«درد» چگونه شکل گرفت/ برای فیلم اولم می‌خواستم به سرمایه کسی متکی نباشم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۲۱
محمد محمدی در گفتگو با صبا:

«درد» چگونه شکل گرفت/ برای فیلم اولم می‌خواستم به سرمایه کسی متکی نباشم

کارگردان فیلم کوتاه «درد» که روانه فستیوال‌های جهانی شده است، از ساخت فیلمش و دغدغه هنرمندان سینمای مستقل صحبت کرد.

محمد محمدی کارگردان، طراح صحنه و لباس سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره ساخت فیلم کوتاه داستانی «درد» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی خودش، موسیقی متن مرجان فرساد و پخش درگاه فیلم ایران که برای نخستین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم «Toronto multicultural» شرکت داشته است، گفت: این فیلم کوتاه در سال ۹۹ با بودجه شخصی حدود ۴۰ میلیون تومان ساخته شد و محدودیت‌های کرونایی در سال‌های اخیر باعث شد تا نتوانیم درست و به موقع این فیلم را عرضه کنیم، اما در نهایت امسال با همراهی موسسه درگاه فیلم ایران توانستیم پخش فیلم کوتاه «درد» را در فستیوال‌های جهانی آغاز کنیم.

وی افزود: برای شرکت در جشنواره‌های جهانی فرصت‌های زیادی در پیش است و سعی دارم با در نظر نداشتن جغرافیا و محدود نشدن به سینمای ملی، این فیلم را که دغدغه اکثر جوامع است در سطح بین‌المللی و در فستیوال‌های جهانی در معرض نمایش بگذاریم، زیرا دغدغه من در هنر سینما، سینمای مستقل و آثاری با ظرفیت تجربه زیسته مخاطب در جوامع گوناگون است.

کارگردان فیلم کوتاه «درد» از ایده تا اجرای این فیلم گفت: طرح اولیه فیلم کوتاه «درد» با هم‌فکری یکی از دوستان نزدیکم بود که با تنظیم و پرورش ایده توانستم در مدت زمان یک‌ماه به متن نهایی برسم. این فیلمنامه تجربه زیسته افراد زیادی است که فارغ از ملیت می‌توان موضوع اصلی این فیلم را دغدغه اصلی آن‌ها دانست. فیلمبرداری فیلم «درد» حدود یک هفته در ۲ لوکیشن مجزا زمان برد که هر کدام از آن لوکیشن‌ها بافتی صمیمی را دارا بودند و برای خودم انتخاب فضای درست برای تشکیل صحنه‌ای که در ذهنم ساخته بودم بسیار ارزشمند بود و سعی داشتم مخاطب متوجه این دوگانگی در دکور و صحنه نشود. این فیلم با مدت زمان ۱۲ دقیقه تدوین و آماده سازی شده است که در آینده با توجه به دسترسی مخاطبان هنر و کاربران فضای مجازی به پلتفرم‌های پخش آنلاین، امیدوارم فیلم کوتاه «درد» در بستر فضای مجازی به صورت قانونی اکران آنلاین شود.

طراح صحنه و لباس فیلم‌های پایان خدمت، آپاندیس، بازی‌های مردانه، برنده‌ها، برای مرجان، مجوز خروج و هفت درباره طراحی صحنه و لباس فیلم‌هایی که قرار است کارگردانی کند، تصریح کرد: در ایران طراحان بسیار خوب و حرفه‌ای داریم که توانایی آن‌ها در سطوح جهانی است، اما اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم که نمی‌شود کسی در یک حوزه به خصوص هنر، سال‌ها فعالیت کند و زمانی که اشتباهی مقابلش صورت بگیرد سکوت کند. قطعا برای هر فیلمی که بسازم از دوستان نزدیک و حرفه‌ای طراحان خانه سینما کمک خواهم گرفت و سعی می‌کنم یک اثر با کیفیت برای مخاطب خاص سینمای مستقل تولید کنم.

تهیه‌کننده فیلم کوتاه «درد» از علت ساخت فیلم با بودجه شخصی در موقعیتی که بحران مالی در سینمای ایران شکل گرفته است و موسسه‌ هنر و تجربه تعطیل شده است، اظهار کرد: هدف اصلی من ارتقای سطح کیفی آثار هنری و فیلم‌های کوتاه است که در آینده نزدیک سعی دارم با پرداختن به دغدغه افراد مختلف در جوامع، بستری برای علاقه‌مندان به سینمای مستقل فراهم کنم. چند سال پیش و قبل از ساخت فیلم کوتاه «درد» برای ساخت یک فیلم بلند به افغانستان رفتم و در آن زمان محدودیت‌ها برای مردم افغان و جنگ‌هایی که بود، مانع شروع  فیلمبرداری شد و با اینکه تمام لوکیشن‌ها انتخاب شده و هزینه‌های شخصی برای این سفر و آماده‌سازی ضبط صورت گرفته بود، تصمیم گرفتم این پروژه را فراموش کنم و در نهایت پس از گذشت زمان، افغانستان به دست نیروهای داعش اشغال شد و رویای آن فیلمنامه از دست رفت. برای ساخت فیلم کوتاه «درد» خواستم متکی به کسی نباشم و برای آن دلیل داشتم و مهمترین آن‌ها این بود که نمی‌خواستم محدودیت‌های سرمایه گذار یا شخصی باعث شود این فیلم شامل محدودیت‌های سلیقه‌ای و فردی شود که در نهایت به سمت سانسور یا اصلاح کشیده شود و رزومه اولین کارگردانی خودم را تحت تاثیر شخص یا اشخاصی قرار بدهم.

وی در پایان درباره فعالیت‌های اخیرش در حوزه کارگردانی سینما مطرح کرد: اکنون روی یک فیلمنامه شخصی کار می‌کنم که کارگردانی و نویسندگی این اثر را برعهده دارم و تلاش می‌کنم فیلمی در ژانر درام و با محوریت علمی بسازم که موضوع اصلی ارتباط خاصی با مشکل مردم همه جوامع دارد که رهبران بزرگ دنیا سعی بر پنهان کردن مشکل‌ها دارند.

جشنواره بین‌المللی فیلم «Toronto Film Forum» رویدادی بین‌المللی است که هر سال با هدف به نمایش گذاشتن آثار فیلمسازان مستقل از سراسر جهان در کشور کانادا برگزار می‌شود. «TFF» با تمرکز بر حمایت از آثار فیلمسازان و فعالان سینمایی خلاق و ارج نهادن بر ادغام و همزیستی فرهنگ‌ها، به عنوان جشنواره‌ چند فرهنگی شناخته شده است و پذیرای آثار فیلمسازان از زبان‌ها، اقوام و فرهنگ‌های مختلف می‌باشد. این جشنواره در سه بخش «داستانی کوتاه»، «داستانی بلند» و «مستند» پذیرای آثار ارسالی بوده است و از تاریخ ۱۸ تا ۲۳ جولای ۲۰۲۲ برابر با ۲۷ تیر تا ۱ مرداد برگزار شد.

محمود موسوی، مریم موسوی و دیانا موسوی فیلم کوتاه «درد» را بازی می‌کنند و عوامل این فیلم محمد محمدی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده، رضا روشن فیلمبردار، روح‌الله جعفر بیگلو صدابردار، مجید خراسانی صداگذار، مرجان موسوی گریم، سمیه باباوند طراح لباس، کاوه عزیزی تدوینگر و مرجان فرساد موسیقی هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «خانه‌ای راز درد آوری دارد که مادر با پنهان کردن آن مانع از فاش شدنش می‌شود، زیرا…»

امیرعلی حسینی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000