تعزیه عامل پیوند مردم با فرهنگ عاشورایی است/ نگاه مناسبتی را کنار بگذاریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۷
حسین مسافر آستانه در مراسم تعزیه «زخم عتیق» عنوان کرد:

تعزیه عامل پیوند مردم با فرهنگ عاشورایی است/ نگاه مناسبتی را کنار بگذاریم

نخستین شب سوگواره آیینی «زخم عتیق» در محوطه باز بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، نخستین شب سوگواره آیینی «زخم عتیق» با حضور محمد نادری رییس بنیاد فرهنگی روایت فتح، حسین مسافر آستانه دبیر سابق جشنواره تئاتر فجر و مدیرکل اسبق اداره کل هنرهای نمایشی، محمد دشت گلی، محمد حبیبی مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، وحید فخر موسوی دبیر جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت، حمید نیلی مدیر تماشاخانه ایرانشهر و برخی از مدیران و پیشکسوتان بنیاد فرهنگی روایت فتح در محوطه باز بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

حسین مسافر آستانه دبیر سابق جشنواره تئاتر فجر و مدیرکل اسبق هنرهای نمایشی با اشاره به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد تعزیه و پیوند عموم جامعه با فرهنگ عاشورایی گفت: تعزیه ازجمله هنرهای خاص ایرانی است که نظیرش در هیچ کجای دنیا وجود نداشته است، هرچند خیلی از کشورها به تقلید از ایران گروه‌های تعزیه تشکیل دادند ولی متاسفانه در کشور ما همچنان به‌عنوان هنر خودجوش باقی‌مانده است. از تعزیه می‌توان به‌عنوان عامل اصلی پیوند مفاهیم عاشورایی با جامعه نام برد یعنی قشرهای ما از هر نوع تفکری در تعزیه یک وجه مشترک دارند و آن پیوندشان با فرهنگ عاشورای است که آن را تاثیرگذار و ماندگار کرده است. تاثیرگذاری تعزیه از انواع گونه‌های نمایشی دیگر به‌مراتب بیشتر است ولی ما تعزیه را در مناسبت‌های محدود و به حال خودش رها کردیم و متاسفانه این هنر پویا را به دست فراموشی سپرده‌ایم درحالی‌که می‌توان در طول سال با محتواهای منحصربه‌فردی چون فکاهی و اجتماعی که از قدیم در تعزیه بوده و از آموزه‌های اجتماعی با تاثیرگذاری بسیار بالا حتی در قشر کودک و نوجوان وجود دارد، استفاده کنیم و بسیار حیف است از چنین ظرفیت عظیمی تنها به‌عنوان هنر مناسبتی بهره‌برداری کنیم.

مدیرعامل اسبق انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس همچنین با اشاره به فرایند برپایی ۱۰ دوره تعزیه در این انجمن در سال‌های گذشته نیز اظهار کرد: از منظر اعتقادی بنده معتقدم که هر شخصی که در هر برنامه مرتبط با عاشورا و اباعبدالله در هر مقامی شرکت کند، بدون تردید سهم و نصیبی برایش مشخص‌شده است یعنی نمی‌شود برای فرهنگ عاشورایی قدم برداشت بدون اینکه از قبل این سهم برایش در نظر نگرفته شده باشد.

او افزود: اما از منظر کارشناسی وقتی ویژگی‌های مختلف یک هنر و تاثیرگذاری آن را بفهمیم و درک کنیم می‌بایست راه‌های بهره‌برداری آن را هم بدانیم، من در دوران مدیریت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس طرح اجرای تعزیه را به رییس وقت بنیاد فرهنگی روایت فتح ارائه کردم که ایشان نیز با حمایت و پشتیبانی بسیار خوبی انگیزه ما را برای اجرای آن دوچندان کردند. در واقع عامل اصلی برپایی یک دهه تعزیه در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس سردار اثباتی بودند که خودشان به‌عنوان یک پژوهشگر تعزیه باعث انگیزه و پشتیبان ما در برپایی تعزیه در روایت فتح شدند. اکنون نیز بسیار خرسندم که آقای نادری رییس بنیاد فرهنگی روایت فتح و دوستانشان در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با شناخت خوبی که از تعزیه و ظرفیت این هنر گران‌بها دارند، باعث استمرار آن شدند و شک نداشته باشید اسم این عزیزان در لیست اباعبدالله قرارگرفته است که امروز شاهد برپایی این مراسم تعزیه هستیم.

این کارگردان هنرهای نمایشی در پایان درباره قابلیت‌های تعزیه برای اجرا در تمام سال نیز اظهار کرد: تعزیه به‌عنوان یک هنرنمایشی صرف‌نظر از محتوای غنی، ارزشمند و تاثیرگذار در حوزه فرهنگ عاشورایی می‌تواند به‌عنوان یک هنرنمایشی خاص و منحصربه‌فرد ایرانی در تمام طول سال در همه‌ موضوعات کار کند و امیدوارم نگاه مناسبتی از روی آن برداشته شود. باور داشته باشید که ما هر آموزه‌ای که در جامعه نیاز داشته باشیم، می‌توانیم از طریق تعزیه بیان کنیم زیرا این هنر به گواه بسیاری از محققان، پژوهشگران و تئوریسین‌های معتبر داخلی و خارجی ویژگی‌هایی دارد که هیچ‌گونه نمایشی در دنیا از آن برخوردار نیست.

نخستین شب سوگواره آیینی «زخم عتیق» مزین به نام شهید فلاحت پور از شهدای روایت فتح و مرحوم مریم کاظم‌زاده عکاس انقلاب و دفاع مقدس با اجرای مجلس حضرت مسلم توسط مجید خسروان برگزار شد.

سوگواره آیینی «زخم عتیق» به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح به مدت هفت شب ساعت ۲۰:۳۰ در محوطه باز ساختمان مرکزی بنیاد فرهنگی روایت فتح واقع در میدان فردوسی، ابتدای خیابان شهید سپهبد قرنی نبش کوچه شهید فلاحت پور برگزار می‌شود و ورود برای عموم آزاد است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است