دیگر در تماشاخانه خصوصی کار روی صحنه نمی‌برم/ در موقعیتی گیر افتاده بودیم که امکان تغییر سالن نبود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۵
تداعی سعیدی فر در گفتگو با صبا:

دیگر در تماشاخانه خصوصی کار روی صحنه نمی‌برم/ در موقعیتی گیر افتاده بودیم که امکان تغییر سالن نبود

تداعی سعیدی فر از بخش دیگری از اتفاقات رخ داده در عمارت سیمرغ پرده برداشت و خواستار حمایت کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی از خودش در روند پیگیری‌های وقایع شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، در مصاحبه ای که با حامد شیخی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره اتفاقات رخ داده در عمارت سیمرغ انجام دادیم عنوان کرد که یک شب ۱۰ دقیقه مانده به اجرا، یکی از عوامل اجرایی عمارت سیمرغ آمده گفته است: «من از بازیگرت طلب دارم و نمی توانید اجرا بروید. این مبلغی که ایشان طلب داشته است برای این بوده که بازیگر من قرار بوده در مقام تهیه کننده، یک نمایش دیگر را در آنجا روی صحنه ببرد و در بازبینی رد شده است بنابراین آنها از او پول سالن می‌خواهند و او مجبور به پرداخت ۱۸ میلیون تومان شد بدون اینکه اجرایی رفته و حتی بازبینی قبول شده باشد.»

با توجه به گفته های حامد شیخی و اشاره ای که او به بازیگر مذکور داشت، پیگیری ها صورت گرفت و متوجه شدیم نام این بازیگر تداعی سعیدی فر بازیگر تئاتر است که در چند اثر گروه هنری تندیس به سرپرستی حامد شیخی همکاری داشته در نتیجه، گفتگویی با او ترتیب دادیم تا صحت و سقم وقایع را جویا شویم.

تداعی سعیدی فر در گفتگو با خبرنگار صبا در توضیح وقایع رخ داده در عمارت سیمرغ بیان کرد: خرداد ماه به عمارت سیمرغ مراجعه کردیم که زمانی را برای اجرا تعیین کنیم و ۲ تا ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ رزرو شد. بعد از چندین ماه تمرین، بازبینی ۲۵ تیر ماه انجام و اثر از سوی شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی به دلایلی رد شد. قرار بود کرایه سالن به شکل قسطی پرداخت شود که در پیش پرداخت در تاریخ ۹ خرداد ماه، مبلغ ۸  میلیون تومان پرداخت شد. قسط دوم بعد از بازبینی قرار بود پرداخت شود که ۹ میلیون تومان بود و همچنین، قسط نهایی به مبلغ ۱۰ میلیون تومان از فروش سایت فروش بلیت تیوال و گیشه حضوری باید پرداخت می‌شد. وقتی اثر در بازبینی رد شد، سالن تئاتر مورد اشاره بسیار ما را تحت فشار گذاشت و از روش های مختلف استفاده کرد تا قسط های بعدی به آنها پرداخت شود. تلاش کردیم در مدت زمانی کم، اثر دیگری را جایگزین کنیم یا اثر رد شده در بازبینی را با برخی اصلاحیات اجرا ببریم تا اگر ضرری بوده یا زمانی برای اجرا این گروه از سوی سالن تئاتر رزرو شده است، جبران شود و حتی عذرخواهی کردیم با وجود اینکه تقصیر گروه نمایشی نبود و اعلام کردیم ۸ میلیون تومانی که به عنوان پیش پرداخت داده شد، برای ضرر و زیان در نظر بگیرید علی رغم اینکه گروه نمایشی ضرر و زیان زیادی متحمل شد با که به غیر از پیش پرداخت کرایه سالن تئاتر شامل هزینه البسه، پلاتوهای تمرین و ساخت دکور بوده است.

او ادامه داد: آنها متقاعد نشدند و باز، ما را تحت فشار گذاشتند تا قسط بعدی را دریافت کنند از این‌رو، قسط اول به مبلغ ۹ میلیون تومان هم پرداخت شد. فقط قسط نهایی می‌ماند که مربوط به فروش سایت فروش بلیت تیوال و گیشه حضوری و در قرارداد قید شده بود. با منت گفتند حالا که اثر اجرا نرفته است، به جای کل مبلغ ۱۰ میلیون تومان قسط نهایی حاصل از فروش گیشه، ۷۰ درصد آن را بپردازید که با منت فراوان و تخفیف، به ۵ میلیون تومان راضی شدند. در مجموع، مبلغ پرداختی به عمارت سیمرغ در قالب سه قسط، ۲۲ میلیون تومان شد. از آنجا که من بازیگر نمایش «داش آکل به روایت نوچه کاکارستم» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی بودم و برای اینکه مشکلی پیش نیاید، محترمانه برخورد کردیم تا به اجرای او صدمه ای وارد نشود. در انتها، روز آخر اجرای این نمایش با داستان های عجیب و غریبی روبرو شدیم که اخبار آن در رسانه ها منتشر شده است.

گفتند ما اجازه نمی‌دهیم بازیگر شما روی صحنه برود

بازیگر نمایش «جهنم» درباره اینکه آیا حامد شیخی سرپرست گروه هنری تندیس در اجرای او ذینفع بود که عمارت سیمرغ می‌خواست با جلوگیری از اجرای نمایش «داش آکل به روایت نوچه کاکارستم» طلبش را وصول کند، اذعان کرد: من عضوی از گروه هنری تندیس هستم و در آثار فراوانی با این گروه هنری و حامد شیخی همکاری داشتم. در اثر من، حامد شیخی به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کرد. عمارت سیمرغ دو روز پیش از آنکه اجرای این نمایش به پایان برسد بدون هیچ سند و مدرکی که به آنها اجازه این عمل را بدهد، گفتند ما اجازه نمی‌دهیم بازیگر شما روی صحنه برود در صورتی که پیشتر ۱۷ میلیون تومان به آنها پرداخت شده بود. در پاسخ گفتیم اگر از طریق قانونی پیگیری کردید، ما را هم در جریان بگذارید و سند و مدرکی ارائه دهید و نه اینکه بگویید نمی‌توانید اجرا بروید و ما هم چشم بسته قبول کنیم. این موضوع باعث شد یکدندگی کنند و حتی بگویند دیگر اجازه نمی‌دهیم اجرای حامد شیخی ادامه داشته باشد و روی صحنه برود.

سعیدی فر تصریح کرد: من بارها به آنها گفتم مشکل شما با من است و هیچ ارتباطی به این نمایش، حامد شیخی و گروه هنری تندیس ندارد پس شما حق ندارید جلوی اجرای این نمایش را بگیرید. با صحبت، این موضوع حل شد و چهارشنبه اجرا رفتیم. پنجشنبه رفتیم و روز جمعه به دلایل متفاوت از قبیل آتش سوزی و فروش ملک سعی کردند جلوی اجرا را بگیرند و حتی اجرای ساعت ۱۷:۳۰ در سالن شماره دو عمارت سیمرغ کنسل شد. درنهایت به احترام تماشاچیانی که حضور داشتند و برای اینکه زحمت هنرمندان حاضر در این نمایش هدر نرود، اثر در روز جمعه و با یک ساعت تاخیر روی صحنه رفت.

بازیگر نمایش «مردگان» راجع به دلایلی که باعث شد عمارت سیمرغ را برای اجرا انتخاب کند و دیدگاهی که نسبت به عمارت سیمرغ در روزهای نخست عقد قرارداد داشت، اظهار کرد: روز نخست که برای امضای قرارداد مراجعه کردیم، ظاهر سالن تئاتر مذکور موجه بود و تمیزی و امکانات مناسبی داشتند. دیگر مزیت این بود زمانی که برای اجرا رزرو کرده بودیم، با همین نمایش حامد شیخی ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه اختلاف زمانی داشت و بازیگران در همانجا حضور داشتند بنابراین برای رفت و آمد به سالن تئاتری دیگر، مسافتی را طی نمی‌کردند از این نظر، انتخاب مناسبی به شمار می‌رفت که در یک سالن تئاتر و در یک بازه زمانی یکسان دو اجرا با بازیگر و عواملی یکسان اجرا داشته باشند.

وی افزود: آنها گفتند در قبال مبالغی که برای کرایه سالن تئاتر دریافت می‌کنیم، خدماتی ارائه می شود همانطور که دلخواه شما است و حالا که اثر شما رد شده است، باید این مبالغ را پرداخت کنید. یک هفته که از همکاری با آنها گذشت، متوجه شدیم این حرف ها واقعی نیست. حتی حامد شیخی با وجود اینکه کرایه سالن تئاتر را به طور کامل پرداخت کرده و در حال اجرا بود، با کمبودها دست و پنجه نرم می‌کرد؛ از کافه ای که تعطیل شده بود، تا اینکه یک روز این نمایش بدون موسیقی روی صحنه رفت و این کمبودها هرروز بیشتر و بیشتر می‌شد به صورتی که حتی برخورد نامناسب با هنرمندان مدعو را در بر می‌گرفت. در حال حاضر، من واقعاً این سالن تئاتر را به چشم یک محفل هنری نگاه نمی‌کنم و مکان مناسبی برای اجرای یک نمایش تئاتر نیست چنانکه گروه های نمایشی نه تنها سود نمی‌کنند، متضرر هم می‌شوند.

در موقعیتی گیر افتاده بودیم که دیگر زمانی برای تغییر سالن تئاتر محل اجرا وجود نداشت

بازیگر نمایش «قصه شهرزاد به روایت سنمار» درباره اینکه به عنوان تهیه کننده اثر چرا با توجه به اتفاقات رخ داده سالن تئاتر محل اجرا را تغییر نداد، یادآور شد: در موقعیتی گیر افتاده بودیم که دیگر زمانی برای تغییر سالن تئاتر محل اجرا وجود نداشت زیرا همه این اتفاقات از نظر زمانی، پس از بازبینی نمایش من به وقوع پیوست.

او ادامه داد: در سال های اخیر، تمام فعالیت من معطوف به بازیگری بوده است و این اثر، قرار بود نخستین تجربه تهیه کنندگی من باشد زیرا علایق هنری من را در بر می‌گرفت از اینرو، تصمیم به اجرای اثر داشتم. متاسفانه، با اتفاقی که افتاد، واقعا اشتباه محض است که تمرکز را روی اجرا در تماشاخانه های خصوصی گذاشت و رفتار غیرحرفه ای این سالن تئاتر باعث شد دیدگاه من نسبت به دیگر تماشاخانه ها توام با بدبینی باشد و تغییر کند. من به شخصه در صورتی که قرار باشد اثر دیگری را کارگردانی یا تهیه کنندگی کنم، به هیچ وجه تماشاخانه های خصوصی را مدنظر قرار نخواهم داد و اجرا در سالن های دولتی را در اولویت قرار می‌دهم. در صورتی که چنین امکانی میسر نشد، ترجیح می دهم با تماشاخانه ها به شکل درصدی از گیشه وارد معامله شوم. همچنین، این می تواند پیشنهاد من به هم سن و سالان خودم و کسانی که در شرف اجرا هستند، باشد.

بازیگر نمایش «پارازیت» درباره اقدامات در حال انجام برای جبران حق پایمال شده خودش تصریح کرد: تا به حال، اقدامی انجام نداده ام هرچند قصد دارم که پیگیری های لازم را از طریق اداره کل هنرهای نمایشی انجام بدهم.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدوارم که از طرف کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی راهنمایی و جواب مطلوبی دریافت کنم و مورد حمایت قرار بگیرم.

تداعی سعیدی فر در سخنان پایانی بیان کرد: با وجود اتفاقاتی که افتاد و ضربه روحی و مالی که به من وارد شد، از مسیر هنری ای که در پیش گرفتم، دست نخواهم کشید چنانکه تمام این وقایع تلخ را تجربه و توشه راه برای تولید اثر بعدی خواهم کرد تا اثر بعدی، با تجربه بهتر و قدرت بیشتری ساخته شود.

فرزاد جمشیددانایی

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000