تالش هنرمند کم ندارد/ تاثیر نمایش‌های آیینی بر فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۱
طاها صمدی در گفتگو با صبا:

تالش هنرمند کم ندارد/ تاثیر نمایش‌های آیینی بر فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها

طاها صمدی از استقبال مخاطبان از نمایش های آیینی مذهبی سخن گفت و به تشریح وضعیت تئاتر شهرستان تالش پرداخت. 

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، طاها صمدی نمایش «ستاره‌های وحشی» به نویسندگی و کارگردانی خودش‌ را در روزهای ۲۲ و ۲۳ شهریور ماه سال جاری در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تالش روی صحنه داشت از این رو با او گفتگویی درباره جایگاه نمایشنامه‌های آیینی مذهبی در نظر مخاطبان تئاتر و همچنین، وضعیت تئاتر در شهرستان استان گیلان تالش ترتیب دادیم.

طاها صمدی در گفتگو با خبرنگار صبا راجع به جایگاه نمایشنامه‌های آیینی مذهبی در نظر مخاطبان تئاتر گفت: نمایش‌های آیینی مذهبی ریشه در باورهای اعتقادی و فرهنگ یک جامعه دارد به طوری که اینگونه نمایش ها، با هدف شناخت و درک آیین های به ارث رسیده مورد اقبال و توجه همه اقشار جامعه بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت و تحصیلات قرار می‌گیرند.

او افزود: از طرفی، باورهای دینی مردم از عوامل تاثیرگذار در استقبال از اینگونه نمایش‌ها به شمار می‌رود و از سوی دیگر، نمایش‌های دینی و مذهبی از غنای بیشتری برخوردار هستند بنابراین کارگردان‌ها به اجرای نمایش‌های دینی و مذهبی رغبت بیشتری نشان می‌دهند.

این بازیگر در تشریح به وجود آمدن جرقه ایده نگارش نمایشنامه «ستاره‌های وحشی» عنوان کرد: از زمانی که یادم است پدرم پای تلویزیون می‌نشست و مستند «روایت فتح» را تماشا یا خاطراتی از جنگ را برای من تعریف می‌کرد به صورتی که احساس خاصی به من دست می‌داد. بنابراین خیلی دنبال ایده‌ای راجع به دوران دفاع مقدس گشتم تا اینکه فیلم سینمایی «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان را در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر تماشا کردم و باعث شد جرقه اولیه نگارش نمایشنامه «ستاره‌های وحشی» با موضوع بمباران شیمیایی سردشت در ذهن من زده شود. همچنین، اجرای نمایش «ستاره‌های وحشی» به نوعی ادای دین من به شهدا و خانواده‌های آنهاست تا شاید بتوانم به عنوان یکی از سربازان فرهنگی نام شهدا را زنده نگه‌دارم.

این نویسنده در توصیف نقش نمایش‌های آیینی مذهبی و دفاع مقدس بر اشاعه فرهنگ حسینی گفت: نمایش‌های آیینی مذهبی از جمله تعزیه به دلیل ارتباط چهره به چهره با مخاطبان و از سوی دیگر با توجه به مقوله آگاه‌سازی، ضمن دلنشین بودن بر فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها در جوامع مختلف تاثیر مستقیم می‌گذارد.

وی ادامه داد: نمایش‌های دفاع مقدس از لحاظ هنری نسبت به مقوله جنگ در فرهنگ‌های غیرایرانی_اسلامی کاربردی وسیع‌تر و ژرف‌تر ازخود به نمایش می‌گذارند چون از یک سو، ثبت کننده یک واقعه تاریخی و از طرفی دیگر، منعکس کننده زشتی‌ها و زیبایی‌های یک تاریخ است به طوری که همزمان اشاعه‌دهنده ارزش‌های منحصر به فردی است که می‌تواند به عنوان الگوی تمام عیار فرهنگیِ انسانی و ملکوتی، روابط میان انسان عصر حاضر را با خود جامعه و دنیای ماوراالطبیعه دگرگون کند. هنر تئاتر به جهت شباهت تحسین برانگیز ماهیت خود با زندگی و کیفیت سحرآمیز ارتباط با مخاطب قادر است با خلق دوباره لحظات، فضا و شخصیت‌های دفاع مقدس سهم بسزایی دراشاعه ارزش‌های این دفاعِ جاودانه شده در تاریخِ بشریت ایفا کند.

این کارگردان درباره ارزیابی‌اش از وضعیت تئاتر استان گیلان و شهرستان تالش بیان کرد: تئاتر کشور منهای مراکز شهر و کلان شهرها مانند تهران و … از نظر امکانات اجرایی و تجهیزات صحنه‌ای مثل سالن‌های تئاتر برای اجرا کیفیتی پایینی دارند و حتی با نداشتن امکانات اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند. با نگاهی گذرا به تاریخ تئاتر شهرستان تالش درمی‌یابیم که شهرستان تالش از نویسندگان، کارگردانان و هنرمندان تئاتری غنی است. هنرمندان تئاتری تالشی نمایش‌های فاخری در سطح شهرستان و استان و حتی کشور اجرا کرده‌اند علی رغم کمبود امکانات فاحشی که وجود دارد. متاسفانه امکانات اجرایی و تجهیزات صحنه‌ای شهرستان تالش در حد صفر است و اتاق فرمان‌های سالن‌های تئاتر کیفیت پایینی دارند. همچنین، پلاتوهای تمرین معدودی برای تمرین گروه‌های نمایشی وجود دارد.

کارگردان نمایش «من دیوانه نیستم» درباره راهکارهای حل مشکلات تئاتر استان گیلان گفت: در مرحله اول، نگاه و برداشت مسئولان تصمیم گیرنده باید نسبت به هنر به ویژه هنر تئاتر تغییر پیدا کند چون مسئولان فرهنگی و هنری کشور تئاتر و اجرای نمایش‌ها را برای بزرگداشت دهه فجر، مناسبت‌های دینی و ملی مورد نیاز می‌بینند و به کمیت بیشتر از کیفیت توجه دارند از این‌رو جُنگ‌های شبانه و نمایش‌های بی‌محتوا بیش از نمایش‌های واقعی به معنای کلمه تئاتر روی صحنه می‌روند.

طاها صمدی در سخنان پایانی از قصدش برای روی صحنه بردن نمایش «خُنکای ختم خاطره» خبر داد و گفت: قصد دارم به زودی نمایش «خُنکای ختم خاطره» نوشته حمیدرضا آذرنگ را روی صحنه ببرم و همچنین، در صورت حمایت مسئولان تئاتری شهرستان تالش بتوانم با نمایش «ستاره‌های وحشی» در جشنواره‌های تئاتری استانی و کشوری شرکت کنم.

فرزاد جمشیددانایی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است