بودجه سینمای مستند بسیار اندک است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۷
ارد عطارپور:

بودجه سینمای مستند بسیار اندک است

سینمای مستند در دنیا از نظراقتصادی زیر نفوذ و سایه‌ سینمای داستانی قرار می گیرد.

ارد عطارپور مستند ساز در خصوص اینکه چرا فیلم های مستند در سینما اکران نمی شوند؟ به صبا، گفت: دلیل این امر واضح است، چرا که سینمای مستند در دنیا از نظراقتصادی زیر نفوذ و سایه‌ سینمای داستانی قرار می گیرد. سینمای یکسان معمولا سینمای داستانی است. اگر هم دیده می شود که در دنیا این سینما اکران می شود، این اکران نسبت به سینمای داستانی، اکران محدود تری است.
وی ادامه داد: معمولا سینمای مستند از سوی نهادهایی مانند: سازمان های رادیو و تلویزیون، تلویزیون های کابلی یا خصوصی مورد حمایت قرار می گیرند، به دلیل جنبه اجتماعی بی واسطه، مستقیم و نزدیک تری که به رویدادهای اجتماعی در خصوص سینمای اجتماعی دارد، یا درمورد محیط زیست که دغدغه عده  زیادی از افراد دانشگاهی، آکادمیک و مردم عادی است. از این رو، این گونه محافل بیشتر مورد حمایت قرار می گیرند تا اینکه در یک چرخه بازار آزاد عرضه و تقاضا مثل؛ اکران سینما ها موفقیت داشته باشند. بیشتر تلویزیونی ها حمایت می کنند. نهادهای مثل؛ انجیوها و محیط زیست که دغدغه های شان در خصوص میراث فرهنگی و یا آسیب های اجتماعی کار می کنند، از سینمای مستند حمایت می کنند. 
عطارپور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه، در دهه ۴۰ مستندسازهای بزرگی داشتیم که مستندهای خوبی تولید می کردند، چرا مستندها مانند گذشته قوی نیستند؟ توضیح داد: سینمای مستند که امروزه می بینیم، نقاط برجسته خوبی دارد. دهه ۴۰ و ۵۰ آغاز سینمای مستند بود، نقاط قوتی در آن سال ها داشتند که تولیدات ماندگاری برجای مانده است. خوشبختانه در سال های اخیر، تولیدات خوب و تاثیرگذاری از فیلمسازان جوان  نیز داریم. 
این مستند ساز با اشاره به اجزای تشکیل دهنده سینمای مستند، بیان کرد: یکی از این اجزا، اقتصاد سینمای مستند است که متاسفانه در وضعیت چندان مناسبی به سر نمی برد. مستند سازان زمانی که فیلمی می سازند، باید از لحاظ معیشت و هزینه هایی که در طول فیلم سرمایه گذاری می کنند را در شکل کمال مطلوب شان به دست آورند. متاسفانه، این اتفاق در سینمای مستند به راحتی رخ نمی دهد.
 وی اضافه کرد: بودجه کلی که برای سینمای مستند وجود دارد، بسیار اندک است. بنابراین طبیعی است که مستندسازان نمی توانند آنچه در ذهن شان می گذرد  و آنچه که می خواهند را ثبت کنند.
عطارپور ریشه اصلی مشکلات در تولید فیلم های مستند را عدم بازار کار، برای فارغ التحصیل های این حوزه  دانست و عنوان کرد: تا چه حد می شود، این بازار کار را  تامین کرد؟ باتوجه به اینکه تلویزیون، سینمای مستند را در سایه سریال های خود قرار داده .سینمای مستند در تلویزیون خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد، از این جهت بازار کار کمتر و کمتر شده و سرآغاز ریشه برخی مشکلات از همین جا شروع می شود.
 وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی مستند سازان با موضع گیری و آسیب شناسی می خواهند کاری انجام دهند، اما وقتی با مخالفت مدیر و مسوول مربوطه روبرو می شوند، دوست ندارند آن موضوع بازگو شود. این موارد، نقاط تلاقی  مستند ساز و مسوول می تواند باشد که جلوی ساخت یک فیلم گرفته و از اکران آن جلوگیری می شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است