، همه بازیگران خانم به خودشان اجازه دخالت در گریم را می‌دهند در صورتی که گریم آرایش نیست و شخصیت شناسی، شخصیت پردازی و مواردی از این دست را گریمور انجام می‌دهد.

طراح گریم فیلم‌ کوتاه «تروما» درباره برنامه های آتی‌اش عنوان کرد: در حال حاضر، تمرکز من روی تئاتر و فیلم‌کوتاه است تا زمانی که احساس کنم به اندازه کافی در تئاتر و فیلم‌ کوتاه جا افتاده و تجربه کافی کسب کرده‌ام، به سمت همکاری با کارگردانان حرفه ای در فیلم های سینمایی خواهم رفت.

شقایق قهرمانی در سخنان پایانی عنوان کرد: امیدوارم هر کسی که وارد رشته گریم می‌شود، ارزشش را بداند و تمام تلاشش را انجام بدهد تا از خلاقیتش استفاده کند و بهترینِ خودش را ارائه بدهد.

عکس کنار خبر از نمایش «می فهمم، می فهمی، نمی فهمند» با طراحی گریم شقایق قهرمانی است.

فرزاد جمشیددانایی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است