ساترا قانونا نهاد ناظر رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیرست | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۸
معاون پایش و نظارت ساترا مطرح کرد:

ساترا قانونا نهاد ناظر رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیرست

معاون پایش و نظارت ساترا بر تولید محتوای بومی متناسب با اقتضائات فرهنگ اسلامی - ایرانی برای توسعه و تقویت زیست‌بوم رسانه‌های دیجیتال تأکید کرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر (ساترا)، محمد حسام‌‌پور معاون پایش و نظارت ساترا، شامگاه شنبه پنجم شهریورماه در گفتگوی تلفنی با برنامه «استودیو هشت» رادیو نمایش درباره مراحل صدور مجوز آثار نمایشی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در ساترا بیان کرد: فرایندهای صدور مجوز تولید و انتشار ساترا، همچون گذشته ساری و جاری است. فراهم کردن سازوکار صدور مجوزهای تولید و انتشار ساترا و نقش آن به‌عنوان نهاد ناظر رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر در مجلس و قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و همچنین در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به صراحت بیان شده است. فارغ از قوانین مجلس در نهادهای حاکمیتی، این تعیین تکلیف برای صداوسیما ابلاغ شده است که این ماموریت را به انجام برساند.

حسام‌پور درباره اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر مسئولیت نظارت و صدور مجوز ساترا و ارشاد در نمایش خانگی تاکید کرد: طبق آنچه می‌دانم، براساس تفاهم‌ها و همکاری‌هایی که بین نهادهای فرهنگی کشور بوده، این تقسیم کار صورت پذیرفته است و نقش اصلی ساترا در صدور مجوز تولید و انتشار برنامه‌هایی همچون تولید سریال و برنامه‌های تلویزیونی در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر مشخص و مبرهن بوده و ادامه خواهد داشت.

معاون پایش و نظارت ساترا درمورد تسریع روند صدور مجوزها در ساترا خاطرنشان کرد: فرایندهای صدور مجوز تولید و انتشار محتوا در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر فرایند مشخص و مدونی است. به این صورت که مدیران رسانه، تهیه‌کنندگان و کارگردانانی که درخواست تولید با محوریت سریال یا برنامه دارند، طرح تفصیلی خود را به شوراهای تخصصی ساترا ارائه می دهند، بعد از بررسی‌های لازم برخی از طرح‌ها نیاز به مذاکره، صحبت‌های تخصصی و تعامل با پدیدآورندگان اثر دارند و جلسات کارشناسی برگزار می‌شود، سپس طبق بررسی کارشناسی و تفاهم انجام شده، صدور مجوز صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: ساترا در حوزه تولید برنامه و سریال دو اصل را مدنظر قرار می‌دهد که من نام یکی را مجاورت فرهنگی می‌گذارم، به این معنا که تولید محتوای بومی متناسب با اقتضائات فرهنگ اسلامی – ایرانی به توسعه و تقویت زیست‌بوم رسانه‌های دیجیتال کمک می‌کند و سدی مقابل تهاجم و تهدیدهای فرهنگی پلتفرم‌های خارجی است.

حسام‌پور دومین اصل مدنظر ساترا را گردش سبز محتوا عنوان کرد و گفت: به مدد تحولات فناورانه جدید، پنجره‌های توزیع متنوع و متکثری برای محتوا به وجود آمده است. اگر در ابتدای پنجره، رسانه‌های اشتراکی را مدنظر قرار دهیم، در حلقه‌های بعدی تلویزیون رایگان در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. نقش ساترا به عنوان توسعه‌دهنده و تنظیم‌گر بازار رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر این است که بتواند این پنجره‌های توزیع را قوام دهد و گردش سبز محتوا در این پنجره ها را حمایت کند، درواقع محتوا نامیرا باشد و قابلیت انتشار و توزیع در پنجره‌های مختلف را داشته باشد.

وی درباره ورود ساترا به موضوع دستمزدهای هنرمندان در آثار نمایشی رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر خاطرنشان کرد: این موضوع مربوط به اقتصاد رسانه است. می‌توان گفت با شکل‌گیری رسانه‌های نوین به مدد فناوری دیجیتال، توسعه اینترنت و دسترسی همگانی به پهنای باند اینترنت مناسب، تکثر کانون‌های تولید محتوا نیز شکل می‌گیرد و حتی ژانرهای جدید برنامه های تلویزیونی نیز معرفی می‌شوند اما از منظری دیگر، تورم استعداد نیز شکل می‌گیرد. تورم استعداد به این معنا است که در واقع تعداد هنرمندان مولد اثر هنری به همان نسبت رسانه‌ها، افزایش نمی‌یابد و در نتیجه رقابت بین رسانه‌ها برای استخدام این هنرمندان، منجر به افزایش دستمزدها و نرخ ها می‌شود. وظیفه نهاد ناظر بر رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر این است که نگذارد تورم استعداد به ضرر مخاطب شود و به گرانی بیش از حد دسترسی به محتوا بینجامد.

حسام‌ پور در بخش پایانی این گفتگو درباره نمایش سیگار و مصرف دخانیات در آثار نمایشی پلتفرم‌ها تاکید کرد: آیین‌نامه‌ها و مقررات محتوایی ساترا در وبگاه ساترا در اختیار تولیدکنندگان و مخاطبان قرار گرفته است و طبعا صیانت از منفعت عمومی و جلوگیری از آسیب به خانواده و جامعه از وظایف ذاتی نهاد ناظری همچون ساترا است. درباره مواردی که عنوان شد، در برخی محتواهای بومی تولید شده، ایراداتی مشاهده می‌شود که در تمام موارد این چنینی، تذکراتی به رسانه‌ها داده می‌شود که در اکثر موارد، اصلاحات مدنظر، صورت می‌پذیرد. در هر صورت بنای ساترا در گفتگوهای دوطرفه و تعامل سازنده با عوامل هنری و مدیران پلتفرم ها، به حداقل رساندن اینگونه موارد است.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰