انتشار مجموعه شعر جدید هوشنگ ابتهاج با گزینش فیض شریفی | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۱

انتشار مجموعه شعر جدید هوشنگ ابتهاج با گزینش فیض شریفی

مجموعه اشعار امیرهوشنگ ابتهاج با گزینش فیض شریفی به همت انتشارات نگاه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، مجموعه اشعار امیرهوشنگ ابتهاج با گزینش فیض شریفی به همت انتشارات نگاه به چاپ رسید. شریفی علاوه بر گزینش اشعار نقد و بررسی بر اشعار سایه نوشته است.

در قسمتی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «سایه و بوطیقای حافظانه

شفیعی‏ کدکنی بر این باور است‏ که شعر سایه، استمرار بخشی از جمال‌‏شناسی شعر حافظ است و از روزگار خواجه‏ تا به امروز، هیچ شاعری نتوانسته است به اندازه‏ سایه در راه و شیوه‏ حافظ به موفقیت برسد.

از نگاه شفیعی، سایه در عین بهره‏‌بری خلاق از بوطیقای حافظ همواره‏ در آن کوشیده است که آرزوها و غم‏‌های انسان عصر ما را در شعر خویش تصویر کند، بر‏خلاف تمامی کسانی‏ که با جمال‌‏شناسی شعر حافظ، به تکرار سخنان او و دیگران پرداخته‏‌اند، آن چه هنر سایه را در برابر تمام غزل‌‏سرایان بعد از حافظ امتیاز بخشیده، همین است که او ظرایف بوطیقای حافظ را در خدمت تصویرگری بهارها و زمستان‌‏های تاریخی انسان درآورده است. می‏‌بینید که بدین‏گونه‏ سایه در جهان ویژه خویش، یکی از نوادر قرون و اعصار است.

سایه در کتاب «پیر پرنیان‏اندیش» با تواضع در مقابل آن‌ها که گاهی شعر او را از حافظ بهتر می‌‏دانند، می‌‏گوید:

«چند وقت پیش جایی مهمون بودیم، چند نفری می‏گفتن فلانی ما از شعر تو بیش‏تر از شعر حافظ لذت می‏‌بریم و از این پرت‏‌و‏پلاها. گفتم: حق دارین، چون سطح شعر من از سطح شعر حافظ خیلی پایین‏تره و در حد فهم شماهاست، در نتیجه از شعر من لذت می‏برین. اگه عقلتون بیش‏تر بشه دیگه از این حرفا نمی‏زنید. به جان شما تعارف نکردم، این اعتقاد منه.

من هفتاد ساله که با این زبان سر و کار دارم. عاشقانه هم باش روبه‌رو شدم. من می‌‏دونم چی تو این زبان گذشته. یه شعری داشتم می‏‌ساختم که ولش کردم. گفتم شاید ادعایی توش دیده بشه. اسم اون شعرو می‌‏خواستم بذارم «من و گنجینه‏ شعر فارسی» اون‏جا گفتم من در اقیانوس شعر فارسی یک عمر غوطه زدم و غرق شدم. بعد از یک عمر جست‌وجو حالا به این نتیجه رسیدم که:

«گر نبودم چه از او کم می‏شد

باز بودم چه بر او افزودم»

واقعا ما در برابر اقیانوس شعر فارسی مثل قطره، جوی، رودخانه یا حتا دریا هستیم؛ هر کدوممون برحسب کاری که کردیم. شما رودخونه رو از اقیانوس کم کن، یا بهش اضافه کن، چی می‏شه؟»

امیر هوشنگ ابتهاج شاعر و پژوهشگر سرشناس کشورمان بامداد چهارشنبه ۱۹ مرداد درگذشت. پیش‌تر مجموعه اشعار او با گزینش محمدرضا شفیعی کدکنی به نام «آینه در آینه» به چاپ رسیده است.

مجموعه اشعار امیرهوشنگ ابتهاج در نشر نگاه ۴۵۶ صفحه و ۱۹۵ هزار تومان قیمت دارد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است