خلاقیت کارگردان امضای کار است/ کمبود امکانات و سرکوب توانایی هنرمندان شهرستان | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۱
ملینا پورعلی در گفتگو با صبا:

خلاقیت کارگردان امضای کار است/ کمبود امکانات و سرکوب توانایی هنرمندان شهرستان

ملینا پورعلی کارگردان نمایش «تروکاژ» از تاثیر کمبود امکانات بر دلسرد شدن و گوشه گیری کردن هنرمندان در شهرستان ها سخن گفت.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، ملینا پورعلی بازیگر و کارگردان تئاتر در حال حاضر نمایش «تروکاژ» به کارگردانی ملینا پورعلی و به نویسندگی محمدرضا قلی پور تا ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۱ در سالن دکتر رحمدل مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء (ص) شهر رشت روی صحنه است.

ملینا پورعلی در گفتگو با خبرنگار صبا درباره دلیل انتخاب نمایش «تروکاژ» که پیش از این فقط یک بار روی صحنه رفته است، توضیح داد: زمانی که تصمیم به انتخاب یک نمایشنامه جدید برای کارگردانی گرفتم، آثار زیادی را در ژانرها، موضوع‌ها و سبک‌های مختلف مطالعه کردم. همواره به دنبال یک متن نو بودم که در حیطه اجرا کمتر دیده شده باشد و ترجیح من، یک نمایشنامه ایرانی و پرچالش بود. تنها متنی که با معیارهای من مطابقت داشت و توانست نظرم را جلب کند، «تروکاژ» بود چون که هر لحظه برای من یک سورپرایز داشت.

او راجع به وفاداری اجرا به نمایشنامه عنوان کرد: من معتقدم که ذهنیت کارگردان باید به ذهنیت مولف نزدیک باشد. تنها نکته ای که بین ذهنیت کارگردان و مولف قرار می‌گیرد، خلاقیت است و این موضوع باعث ایجاد تغییراتی در روند اجرایی می‌شود. خلاقیت کارگردان در اجرا امضای کارگردان محسوب می‌شود. من به عنوان کارگردان به خط داستانی اثر وفادار هستم و فقط با خلاقیت خودم پیوندش داده‌ام.

بازیگر نمایش «تروکاژ» مشکلات پیش روی این گروه نمایشی برای اجرا بردن اثر را اینگونه بیان کرد: به عنوان یک کارگردان جوان مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتم تا بتوانم اثر را به مرحله اجرا برسانم و تا آخرین شب اجرا، همه چیز را تحت کنترل خودم داشته باشم.

وی تصریح کرد: این مشکلات گرفتن مجوز نمایشنامه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، اصلاحیه ها و برخورد با ترافیک اجرایی در سالن رحمدل شهر رشت را در مرحله پیش تولید دربر‌می‌گرفت و در مرحله تولید به مشکلات تجهیزات نوری و صدای سالن تئاتر محل اجرا می رسد که هم اکنون هرروز داریم با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. هرچند ما سعی می کنیم با وجود همه مشقت ها به بهترین نحو ممکن پذیرای تماشاگران باشیم.

کارگردان نمایش «تاخون» وضعیت تئاتر در استان گیلان را بدین شکل توصیف کرد: وضعیت تئاتر در مرکز استان یعنی شهر رشت نسبت به بقیه شهرستان های استان گیلان بهتر و پویاتر است. این استان جوان های جویای نام، پرتلاش و بااستعداد فراوانی دارد که حمایت اندکی از آنها صورت می‌گیرد. جوانانی که باید به آنها فرصت تجربه کردن و ارائه خودشان داده شود.

ملینا پورعلی درباره تاثیرگذاری کمبود امکانات تئاتری در مناطق دور از پایتخت بر کیفیت اجراها در شهرستان ها در قیاس با استان تهران، اظهار کرد: مشکلات فنی که گروه‌های نمایشی با آنها دست و پنجه نرم می کنند به طور قطع در کیفیت اثر تاثیر مستقیم می گذارد. همین کمبود امکانات به عنوان مانعی در برابر بروز خلاقیت ها عمل می کند. هنرمندان در شهرستان ها دستشان بسته است و نمی توانند با فراغ بال تصمیم بگیرند چون امکانات مناسب برای اجرای برخی ایده ها وجود ندارد. در نتیجه، توانایی ها و استعدادهای جوان ها سرگذشتی به جز سرکوب شدن پیدا نمی کند.

کارگردان «تروکاژ» باور پیدا کردن به جایگاه والای هنر در فرهنگ ایران زمین را اولین قدم در رفع کاستی های موجود قلمداد کرد و گفت: ما ایرانی‌ ها دوستدار هنر بودیم و هستیم و تاریخچه طولانی در این زمینه داریم پس چرا این علاقه‌مندی به هنر کم کم در حال کمرنگ شدن است؟ هنر سینما و تئاتر تاثیر مستقیمی بر فرهنگسازی نسل های بعد دارد پس باید بهای بیشتری به آنها داده شود.

او اضافه کرد: مسئولانی که مسئول رسیدگی به این کاستی ها هستند آنقدر زیادند که نام بردن از آنها از عهده من خارج است ولی من به عنوان عضوی از هنرمندان نسل جدید خواستار توجه و رسیدگی به این کمبودها هستم که در حد خواسته ای پیش پا افتاده و برابر با حداقل امکانات در برخی شهرها است. ما هنوز درگیر داشتن حداقل امکاناتی هستیم که حق ماست. در نهایت، تمام این بی‌توجهی ها به مرور منجر به دلسردی و گوشه‌گیری هنرمندان خواهد شد.

این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: بخش اعظم حمایت مالی از گروه های نمایشی به شکل مستقل و با بودجه شخصی صورت می گیرد همانند همایون خانلری تهیه‌کننده و موسسه حفاظتی پارسیان حامی مالی «تروکاژ» که تمام تلاششان را برای روی صحنه بردن این اثر به کار بستند.

ملینا پورعلی در سخنان پایانی از «تروکاژ» به عنوان تجربه ای لذت‌بخش یاد کرد و گفت: در تمام فرآیند چند‌ ماهه تولید اثر هرگز به انتخاب این نمایشنامه شک نکردم و خیلی مشتاقم که بتوانم اگر عمری باقی باشد اثر دیگری از محمدرضا قلی پور نویسنده «تروکاژ» را روی صحنه ببرم چون نویسنده توانا و باتجربه ای است. همچنین، از همه حمایت هایی که نمایشنامه نویس اثر از راه دور از اثر کردند و اعتمادی که به من و این گروه نمایشی داشتند، تشکر می کنم.

فرزاد جمشیددانایی

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است