خیلی از فیلم‌های اصلاحی براساس فیلمنامه تصویبی ساخته نشده‌اند/ اصلاحیه فیلم‌ها کاملا قانونی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۲۵
مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی عنوان کرد:

خیلی از فیلم‌های اصلاحی براساس فیلمنامه تصویبی ساخته نشده‌اند/ اصلاحیه فیلم‌ها کاملا قانونی است

مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی، به یادداشت یکی از کارگردانان سینمای ایران که به اصلاحیه برخی آثار سینمایی معترض شده است، پاسخ داد. 

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، روح الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی، در پاسخ به یاداشت یکی از کارگردانان سینمای ایران که به اصلاحیه برخی آثار سینمایی معترض شده است، با قانونی خواندن بررسی و اصلاحیه برخی از فیلم‌هایی که از چارچوب فیلمنامه تصویب شده عدول کرده اند، گفت: سوال اصلی این است؛ شما قائل به قانون هستید یا خیر؟ اگر نیستید تکلیف روشن است اما اگر قائل به قانون هستید باید بدانید سازمان سینمایی درباره فیلم‌ها و فیلمسازان تعاملی وسیع و عمیق بر پایه قانون و مقررات را در پیش گرفته است.

وی در ادامه با تشریح روند قانونی بررسی فیلم‌ها و تعامل سازنده مدیران سینما با کارگردانان و صاحبان فیلم در دولت فعلی گفت: برای روشن شدن موضوع تنها به چند نمونه که در این چندماه با آنها مواجه بوده‌ایم، بسنده می کنم. وقتی گفته می شود تعامل بر اساس قانون، منظور کدام قوانین است؟ ما وقتی از قانون حرف می‌زنیم از چه قانونی سخن می گوییم؟ قانونی که در آن تهیه کننده ای نتواند کارت تهیه کنندگی خود را به کسی که هیچ تخصصی در امر تهیه فیلم ندارد اجاره دهد. قانونی که از تولید بی رویه سالانه ده ها و گاه صدها فیلم غیراستاندارد جلوگیری کند که فیلم شما در نوبت اکران نسوزد چراکه ظرفیت اکران در مجموع و در بهترین حالت بین هفتاد تا صد فیلم سینمایی است. قانونی که اجازه ندهد صرف داشتن سرمایه، یک فرد را از عرصه بساز و بفروشی یا تجارت فرش به طرفه العینی به اوج قله حرفه ای سینما پرتاب کند تا جایگاه سینماگرانی که سال‌های سال حرفه ای و درست کار کرده اند را خدشه دار و فضای سینما را درگیر حواشی کند. قانونی که کمک کند سینما تا دورافتاده ترین نقاط کشور نیز برود و از استعدادهایی در گوشه کنار کشور که می توانند آینده سازان این مرز و‌ بوم باشند حمایت کند و این سینمای پایتخت زده و صرفا تهرانی را ایرانی کند.

مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم افزود: ما درباره قانون سخن می گوییم. قانونی که نمی گوید تن ندادن به اصلاح فیلم از شرف یک فیلمساز نیست بلکه می گوید فیلمساز باید متعهد به فیلمنامه و در چهارچوب قواعد تعریف شده و قابل دفاع حرکت کند و خواسته یا ناخواسته موجب توهین به اعتقادات و باورهای مردم نشود کمااینکه در هیچ کجای دنیا نیز چنین چیزی قابل قبول نیست. قانونی که نگذارد یک کارگردان یا تهیه کننده همزمان سه پروانه ساخت بگیرند و در عوض یک کارگردان ده سال پشت صف دریافت فقط یک پروانه ساخت به انتظار بنشیند و از عرصه سینما به کلی حذف شود. قانونی که سینما را نه محملی برای توهین به مقدسات و هتک حرمت‌ها یا عرصه ای برای دعوت به شورش و براندازی بلکه دریچه ای به سوی اعتلا و ارتقای فرهنگ، هنر، اندیشه و وسیله ای برای اصلاح امور اجتماعی و فرهنگی بداند.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلاتی که از نزدیک شاهد آنها بوده است، گفت: واقعیت این است اگر بخواهم مشکلات و مسائل عجیبی که در این چند ماه با آنها مواجه بوده ام را یک به یک عنوان کنم از حوصله این بحث خارج خواهد بود اما صرفا برای یادآوری می گویم، آیین نامه ها و قوانین فعلی از جمله قانون حضور فیلم‌ها در جشنواره ها نه مربوط به امسال و این دوره بلکه مربوط به چند دهه قبل است که اتفاقا هم اکنون در حال بازنگری و اصلاح آن هستیم.

سهرابی درباره اصلاحات برخی از فیلم ها نیز افزود: اساسا موضوع شکل دیگری به خود گرفته و گویی واقعیت ماجرا دگرگون شده است. اصلاحاتی که به برخی فیلم‌ها داده می‌شود به دلیل این است که فیلمساز فیلم خود را مغایر با فیلمنامه تایید شده ساخته است. با مشکل این چنینی چگونه باید برخورد کرد؟! مشکل سازمان سینمایی با اظهار نظر کارگردان مبنی بر اصلاح نکردن فیلمش نیست بلکه مشکل سر موضوعات یا صحنه هایی از فیلم است که اساسا در فیلمنامه وجود نداشته است! هر چند لابد در بین ده ها فیلم که برای اخذ پروانه نمایش مورد ارزیابی قرار می‌گیرند ممکن است استثنائا یک یا دو مورد هم علیرغم وفاداری به متن مصوب، به لحاظ شرایط خاص سیاسی یا اقتصادی حاکم بر کشور و در یک مقطع خاص امکان نمایش نداشته باشند.

وی با اشاره به موضع تعاملی و ایجاد همدلی بین سازمان سینمایی و سینماگران نیز گفت: آیا دعوت به رعایت قوانین و مقررات به معنی ایجاد تفرقه بین سینماگران است؟ اینکه همه فعالان در عرصه سینما را برای تضمین فعالیت‌های حرفه ای و به سرانجام رسیدن آثارشان توصیه به رعایت قوانین و آیین نامه ها کنند نشانه ای از ایجاد تفرقه است؟! شاید اگر در سال‌های گذشته نیز دست اندرکاران سینمایی همواره درباره رعایت قوانین توصیه های لازم را می‌کردند و عوامل اصلی را دعوت به حرکت بر مدار قانون می‌کردند از سال‌های پیش تا امروز شاهد توقیف حدود پانزده فیلم سینمایی که میلیاردها تومان هزینه و ماه ها و سال‌ها عمر و انرژی پای آنها صرف شده ، نمی‌شدیم. ناگفته نماند که همین امروز که بنده در اینباره با شما صحبت می‌کنم در حال رایزنی و پیگیری برای حل مشکل بعضی از همان آثاری هستیم که از دوره های قبل برای ما به ارث رسیده است!

سهرابی در خاتمه عنوان کرد: امیدوارم منصف باشید چرا که اگر منصفانه نگاه کنید می توانید گزارش عملکرد سازمان سینمایی در چهارماهه اخیر در عرصه صدور پروانه نمایش فیلم‌ها را ببینید و با مدت مشابه در همه سال‌های گذشته مقایسه بفرمایید.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰