نقاشی‌هایی از صحنه جرم/ روایت فوکو از مردی که مادر و خواهر و برادرش را کشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۲
طه حامد با صبا مطرح کرد؛

نقاشی‌هایی از صحنه جرم/ روایت فوکو از مردی که مادر و خواهر و برادرش را کشت

طه حامد هنرمند نقاش گفت که نمایشگاه جدیدش با نام «پییر ریویر یک خشم سرگردان» به نوعی بروز خشم و ابعاد روانی زندگی یک قاتل است.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، نمایشگاه انفرادی طه حامد به نام «پییر ریویر یک خشم سرگردان» تا ۱ شهریور ماه در گالری ثالث برپا است.

این هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: این نمایشگاه با الهام از کتاب «بررسی یک پرونده قتل» نوشته میشل فوکو با ترجمه مرتضی کلانتریان شکل گرفت.

او تصریح کرد: ویژگی شاخص این آثار تلاطم و آشفتگی موجود در تصاویر است که در زندگی پییر ریویر هم وجود داشته، مخصوصا امروزه در جامعه ما این آشفتگی بسیار زیاد شده است و تفاوت اندیشه‌ها و افکار و اختلاف سلیقه‌ها، موجب بروز تضاد و آشفتگی میان افراد می‌شود.

این هنرمند نقاش درباره انتخاب رنگ این آثار توضیح داد: رنگ‌آمیزی‌های این مجموعه به صورت اکسپرسیو انجام شده و هر تابلو نشان‌دهنده یک صحنه‌ از زندگی پییر ریویر است، مثلا آثاری که در آن‌ها از رنگ‌های شاد و فضای سرخوش و خوشحال استفاده شده است مربوط به دوران کودکی یا زمانی‌ست که او خوشحال بوده است. باقی آثار که مقداری آشفتگی دارند و رنگ‌هایشان تیره‌تر است، فضای خشونت‌آمیز زندگی این فرد را بازنمایی می‌کنند.

او با اشاره به بُعد روانی و اجتماعی این مجموعه تاکید کرد: هدفم از خلق این آثار، این بود که زندگی ریویر را بیشتر ازلحاظ روانی روایت کنم و نشان دهم که چه چیزی در درون این فرد می‌گذشته است. درواقع سعی کردم به این‌ آثار فقط ازنظر هنری و زیبایی‌شناسی نگاه نکنم و مسائل روان‌شناسی و انسانی و اجتماعی هم در آن‌ها وجود داشته باشد.

حامد با اشاره به اینکه آدم‌ها می‌توانند خشم خود را با هنر بروز دهند، اظهار کرد: من همواره به این موضوع فکر می‌کردم که راه‌های مختلفی برای بروز خشم درونی انسان‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ها می‌تواند از طریق هنر باشد. معتقدم که اگر پییر ریویر نقاشی می‌کشید شاید دیگر دست به خشونت نمی‌زد و هنر به نوعی جلوی بروز خشونت و ارتکاب جرم او را می‌گرفت. براین‌اساس در این نقاشی‌ها مشاهده می‌کنیم که نام این فرد روی آثار چاپ شده است به همین دلیل که گویا او این نقاشی‌ها را کشیده است و از این طریق خشم نهفته در درون خود را بروز داده است و دیگر دست به قتل نزده است.

او ادامه داد: از همه مهم‌تر ما باید سعی کنیم در فضای امروز جامعه به نوعی ثمربخش از خشم و ناراحتی خود استفاده کنیم و آن‌ها را به سمت مثبتی مانند هنر بکشانیم و امیدوارم این آثار تلنگری باشد برای مخاطبان که بیشتر به درون خود بپردازند.

این هنرمند تصریح کرد: چاپ‌های سیلک بخش مهمی از این مجموعه هستند که در این‌ نمایشگاه ارائه نشده‌اند اما در ماه‌های آینده به صورت کامل همراه با نقاشی‌ها نمایش داده می‌شوند‌.

حامد در پایان از دلیل ارایه این آثار پس از گذشت ۶ سال گفت: کارها مربوط به سال ۹۴ هستند و تاکنون نمایش داده نشده بودند. برنامه‌های متنوعی برای ارائه آثار داشتیم و برای برگزاری نمایشگاه این آثار در فرانسه نیز صحبت‌هایی شده بود و قرار بود سال گذشته این اتفاق بیافتد که به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه‌ها لغو شد، همچنین مذاکرات برای برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور نیز زمان زیادی نیاز داشت. در نهایت تصمیم گرفتیم وقفه زیادی بین زمان خلق و ارائه آثار ایجاد نشود و این نمایشگاه برپا شد.

در ۳ ژوئن ۱۸۳۵ در دهکده‌ای به نام فوکتری (از دهات فرانسه)، ساعت ۱ بعد از ظهر ۳ قتل همزمان اتفاق می‌‌افتد. پییر ریوییر، پسری بیست‌ساله با داس مادر آبستن، خواهر هجده‌ساله و برادر هفت‌ساله‌اش را به طرز فجیعی می‌کشد. پس از یک قرن و نیم، گروهی یازده نفره به سرپرستی میشل فوکو بازخوانی این قتل و بازنمایی آن را به عهده می‌‌گیرند که در کتاب «بررسی یک پرونده قتل» روایت شده است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000