اعتیاد اطرافیان دغدغه من در «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» بود/ حال ناخوش تئاتر | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۹
ایمان حاج عظیمیان در گفتگو با صبا:

اعتیاد اطرافیان دغدغه من در «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» بود/ حال ناخوش تئاتر

ایمان حاج عظیمیان کارگردان نمایش «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» اعتیاد را یک معضل نامید و از ناخوش احوالی روزگار تئاتر سخن گفت.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، نمایش «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» نوشته فرشته فرشاد و به کارگردانی ایمان حاج عظیمیان تا ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ در سالن شماره یک خانه نمایش دا روی صحنه است و نخستین تجربه کارگردانی اجرای عموم ایمان حاج عظیمیان به شمار می‌رود، از این‌رو گفتگویی با او درباره روند اجرایی این نمایش ترتیب دادیم.

ایمان حاج عظیمیان درباره انتخاب این نمایشنامه برای اجرا عنوان کرد: اعتیاد یک معضل و همچنین، دغدغه من است زیرا دوستانی داشتم که درگیر اعتیاد شدند. آنها آدم هایی سرشار از استعداد بودند که به دلیل فقر مجبور شدند از آرزوهایشان بگذرند و درگیر اعتیاد شدند. متاسفانه از این موارد در اطراف ما بسیار هست و می‌توانیم بگوییم اعتیاد اکنون به سن نوجوانی رسیده است.

او افزود: برای من سوال است که چرا اماکن ورزشی یا هنری باید شهریه های گرانی داشته باشند ولی یک‌ نخ سیگار با قیمت ارزان در اختیار همگان قرار بگیرد؟ اگر این اماکن طوری برنامه ریزی شود که مخصوص قشر خاصی نباشند، قطعا این موارد کاهش می‌یابند.

کارگردان نمایش «دکتر فاستوس» تصریح کرد: من از سال ۹۸ تصمیم گرفتم نمایش «دور از دسترس اطفال نگه داری شود» را اجرا ببرم و تمرینات آبان ماه ۱۳۹۸ شروع شد، سپس اثر به جشنواره تئاتر ثمر راه یافت که ۱۰ روز مانده به اجرا، رویداد به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد. پس از گذشت ۴ ماه از کرونا، تصمیم به تغییر رویکرد و شیوه اجرایی گرفتم تا باعث ایجاد چالش برای من‌ و بازیگران باشد، بنابراین رویکرد روانکاوانه ای نسبت به محتوا اتخاذ کردم. در نهایت، با توجه به اینکه اجراهای فوق العاده و بی نظیری از این اثر روی صحنه رفته است، تصمیم گرفته شد تا اثر فضایی اکسپرسیونیستی داشته باشد به طوری که به محتوا آسیبی وارد نشود. تجربه بسیار جالبی شد و امیدوارم‌ آن چیزی که در ذهن نویسنده این نمایشنامه بود به درستی به مخاطب منتقل شده باشد.

کودک آزاری فقط جنبه آزار جسمی ندارد و آزارهای روحی و روانی را هم در بر می‌گیرد

بازیگر نمایش «شب بیست و یکم» درباره چالش های این اثر با توجه به مضمون کودک آزاری تشریح کرد: چالش هایی را که در ارتباط با این مضمون هست، باید روانشناسان بررسی کنند. کودک آزاری را فقط کسانی که اعتیاد دارند، انجام نمی‌دهند و افراد دارای عقده های روحی و روانی در حالتی جنون زده نیز دست به چنین اقدامی می‌زنند. سوال اصلی باید این باشد که چرا یک انسان تصمیم می‌گیرد دست به کودک آزاری بزند؟ آیا شرایط جامعه یا شرایط خانوادگی یا عقده های روحی و روانی ناشی از دوران کودکی سخت باعث این آسیب می‌شود؟ کودک آزاری فقط جنبه آزار جسمی ندارد و آزارهای روحی و روانی را هم در بر می‌گیرد.

دستیار کارگردان نمایشنامه‌خوانی «بیضایی» درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تئاتر گفت: تعطیلی محافل هنری به علت کرونا بخشی از این مشکل بود و دیگر اینکه ما باید در آن وضعیت با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک تمرین می‌کردیم. همواره استرس داشتیم که بیمار نشده یا بیماری را انتقال نداده باشیم و مجبور بودیم با ماسک تمرین کنیم. حتی این مساله تا جایی پیش رفت که مجبور به تعطیل کردن تمرین ها شدیم. وضعیت اقتصادی و افزایش هزینه پلاتوها و مخارج دیگر نیز باعث شد نتوانیم ایده هایی را که هزینه زیادی نیاز داشت، اجرا کنیم. متاسفانه همه چیز گران شده است و هیچ حمایتی برای گروه های نمایشی جوان وجود ندارد که همه اینها اثراتش را بر آثار روی صحنه می‌گذارد.

بازیگر فیلم کوتاه «جایی برای ماندن» اظهار کرد: در دوران ابتدایی شیوع کرونا به دوره آموزشی سربازی اعزام شدم و پس از آن، تصمیم گرفتم تمرین ها را به صورت جدی تر ادامه دهم چون در آن دوره با آدم هایی مواجه شدم که در نوجوانی گرفتار اعتیاد شده‌اند.

دستیار کارگردان نمایشنامه‌خوانی «براساس دوشس ملفی» راجع به تاثیر همفکری نویسنده و کارگردان بر افزایش کیفیت نمایش روی صحنه تصریح کرد: همفکری‌ نویسنده و کارگردان یک ترکیب برنده را ایجاد می‌کنند و این دو هیچ وقت نمی‌توانند از هم جدا باشند.

این بازیگر در ارزیابی اش از وضعیت کنونی تئاتر به ناخوش احوالی روزگار تئاتر اشاره کرد و گفت: متاسفانه، حال تئاتر ناخوش است و هیچ حمایتی از گروه های نوپا نمی‌شود، به طوری که ممکن است اولین اجرای یک کارگردان، اولین و آخرین اجرای او باشد. همچنین، تئاتر به دست کسانی افتاده است که به جای دلسوزی برای این وضعیت، به روابط ناسالم روی آورده‌اند.

ایمان حاج عظیمیان در پایان درباره آینده تئاتر خاطرنشان کرد: با شرایط موجود نمی‌توان آینده تئاتر را پیش بینی‌ کرد اما امید دارم اتفاق های خوبی برای تئاتر رقم بخورد. در انتها، از اعتماد نویسنده فرشته فرشاد و حمایت او برای اجرا بردن اثر و همچنین، خانه نمایش دا که شرایط را طوری فراهم آوردند که بدون مشکلی اجرا برویم، تشکر می کنم.

در خلاصه داستان نمایش «دور از دسترس اطفال نگه داری شود» آمده است: «دیگه خسته شده بودم ازش… غذا که می‌خورد برنجا رو می‌پاچید همه جا، هم خونه رو گه می‌گرفت هم کله‌اش رو…»

سعید جهانی، صادق حسینی، آیلار یوسفی زاده و سامان سعیدی، بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۱۱ شهریور ماه، هر شب، ساعت ۱۹ در سالن شماره یک خانه نمایش دا روی صحنه می‌رود.

فرزاد جمشیددانایی

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000