عکاسی هنری در دنیا پیشتاز است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۹
گفت‌وگوی «صبا» با علیرضا کریمی‌صارمی:

عکاسی هنری در دنیا پیشتاز است

«عکاسی طبیعت و میراث فرهنگی هم بخشی از فعالیت‌های عکاسان است. باید گفت، فتوآرت همچنان در دنیا با قدرت به پیش می‌رود.»

علیرضا کریمی‌صارمی متولد ۱۳۴۲ در ملایر؛ فارغ‌التحصیل رشته عکاسی از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا
و دارای مدرک دکتری عکاسی؛ طراح بنیانگذار و مدیر آژانس عکس ایران (
۱۳۸۷-۱۳۹۵)،
مدیر گروه فتو‌ژورنالیسم
دانشکده خبر(
۱۳۸۰-۱۳۹۴) استاد دانشگاه علم و صنعت ایران، عهده‌داری یازده سال مدیریت جشنواره‌‌های سینمای
جوان، دبیر جشنواره عکس امام رضا(ع)، دبیر سه دوره جشنواره عکس مفاهیم قران در
فرهنگ ایران، دبیر نمایشگاه عکس بام شکسته بم، دبیر نمایشگاه عکس جوانه‌های بم،
دبیر جشنواره عکس فرهنگ ایران زمین، دبیر نمایشگاه بزرگ عکس لشگریان محمد رسول‌ا…
(ص)، دبیر نمایشگاه بزرگ عکس امام آفتاب، دبیر نمایشگاه بزرگ عکس تصویر آفتاب،
دبیر پنجمین و ششمین جشنواره عکس کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دبیر
بخش عکس اولین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، دبیر بخش عکس اولین جشنواره
جهانی نوروز، دبیر نمایشگاه بزرگ عکس جمهوری اسلامی ایران پیشرفت اقتدار، دبیر بخش
عکس جشنواره بین‌المللی مبارزه با تروریسم جهانی، دبیر یادواره هنری تجلی بصیرت،
دبیر یادواره عکس یاران حسین، داور و رییس هیات‌داوران جشنواره‌‌های معتبر عکاسی
کشور، مدیر هنری نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در ۳۴ بینال جهانی ونیز- ایتالیا، مدیر
بخش بین‌الملل موزه هنرهای معاصر تهران (
۱۳۹۰-۱۳۹۳)، دبیر و عضو شورای عالی اعزام هنرمندان در فرصت مطالعاتی
پاریس سیته (
۱۳۹۰-۱۳۹۳)، نمایشگاه انفرادی آثار عکاسی در کشورهای بلاروس، (ایتالیا – لچه، ایتالیا بولونیا).
عکاس برگزیده ایرانی در بخش فرهنگ مسابقه جهانی ا
ٓمریکا در
سال ۲۰۰۷،
برگزاری نمایشگاه و دریافت
مدال و دیپلم افتخار ا
ٓکادمی هنر‌‌های زیبای ایتالیا به‌خاطر نگاه هنرمندانه در
مجموعه عکس «همسران باد» در سیصدمین سالگرد تاسیس این اکادمی سال
۲۰۱۱،
شرکت در بیش از ۱۰۰ نمایشگاه گروهی عکس، مولف مقالاتی چند درخصوص عکاسی و
چاپ در نشریات مختلف، مولف کتاب عکس «کلپورکان» و «همسران باد» و تالیف و ترجمه
کتاب آماده چاپِ چارلزتویج داجسون پرتره نگار کودک در قرن نوزدهم.
حال
به بهانه ۵۷امین جشنواره منطقه‌ای فیلم و عکس سینمای جوان «شبدیز» که ۲۲ تا ۲۵
شهریور در کرمانشاه برگزار می‌شود گفت وگویی پیرامون عکاسی با این هنرمند کرده‌ایم
که در ادامه می‌خوانید.

عکس
در زندگی امروز تا چه اندازه اهمیت دارد؟

عکس به‌عنوان
یکی از قوی‌ترین رسانه‌‌های عصر حاضر است. روزانه میلیاردها عکس گرفته می‌شود که
به جزء لاینفک زندگی مردم تبدیل شده است. زمانی که به تاریخ رجوع می‌کنیم، وجود
این اسناد تصویری ملاک اصلی و مستندی از رویدادهای تاریخی بوده است که شامل
اتفاقات رخ داده در طول زندگی بشری‌ است. اما این‌که کدام تصویر ماندگار می‌شود و
برای آیندگان به‌جا می‌ماند تصویری‌ است که براساس اندیشه و مطالعه عکاسی شده باشد
نه عکسبرداری. باید گفت پایه و اساس هنر عکاسی تحقیق و پژوهش و ذهنیت نوگرایانه
است.

عکاسی
در جامعه ایرانی را چگونه می‌بیند و به نظرتان عکاسان به چه ژانری گرایش بیشتری
دارند؟

در
ایران گروهی عکسبرداری می‌کنند، یعنی با دوربینی بدون اندیشه از پیرامون خود تصویر
می‌گیرند. اینان صاحبان اندیشه در عکاسی هستند اینان اهل مطالعه‌اند و عکاسی را از
طریق آموزش دانشگاهی یا از طریق دفاتر انجمن و با تحقیق و پژوهش یادگرفته‌اند. عکاسان
ما امروز در تمامی ژانرها عکاسی می‌کنند به‌جز ژانرهایی که خط قرمزهای فرهنگی ما
هستند. پیش‌تر عکاسی مستند اجتماعی رایج بود اما در دهه گذشته به‌علت عدم صدور
برخی مجوزها و موانع به سمت عکاسی استودیویی و استیج فوتوگرافی گرایش پیدا کرده‌اند.
عکاسی طبیعت و میراث فرهنگی هم بخشی از فعالیت‌های عکاسان است. باید گفت، فتوآرت
همچنان در دنیا با قدرت به پیش می‌رود.

تا چه
حد برگزاری جشنواره به‌خصوص در شهرستان‌‌ها را ضروری می‌دانید؟

پس از
انقلاب اسلامی، انجمن سینمای جوانان ایران به‌عنوان پایه‌گذار عکاسی نوین در ایران
در دورافتاده‌ترین مناطق کشور حتی قبل از تاسیس رشته عکاسی در دانشکده‌‌های هنری، آموزش
عکاسی را آغاز و جشنواره‌‌های منطقه‌ای را برگزار کرد که با این کار قدم‌‌های ارزشمندی
در جهت کشف استعدادهای جوان برداشته شد و امروزه بسیاری از عکاسان صاحب‌نام ایران
از همان جوانان آن دوره شهرستان‌‌ها هستند. به‌رغم عدم حمایت و تامین اعتبارات
لازم در زمینه عکاسی درطول سال‌های گذشته و پرداختن صرف به مقوله فیلم که موجب کم‌لطفی
نسبت عکس و جامعه عکاسی‌ است؛ ما همچنان شاهد بروز استعدادهای جدید در جامعه
هستیم. نادیده گرفتن عکس موجب خشکاندن سینما می‌شود، عکاسی مادر سینماست و
سینماگرانی موفق هستند که در وهله اول عکاسانی موفق باشند.

عکس
چگونه می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و اثرگذار باشد؟

وقتی
مخاطب بیش‌تر از ده ثانیه مقابل عکسی ایستاد، یعنی آن عکس ذهنش را درگیر کرده و به‌دنبال
ارتباط بین خودش و عکاس می‌گردد. باید توجه داشته باشیم ما قرار نیست تکنسین تربیت
کنیم ما می‌خواهیم آرتیست تربیت می‌کنیم که بیانگر ذهنیتی ناب باشد تا جامعه با
عکسش، ارتباط برقرار کند.

و سخن
آخر؟

مدیریت
محترم انجمن سینمای جوانان ایران بسیار به مقوله عکاسی علاقه‌مند هستند و
امیدواریم موقعیتی فراهم شود تا ذهنیتی که در مورد عکاسی دارند با قدرت به نتیجه
برسد و عکاسی تقویت شود و به دوران شکوفایی خود بازگردد. امیدوارم جوانان ما ذهنی
خلاق و اندیشمند داشته باشند و بدانند که نوع نگاه دهه ۶۰ و ۷۰ پذیرای جامعه ما
نیست و باید با نوع نگاه دنیا آشنا باشیم و به سمت نوگرایی برویم تا بیانی قدرتمند
در تصویر داشته باشیم.

رضا پورزارعی

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰