به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح» به کارگردانی علی اسماعیلی از ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۱ در بوستان ولایت اجرا میشود و به روایت واقعه کربلا و قرینه سازی آن با ظهور و سقوط داعش به زبان روضهخوانی هنری میپردازد.
در ابتدای ورود به درب اصلی برپایی نمایش آیینی «تنهاتر از مسیح» تماشاگران در صحنی الهام گرفته از صحن حرم امام رضا (ع) با آب و چای در سقاخانه و چایخانه پذیرایی میشوند و با پایان نماز جماعت در محراب تدارک دیده شده، مخاطبان راهی سالن اصلی میشوند که در بخشی از پارکینگ شماره ۳ بوستان ولایت آماده شده است.
نمایش «تنهاتر از مسیح» در بخش اول، از خیانت کوفیان به مسلم بن عقیل روایت را آغاز میکند تا به صحرای کربلا می رسد و با روضه جانسوز حضرت زینب (ع) خاتمه مییابد.
بخش دوم این نمایش با پیشپرده سخنرانی شهید قاسم سلیمانی درباره وعده نابودی داعش شروع میشود تا اینکه با حضور سربازان ایرانی مدافع حرم در سوریه داعشی ها از بین میروند و با ادای احترام به حضرت مهدی (عج) در مدت زمانی بیست دقیقهای تمام میشود.
بخش اعظم نمایش «تنهاتر از مسیح» به روایت واقعه عاشورا اختصاص یافته است و صحنه به شکل سه سویه طراحی شده است و تمام صحنه های اثر به طور تقریبی به تساوی در هر یک از صحنه های سه سویه به نمایش درمیآید. در این میان طراحی صحنه و دکور مرتضی پورحیدری و طراحی نور عباس رحمانی پور ۲ عنصر اصلی این اثر نمایشی هستند.
مرتضی پورحیدری توانسته است صحنه های آب آوردن حضرت ابوالفضل عباس (ع)، اردوگاه لشکر ابن زیاد، ورود کاروان امام حسین (ع) به صحرای کربلا و صحنه های دیگر را با بهرهگیری از زمینی مسطح و ساخت دکورهایی سیار به نمایش دربیاورد، تمهیدی که در دو سویه دیگر صحنه با زمینهای شیبدار برای نمایش قتلگاه و زمینی با تپههای کوچک برای برپایی خیمه کاروان حسینی صورت میگیرد.
دکورها با وجود بزرگی، زمان زیادی را برای جابهجایی و خروج از صحنه نمیگیرند و بدون هیچ گونه هدر رفتن زمان صحنه ها یکی پس از دیگری تجسم مییابند که باعث میشود ارتباط مخاطب با اثر در تک تک لحظه ها برقرار باقی بماند و در ادامه، به برونریزی احساسات برسد.
عباس رحمانیپور نورها را متناسب با فضای حسی و معنوی صحنه ها طراحی کرده است که در کنار طراحی صحنه و دکور منجر به خلق قاب های تصویری دلنشینی میشود و حاکی از توجه به زیبایی شناسی بصری اثر همزمان با انتقال پیام مورد نظر است. زیبایی بصری اثر گاهی بینندگان را وامیداشت تا علیرغم هشدار درباره استفاده نکردن از تلفن های همراه برای عکاسی و فیلمبرداری دور از چشم مسئولان تامین امنیت نمایش «تنهاتر از مسیح» اقدام به عکاسی از صحنه ها کنند و یادگاریای از لحظه های ناب اثر داشته باشند.
طراحی جلوه های ویژه میدانی توسط یاسر محمدی در همه صحنه های نبرد با شمشیر بین اشقیا و اولیا یکسان طراحی شده است و با هجوم چندنفری سپاهیان یزید به یاران امام حسین (ع) آغاز میشود که در نهایت، با از پا افتادن آنها و حلقه زدن سپاهیان دورشان خاتمه می یابد و همیشه هلهله به راه است.
نبرد با شمشیر فقط به چکاچک شمشیرها محدود میشود و شمشیرها با بیشترین فاصله ممکن از طرف مقابل میگذرند به طوری که برای تماشاگران حس برخورد واقعی ایجاد نمیشود و همه چیز در یک بازه تصنعی باقی میماند.
جانانهترین نبرد بین اشقیا و علمدار کربلا حضرت عباس (ع) اتفاق میافتد که بیش از آنکه نبردی با شمشیر باشد، نبردی تن به تن به شمار میرود و بازیگر نقش حضرت عباس (ع) با شمشیری در دست، با فنون رزمی به مبارزه با سپاهیان یزید میپردازد، در نتیجه، شمشیر که از اجزای اصلی مبارزه در قرن های گذشته است، به عنصری تزیینی بدل میشود و بر کیفیت نهایی اثر تاثیر میگذارد.
نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح» حاصل تلاش بازیگران متعددی است که روی صحنه به ایفای نقش میپردازند و گروه عظیمی که در پشت صحنه هماهنگی و زمانبندی تعویض صحنه ها و جابهجایی دکورها را به بهترین شکل انجام میدهند، به طوری که نتیجه آن سالها در یاد مخاطبان میماند و تجربه مواجهه ای درست با نمایش آیینی مذهبی را خواهند داشت، چنانکه ممکن است در آینده تماشاگران اینگونه نمایش ها را به سمت سالن های تئاتر و تماشای نمایش های روی صحنه سوق دهد.
نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» به کارگردانی علی اسماعیلی از ۲۶ مرداد ماه تا ۲۵ شهریور ماه ۱۴۰۱، هر شب، در دو سانس ۲۰ و ۲۲ در بوستان ولایت اجرا میشود.
فرزاد جمشیددانایی
انتهای پیام/
There are no comments yet