تماشای فیلم‌های مستند بر سینمای داستانی ارجح است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۷
حسام اسلامی کارگردان فیلم مستند «متهمین دایره بیستم»:

تماشای فیلم‌های مستند بر سینمای داستانی ارجح است

کارگردان فیلم مستند «متهمین دایره بیستم» معتقد است سیمرغ‌های فجر بر جنس فیلم‌های مستند تاثیرگذارند.

به گزارش صبا،حسام اسلامی که سال گذشته موفق به دریافت تندیس بهترین فیلم مستند از جشنواره فیلم فجر شد، گفت: در جشنواره سینما حقیقت مخاطبان تخصصی سینمای مستند حضور دارند و در اعطای جوایز به انواع مستندها و اصول حرفه‌ای آنها توجه بیشتری می‌شود، اما جشنواره فیلم فجر آینده سینمای ایران و خط و خطوط اصلی آن را تعیین می‌کند و این رویداد به دلیل اتصال به بدنه سینما می‌تواند باعث ساخت فیلم‌هایی شود که مخاطب فراگیرتری داشته باشند.
وی ادامه داد: فیلم‌هایی که سیمرغ جشنواره فیلم فجر را دریافت می‌کنند، قطعاً مخاطب بیشتری دارند. به همین دلیل دریافت این جایزه بر ساخت فیلم‌های مستند جذاب‌تر و پرمخاطب‌تر موثر است. 
مخاطبان سینماحقیقت کاملاً متفاوت از تماشاگران جشنواره فیلم فجر هستند و معمولا عوامل حرفه‌ای سینمای داستانی چندان مشارکتی در جشنواره سینماحقیقت ندارند،در حالی که در تمام دنیا تماشای فیلم‌های مستند بر سینمای داستانی ارجح است و فیلمسازان می‌توانند با تماشای این گونه فیلم‌ها با سوژ‌ های تازه و باورپذیر آشنا شوند.
وی افزود: در میان مخاطبان مردمی هم این تفاوت وجود دارد و هر چند فیلم‌های مستند به صورت محدود در جشنواره فیلم فجر اکران می‌شوند،اما تجربه سال گذشته من نشان داد بسیاری از مخاطبان که به تماشای مستند در این فستیوال می‌نشینند، جزو مخاطبان سینماحقیقت نبوده و برای نخستین بار فیلم را در فجر می‌بینند. در واقع جشنواره فیلم فجر میان مردم عادی شناخته شده است و حضور در این فستیوال تاثیر بسیاری در دیده شدن مستند نزد مردم دارد.
این مستندساز با اشاره به توجه بیشتر رسانه‌ها به جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: این دیده شدن اتفاق خوبی برای مستندسازان است و سیمرغی که در این جشنواره اهدا می‌شود،می‌تواند بر فضای کاری مستندساز موثر باشد. البته این به معنای تاثیر در تولید و سرمایه‌گذاری در حوزه مستند نیست. سرمایه‌گذاری در سینمای مستند معمولاً محدود است و این موضوع طبیعی است، اما دیده شدن از سوی داوران در جشنواره فیلم فجر موجب افزایش اعتماد به نفس فیلمساز می‌شود و با کسب سیمرغ، مستندساز متوجه می‌شود مسیر درستی را طی می‌کند. 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰