واکنش احمد کیارستمی به مطالبی درباره خانه و آثار پدرش/ اطلاعات غلط می‌دهند/ تشریح کارهای پیش‌رو | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۲۰

واکنش احمد کیارستمی به مطالبی درباره خانه و آثار پدرش/ اطلاعات غلط می‌دهند/ تشریح کارهای پیش‌رو

احمد کیارستمی فرزند عباس کیارستمی ضمن تکذیب مطالب منتشر شده درباره وضعیت آثار و منزل عباس کیارستمی٬ در مورد بنیاد «کیارستمی» و کارهای انجام شده صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، چندی پیش مطالبی مبتنی بر شرح وضعیت خانه عباس کیارستمی کارگردان سرشناس سینمای ایران که در سال ۱۳۹۵ درگذشت٬ در یکی از مجله‌های هنری و فضای مجازی منتشر شد. طی متونی که در رسانه‌های اجتماعی پخش شده بود، این ادعا  وجود داشت که خانه کیارستمی در حال ویرانی است و همچنین فعالیتی برای آرشیو کردن راش‌های ویدیویی، عکس‌ها، دست‌نوشته‌ها و فیلم‌نامه‌های وی صورت نمی‌گیرد. از این رو با احمد کیارستمی فرزند زنده یاد عباس کیارستمی صورت دادیم. (اطلاعات درج شده در مصاحبه ها تا لحظه انجام آن است)

احمد کیارستمی با بیان اینکه مطالب منتشر شده مورد تایید نیست و نادرست هستند، توضیح داد: اطلاعاتی که داده شده، اشتباه است و از این رو بنده با آقای مازیار چشمه‌علایی، ادمین صفحه هواداران آقای کیارستمی در اینستاگرام٬ صحبت کردم. ایشان کاملا در جریان کارهای انجام شده بودند و نمی‌دانم که دلیل ارائه این اطلاعات اشتباه چه بوده است؟ با این حال ایشان گفتند که متن را اصلاح خواهند کرد اما تا به امروز اقدامی از سوی ایشان صورت نگرفته است و این کار را انجام نداده‌اند. برای خانم یلدا ابتهاج هم چند روز پیش پیامی فرستادم، گفتند تماس خواهند گرفت، که هنوز تماسی از سمت ایشان صورت نگرفته است. ارائه اطلاعات غلط و از آن مهم‌تر انتشار آن توسط یک مجله معتبر نه تنها غیرحرفه‌ای، غیرمسئولانه و باعث تاسف است، بلکه این شبهه را برمی‌انگیزد که دلیل انتشار این اطلاعات غلط فقط اشتباه و یا دلسوزی نبوده است.

او ادامه داد: همچنین درباره خانه عباس کیارستمی باید بگویم خانه‌ای که کسی در آن زندگی نمی‌کند، همیشه احتیاج به رسیدگی دارد. درست است که خانه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد اما سقف خانه پدر خراب نشده است. سال‌ها پیش در اثر نم‌زدگی بخشی از گچ آن فرو ریخته بود که مدت‌هاست تعمیر شده است. راه‌پله خانه پدرم هم مشاع است و نیز ورودی خانه همسایه است. حضور برخی از افراد در انتهای آن بن‌بست باعث ایجاد مزاحمت برای این همسایه عزیز شده بود و ایشان، ‌به حق و درستی، برای راه‌پله دربی را نصب کردند. ترکیدگی لوله نیز به ۲ صورت رخ داد؛ یکی آن که حدود ۲ سال پیش در موتورخانه جلوی آب گرفته شده بود و منجر به ترکیدگی لوله‌ها شده بود و دیگری نیز  باعث ایجاد خرابی در دیوار شد که باعث آسیب‌دیدگی و نم برداشتن بخشی از آرشیو پدرم شد و برعکس مطالب عنوان شده٬ این اتفاق در زمان حیات پدرم و حدود ۱۰ سال پیش رخ داد. ارائه این مطلب به عنوان یک موضوع جدید واقعا باعث شگفتی من شده است و البته این شگفتی محدود به موضوعات مطرح شده درباره خانه نیست!

این اطلاعات غلط است

کیارستمی افزود: خانم ابتهاج و آقای چشمه‌علایی در یادداشت‌های منتشره خود٬ هم مستقیم و هم غیرمستقیم می‌گویند که هیچ کاری درباره نگهداری و آرشیو کارهای عباس کیارستمی انجام نشده و نمی‌شود. به عنوان مثال خانم ابتهاج می‌گوید که «هیچ نمایشگاهی از آثارش در داخل و خارج از ایران برگزار نمی‌شود.» و آقای چشمه‌علایی نیز می‌گوید «برگزاری نمایشگاهی در داخل و خارج در دســتور کار نیست.» این در حالی است که خود این دوستان سال گذشته گزارشی از نمایشگاه بزرگداشت کیارستمی در موزه پمپیدو پاریس منتشر کردند که با همکاری «بنیاد کیارستمی» برگزار شد، که جامع‌ترین و بزرگ‌ترین نمایشگاهی بود که تا به حال در دنیا درباره عباس کیارستمی برگزار شده است. همچنین گفتنی است که برای کم‌تر از یک ماه دیگر نمایشگاهی در اوکلاهمای آمریکا برنامه‌ریزی شده است که از نمایشگاه قبلی بزرگ‌تر خواهد بود.

فرزند عباس کیارستمی درباره دیگر مسایلی که به غلط در رسانه ها منتشر شده است، توضیح داد: ایضا یکی دیگر از اتفاقاتی که من را متعجب کرد این بود که از محمودرضا بهمن‌پور و نشر نظر، که متاسفانه سابقه اختلافات حقوقی بنیاد با وی و پرونده قضایی آن وارد دنیای رسانه و مجازی شد، به عنوان ناشر اختصاصی کیارستمی نام می‌برند! ‌در حالی که نه تنها هیچ قراردادی مبنی بر انحصاری بودن بین این موسسه و آقای کیارستمی وجود نداشته و ندارد، بلکه چاپ چندین کتاب دیگر آقای کیارستمی مانند «سعدی از دست خویشتن فریاد» و «حافظ به روایت کیارستمی» بر عهده ناشران دیگر (مانند انتشارات نیلوفر و فرزان‌فر) و با قراردادی که با خود آقای کیارستمی منعقد شده٬ بوده است. همه این اشتباهات طبیعتا تعجب برانگیز است. هنگامی که خانم ابتهاج در مورد بازسازی فیلم‌ها، که مهم‌ترین کار انجام شده برای نگهداری از آثار کیارستمی بوده و است، صحبت می‌کنند، فقط اسم شرکت mk2 را ذکر می‌کنند، در حالی که ایشان مطلع هستند که شرکت mk2 سال‌ها پیش و در زمان حیات پدرم سعی بر خرید اجازه پخش فیلم‌ها را داشت که میسر نشد و تنها پس از فوت پدرم و با تلاش من و همراهی «بنیاد کیارستمی» و پیگیری و کمک‌های ستودنی خانم نسرین میرشب بود که این اتفاق افتاد. پس از امضای قرارداد نیز «بنیاد کیارستمی» دائما در حال نظارت بر کار بازسازی این آثار بود و در تمام مدت با mk2 و Janus Films (شرکت دیگری که در این راه کمک کرد) ‌همکاری داشته است و همچنان این همکاری ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه مقالات و همچنین مصاحبه چاپ شده در ماهنامه فیلم امروز یک گزارش مغرضانه و نادرست است٬ تشریح کرد: با توجه به قانون مطبوعات، بنده به آقای هوشنگ گلمکانی٬ ناشر این گزارش، اطلاع دادم که باید بر اساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات جوابیه من را در همان نشریه منتشر کنند، که امیدوارم ایشان متن من را بدون تغییرات در همان ماهنامه چاپ کنند.

چند کار مهم برای کیارستمی در هاروارد

احمد کیارستمی با بیان اینکه همه چیز تحت نظارت است، اظهار کرد: کارهای پدر هرگز مورد بی‌توجهی قرار نمی‌گیرد و این آثار هم در داخل کشور و هم در خارج از ایران به نمایش درمی‌آید به عنوان مثال بخش قابل نمایش مجموعه دیده نشده «به من نگاه کن» پس از فوت پدرم با همکاری موزه لوور برای اولین بار در دنیا و در ایران به نمایش درآمد. چنانچه که قبل‌تر گفتم٬ سال پیش بزرگ‌ترین نمایشگاه درباره کیارستمی در پاریس برگزار شد و امسال نیز نمایشگاه بزرگ‌تری در اوکلاهما برگزار خواهد شد. کار فیلم‌های ناتمامش، مانند فیلم کوتاه «مرا به خانه ببر» و نیز فیلم تجربی «۲۴ فریم» توسط من و «بنیاد کیارستمی» به اتمام رسید و به بهترین شکل عرضه شد (که چندین نمایش در ایران هم داشت). فیلم درخشان «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با کیارستمی» نیز توسط آقای سیف‌الله صمدیان و به درخواست من ساخته شد و با همکاری بنیاد در فستیوال ونیز به نمایش درآمد و پس از آن هم در سراسر دنیا نمایش داده شد. بزرگداشت‌های بیشماری در فستیوال‌ها و دانشگاه‌های مختلف برگزار شد که بنیاد در بسیاری از این برنامه‌ها همکاری داشته است. فقط در همین ماه بزرگداشتی در دانشگاه هاروارد برگزار می‌شود و فیلم‌های سال‌های کانون (که کمتر دیده شده‌اند) در دانشگاه هاروارد به نمایش در می‌آیند و فیلم «خانه دوست کجاست» در بخش بزرگداشت سینمای جشنواره تلوراید به نمایش در می‌آید. کتاب‌های جدیدی با همکاری بنیاد تالیف شده است، از جمله کتاب «گفت‌وگوهایی با عباس کیارستمی» و همچنین مجموعه «مصاحبه‌های گادفری چشایر» که درباره گفتگوی گادفری چشایر منتقد آمریکایی با عباس کیارستمی و با محوریت تمامی فیلم‌های سال‌های کانون که تنها مصاحبه موجود از این مجموعه فیلم‌ها است. این کتاب با ترجمه آقای صالح نجفی توسط نشر لگا در ایران چاپ شده است. کتاب دیگری هم با نام «در زمان کیارستمی» در دست نشر است که تا ماه آینده منتشر خواهد شد.

او درباره دیگر اقدامات انجام شده٬ خاطرنشان کرد: از کارهای دیگر بنیاد در ایران می‌توان به در اختیار گذاشتن مجموعه جوایز عباس کیارستمی برای نمایش در موزه سینما اشاره کرد چراکه مردم باید برای دیدن این میراث هنری و فرهنگی دسترسی داشته باشند و آن‌ها را مشاهده کنند و یا مزین شدن بخشی از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به کاری از خانم سپیده سحر براساس مجموعه عکس‌های «سفید برفی» کیارستمی و بسیاری از کارهای دیگر. در کنار همه این‌ها، مدتی است که مشغول صحبت درباره پخش فیلم‌های بازسازی شده کیارستمی با ۲ مجموعه در ایران هستم ‌و امیدوارم که بزودی برای آن هم راه خوب و مناسبی را پیدا کنیم. تمامی این کارها با کمک دوستان و همکاران زیادی در ایران انجام شده است، از جمله علی کمالی، مینا اکبری، انسیه ملکی، سام جوانروح، سیف‌الله صمدیان، علی بوستان، سلما منشی‌زاده و بسیاری از دوستان دیگر.

کیارستمی در پایان تصریح کرد: مطالب ذکر شده در آن رسانه ها نه تنها نادرست است، بلکه به معنای نادیده گرفتن تمامی زحمات این دوستان است. امیدوارم تنها دلیل عنوان این مطالب یک اشتباه باشد و نه با قصد و غرض، که البته چنین اشتباه غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی‌ای در این حد٬ به سختی قابل چشم‌پوشی است.

پریسا مقیلان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000