بگذاریم بچه‌ها تخیل کنند/ با وجود «بچه‌های آگاه» جهان زیباتری در آینده ساخته می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۲
زیبا برجی فلاح در گفتگو با صبا:

بگذاریم بچه‌ها تخیل کنند/ با وجود «بچه‌های آگاه» جهان زیباتری در آینده ساخته می‌شود

زیبا برجی فلاح نمایش، بازی و قصه گویی را از راه های تقویت قوه خلاقه کودکان دانست.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، زیبا برجی فلاح که در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعال است و هم‌اکنون نمایش «پنگوئن ها» را تا ۲۸ مرداد در تالار هنر روی صحنه دارد، از نقش و اهمیت تخیل در زندگی کودکان و تاثیر تماشای نمایش های کودک بر پرورش تخیل آنها سخن گفت.

زیبا برجی فلاح در گفتگو با صبا درباره نقش تخیل در زندگی کودکان با اشاره به اینکه توضیح مفصلی دارد، عنوان کرد: به طور خلاصه بچه‌ها با خیال کردن می‌توانند توانایی فکر کردن و حل مساله را به دست بیاورند. همچنین، با انجام بازهای خیالی مختلف، خودشان را جای شخصیت های خیالی قرار می دهند که این موضوع باعث می‌شود آنها خودشان را در موقعیت های مختلف بگذارند و بدانند در مواجهه با آن مساله چه عکس العملی باید داشته باشند. با این روش بچه‌ها آماده می‌شوند تا مسئولیت نقش های مختلفی را که قرار است در زندگی ایفا کنند با تمرین و بازی پذیرا شوند.

او درباره تاثیر تماشای نمایش های کودک و نوجوان بر پرورش تخیل کودکان و نوجوانان با بیان اینکه اینگونه نمایش ها اغراق آمیز هستند، گفت: این اغراق باعث می‌شود بچه‌ها جذب نمایش ها شوند، با شخصیت ها همذات پنداری کنند و خودشان را جای قهرمان های نمایش ها بگذارند و با آنها سفر کنند، در نتیجه، از این طریق آموزه های مدنظر برای مخاطب هدف کودک و نوجوان با زبانی غیرمستقیم همچون نمایش که کارکردی همانند بازی های دسته جمعی دارد، منتقل می شود.

کارگردان نمایش «رد پای نی‌نی کوچولو» دغدغه‌مندی را مهمترین ویژگی نمایش های کودکان و نوجوانان به ویژه برای کودکان امروز برشمرد و گفت: نمایش ها باید به لحاظ محتوا عمیق باشند چون معضل هایی که بچه‌ها با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، دیگر سطحی‌ نیستند.

شاعر نمایش «مامبو جامبو» افزود: هیچ یک از این مواردی که عنوان کردم، نباید جلوی شاد بودن و سرگرم کننده بودن این نمایش را بگیرد زیرا آنها باید توامان با شاد و سرگرم‌کنندگی، دارای پیام باشند.

وی از بازی و قصه گویی به عنوان دیگر راه های تقویت قوه خلاقه در کودکان و نوجوانان نام برد و برخی محدودیت های قوانینِ وضع شده از سوی والدین را به عنوان مانعی بر سر راه پرورش تخیل کودکان بیان کرد: اینکه کوه باید قهوه ای یا آسمان آبی باشد و برای ساخت یک ماسک باید دو حفره برای چشم ها گذاشت، اینها قواعد تعریف شده ذهنی هستند و آیا نمی‌شود موجودی سه چشم داشته باشد؟ بله که ممکن است. به طور مثال من هیولاهایی را می‌شناسم که پنج تا چشم دارند.

نویسنده نمایش «ردپای نی نی نو» وضعیت تئاتر کودک و نوجوان را بدین شکل ارزیابی کرد: نمایش های کودک و نوجوان به نگاه ها و رویکردهای تازه ای در ارائه محتوا رسیده اند که می تواند امیدوار‌کننده باشد.

او درباره معضل های گریبان گیر تولید یک نمایش گفت: در نمایش کودک، گروه های نمایشی ناچار به ساخت دکور، دوخت لباس و ساخت عروسک هستند و این موضوع در این وضعیت اقتصادی، هزینه‌های گزاف برای کارگردانان و تهیه‌کنندگان ایجاد می کند که منجر به سخت شدن شرایط تولید می‌شود. اگر رسانه ای بود که می‌شد تئاتر را از تریبونی مستقل اطلاع رسانی کرد شاید مخاطب های بیشتری برای تماشای نمایش ها همراه می‌شدند و این به معنی تولید بیشتر و با کیفیت تر است.

این کارگردان تئاتر درباره برنامه های آتی خود گفت: همچنان اجرای نمایش «پنگوئن ها» در تالار هنر ادامه دارد و با پایان اجرا، در سالن های تئاتر دیگری روی صحنه خواهیم رفت که اخبار به اطلاع خواهد رسید.

زیبا برجی فلاح در سخنان پایانی عنوان کرد: تئاتر برای بچه‌ها به معنی یادگرفتن زندگی است. باید بچه‌ها را به دیدن نمایش‌ها آورد، از تئاتر کودک و نوجوان حمایت کرد چون با وجود بچه‌های آگاه، جهان زیباتری در آینده ساخته خواهد شد.

نمایش «پنگوئن‌ها» ماجرای زندگی خانواده ای است که در مسابقه‌ای به اسم «خانواده خوشبخت» شرکت می‌کنند و وارد چالش های بسیاری می‌شوند تا به خوشبختی واقعی دست یابند.

بازیگران این نمایش کودک و نوجوان مصطفی ایزدی، سمانه سپنتا، هلیا نصرالهی، آریسا قنبری فر و جانان قائم مقامی، آهنگساز امید اسکندر، طراح صحنه و دکور مجتبی مهدی و ولی اله شاکر، طراح لباس روشنک کریمی، طراح گریم حسین تبریزی و لیلا پریشان، طراح نور کیوان ضیاءپور، عکاس اختر تاجیک، طراح حرکت سامان توحیدی و گروه فرم احمد احمدی، مریم قربانیان و تانیا خوش بیان هستند.

فرزاد جمشیددانایی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000