قدرتمند ولی کسل‌کننده | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۵
نگاهی به سریال «آخرین قارون» محصول آمازون استودیو؛

قدرتمند ولی کسل‌کننده

«دنیای مجموعه «آخرین قارون» برگرفته از دنیای پر زرق‌و‌برق هالیوود کلاسیک است. جایی که علاوه بر ستاره‌ها، مدیران استودیوهای هالیوودی حرف اول و آخر هر پروژه را می‌زدند.»

اشخاصی که با رمان‌های نویسنده برجسته آمریکایی اسکات فیتز جرالد
آشنایی دارند به‌خوبی می‌دانند که او استاد تصویر کردن قهرمانی است که بی‌محابا به‌دنبال
عشق می‌گردد. این قهرمان معمولا در محیط شهری و سرمایه‌داری زندگی می‌کند و واجد
چند ویژگی پررنگ است؛ او باید خوش‌پوش، خوش‌چهره، خوش‌صحبت و ثروتمند باشد. «گتسبی
بزرگ»، «بنجامین باتن» و «آخرین قارون» مهم‌ترین آثار فیتز جرالد محسوب می‌شوند که
سینما بارها به‌سراغ آن‌ها رفته است و این آثار براساس این ویژگی‌ها با موفقیت‌های
نسبی نیز همراه بوده‌اند. مجموعه تلویزیونی «آخرین قارون» که آن را «آخرین سرمایه‌دار»
نیز ترجمه می‌کنند آخرین تلاش دنیای تصویر برای استفاده از قهرمان‌های تیپیک اسکات
فیتز جرالد محسوب می‌شود. مت بومر در نقش مونرو استار شاید بهترین گزینه برای
ایفای چنین نقشی محسوب شود. ما درحال تماشای ۹ قسمت فصل ابتدایی این سریال هیچ شکی
نداریم که مونرو استار خوش‌تیپ‌‌ترین و کامل‌‌ترین مرد جهان است. او شخصیتی به
غایت جذاب دارد که با چاشنی مشکل روحی قهرمان قصه تلفیق شده و ترکیبی بسیار دوست‌داشتنی
به ارمغان آورده است. دنیای مجموعه «آخرین قارون» برگرفته از دنیای پر زرق‌و‌برق
هالیوود کلاسیک است. جایی که علاوه بر ستاره‌ها، مدیران استودیوهای هالیوودی حرف
اول و آخر هر پروژه را می‌زدند و شیفتگان زیادی را از سرتاسر دنیا به‌سوی کار در
هالیوود می‌کشاندند. «آخرین قارون» که در حقیقت لقب مونرو استار است مدیر اصلی یکی
از استودیوهای فیلمسازی هالیوود در دهه ۳۰ محسوب می‌شود. مونرو گرچه به‌ظاهر زیر
نظر رئیس و صاحب این استودیو یعنی پت بردی (با نقش‌آفرینی کلسی گرامر) فعالیت می‌کند
ولی در حقیقت قلب تپنده این استودیوی فیلمسازی محسوب می‌شود و تنها دلیل پابرجا
ماندن این کمپانی به شمار می‌رود. مونرو که با مشکل قلبی سختی دست و پنجه نرم می‌کند
به گفته دکترها تا چند سال دیگر بیشتر زنده نمی‌‌ماند و اکثر آشنایان وی دلیل اصلی
این ناراحتی قلبی را مرگ همسر افسانه‌ای‌‌اش می‌دانند. همسر وی ستاره بزرگ سینمایی
بوده، که دو سال پیش از شروع روایت داستان بر اثر بیماری ناشناخته‌ای دار فانی را
وداع گفته است. از آن به بعد مونرو دست‌نیافتنی‌تر از هر زمان دیگری به زندگی خود
ادامه داده است. بسیاری از ستاره‌های دیگر سینما خواستار ازدواج با وی هستند و
همواره با بی‌توجهی مونرو مواجه می‌شوند، زیرا به‌قول پت بردی هیچ زنی نمی‌‌تواند
با یک روح مسابقه دهد و روح همسر سابق مونرو همچنان بر تمام جوانب زندگی این مرد
خوش‌چهره و موفق سایه افکنده است. در فصل ابتدایی «آخرین قارون» شاهد وقوع اتفاق‌هایی
نظیر جنگ‌جهانی و هجوم مهاجرین به آمریکا، شروع اختلافات میان پت بردی و مونرو و
چند حادثه دیگر هستیم. یکی از مهم‌ترین اتفاقات فصل اول به حضور دختری پیشخدمت با
نام کاتلین مور (با نقش‌آفرینی دومنیک مک الیوت) در زندگی مونرو بازمی‌گردد. دختری
که به‌علت سادگی‌ها و رک‌بودنش با سرعت در قلب وی نفوذ می‌کند و لهجه ایرلندی‌‌اش نیز
که یادآور همسرش است، مزید بر علت شده تا مونرو پس از سال‌ها رابطه عاطفی پرهیجانی
با وی برقرار کند. یکی دیگر از فرازهای اصلی فیلمنامه در فصل اول این مجموعه به
گرایش کمپانی برادران وارنر برای جذب مونرو استار به موسسه خود بازمی‌گردد. اتفاقی
که به‌شدت حسادت پت بردی را بر می‌انگیزد و اولین اختلاف‌ها میان آن‌ها را به‌وجود
می‌آورد. شایان به ذکر است که پت بردی علاوه بر حق ریاست کمپانی فیلمسازی که مونرو
مدیریت آن را برعهده‌دارد، شخصی محسوب می‌شود که مونروی یتیم را در زمان کودکی زیر
بال‌و‌پر خود گرفته و بزرگ کرده است. از این لحاظ رابطه پدر و پسرانه آن‌ها زمانی
دچار تزلزل می‌شود، هزینه عاطفی زیادی را از هر دو طرف طلب می‌کند. در این میان
دختر کوچک پت با نام سلیا (با نقش‌آفرینی لی‌لی کالینز) که رسما با مونرو بزرگ شده
است، علاقه زیادی به برادرخوانده خود دارد و با به‌وجود آمدن اختلاف میان این دو
قطب مهم زندگی‌‌اش دچار مشکلات زیادی می‌شود.

«آخرین قارون» از استانداردهای تولید بسیار بالایی برخوردار
است، طراحی‌صحنه، طراحی‌لباس و گریم در سطح بسیار بالایی ارائه شده‌اند. موسیقی
متن میکائیل دانا به‌خوبی حال‌و‌هوای دهه ۳۰ را در ذهن مخاطبان تداعی می‌کند.
فیلمبرداری دانیل مودر شباهت بسیار زیادی به آثار تلویزیونی مطرح چون «مردان
دیوانه» و «امپراتوری بوردواک» دارد و طرفداران این مجموعه تنها با نظاره سکانس
ابتدایی سریال جذاب فضای گرم و رنگ‌های زنده تاریخ مذکور می‌شوند. جانی بریانت به‌عنوان
طراح‌لباس این مجموعه مهم‌ترین عضو کادر فنی محسوب می‌شود و بی‌شک عملکرد وی اگر
در دنیای سینما اتفاق می‌افتاد شاهد دریافت اسکار برای این طراحی فوق‌العاده بودیم.

در مبحث بازیگری نیز با ایفای نقش‌های بسیار خوبی مواجه
هستیم، مت بومر در نقش مونرو استار تقریبا نیازی به سخن گفتن ندارد و می‌توانست
بدون بیان هیچ کلمه‌ای با کمک چهره کاریزماتیک‌‌اش از پس این نقش برآید. او نمونه‌ای
کامل برای قهرمان فیتز جرالدی است، لئوناردو دیکاپریو، رابرت دنیرو، براد پیت و
رابرت ردفورد در زمان بازی در قالب شخصیت‌های خلق شده توسط اسکات فیتز جرالد تلاش
فراوانی برای باورپذیر بودن نقش خود کرده‌اند ولی ما در محصول آمازون استودیو با
شخصیتی مواجه می‌شویم که نیازی به این تلاش‌ها ندارد و به‌صورت خودکار تداعی‌گر
تمام ویژگی‌هایی است که یک قهرمان شهری کلاسیک هالیوود دارد. او گزیده‌گو، عاشق‌پیشه،
با ابهت و کاردان است. در حقیقت فیتز جرالد به‌علت مشکلات خانوادگی عدیده‌ای که او
را آزار می‌داد، هیچ زمان علاقه‌ای به بیدار کردن حس همذات‌پنداری توسط مخاطب را
نداشت و بیشتر دوست داشت کاراکتر محوری‌‌اش (که تجسمی از خود رویایی‌‌اش بود) را ستایش
کنیم. مت بومر باتوجه به این‌که مدت زمان بسیار طولانی‌تری را مجبور به ایفای نقش
قهرمان فیتز جرالدی است (زیرا ما درحال تماشای سریالی چند فصلی هستیم) شاید در لحظاتی
خسته‌کننده به نظر برسد. مشکلی که می‌توان آن را بر دیگر حسن‌های مجموعه «آخرین
قارون» بخشید.

عملکرد دیگر بازیگران را نیز می‌توان خوب در نظر گرفت. کلسی
گرامر که بازیگری بسیار گزیده‌کار است به‌خوبی در نقش‌‌اش می‌درخشد، لی‌لی کالینز
و دومنیک مک الیوت نیز توانسته‌اند از پس شخصیت زن‌های متزلزل رمان‌های فیتز جرالد
به‌خوبی برآمده و باتوجه به فیلمنامه‌ای که بیلی ری و گروه فیلمنامه‌نویس‌‌اش به
رشته تحریر درآورده‌اند، گاهی فراتر از کلیشه‌های این قبیل شخصیت‌ها ظاهر می‌شوند.

بیلی ری خالق مجموعه «آخرین قارون» کارنامه پربار و قابل‌توجهی
از خود بجا گذاشته است. او نویسنده فیلمنامه‌هایی نظیر «کاپیتان فلیپس» و «بازی‌های
عطش» بوده است و کارگردانی آثاری چون «شیشه شکسته»، «رخنه» و «راز چشم هایشان» را
نیز برعهده داشته است. این در صورتی است که واکنش‌های اولیه به این سریال به
اندازه‌ای خوب بوده است که مارتین اسکورسیزی قصد دارد با همکاری بیلی ری پروژه
«سیناترا» که در همان تاریخ و فضای کلاسیک هالیوود می‌گذرد را به سرانجام برساند.
در هر صورت بیلی ری با مشکل زیادی در بخش فیلمنامه این سریال مواجه بوده است. زیرا
در مرتبه ابتدایی هم باید این واقعیت را در نظر داشت که رمان «آخرین قارون» توسط
اسکات فیتز جرالد هیچ‌گاه به پایان نرسید و نیمه‌کاره ماند. از سویی پس از به
اتمام رساندن آن باید با این واقعیت مواجه شد که الیا کازان نیز باتوجه به ستاره‌های
نامداری که در اختیار داشت (رابرت دنیرو، جک نیکلسون، رابرت میچم، تونی کورتیس و
جین مورو) هم نتوانست نقصان فیلمنامه برآمده از این رمان نیمه‌کاره را برطرف کند.
حال که اثر کازان در قالب فیلمی سینمایی و دو ساعته عرضه شد. باتوجه به این واقعیت
ساخت ۹ ساعتِ فصل ابتدایی این مجموعه امری بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد که با کمی
اغماض بیلی ری موفق به عملی کردن آن شده است. باید دید آیا ری و گروه کارگردانی و
فیلمنامه‌نویسی‌‌اش می‌توانند مشکلات برآمده از ریتم پایین میانه داستان را در فصل
دوم برطرف کنند یا شاهد سیر نزولی سریال در مبحث داستان‌سرایی و نقطه عطف‌های کم‌رمق
قصه خواهیم بود.

درنهایت باید اذعان داشت، سریال «آخرین قارون» حداقل در فصل
اول اثر بسیار ارزشمندی است و تماشای آن به‌علت زنده کردن فضای ذهنی نویسنده‌ای برجسته
چون اسکات فیتز جرالد و فضای همواره جذاب هالیوود در دوران طلایی‌‌اش خالی از لطف
نخواهد بود و طرفداران این قبیل روایت‌ها را به هیجان می‌آورد.

جن چِینی

ترجمه: آرش واحدی


هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    ۸۸/۱۹۲/۵۳۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • زودپز
    ۸۱/۵۱۸/۴۴۲/۰۰۰
  • خجالت نکش
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۷/۵۲۴/۷۸۸/۰۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شهرگربه‌ها۲۹
    ۱۰/۰۳۴/۱۵۳/۵۰۹
  • شه‌سوار
    ۱۰/۰۰۴/۵۶۸/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۴۴۱/۰۲۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۳۰/۹۳۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۰۸۵/۰۰۰