روابط عمومی به مفهوم برقراری ارتباط با سازمان و ارگانهای مختلف از یک قانون نانوشتهای تبعیت می کند که بیشتر شبیه دفاع تمام قد از سازمان مورد نظر خود است.
مدیر روابط عمومی و امور بینالملل خانه هنرمندان ایران در خصوص چالشهای پیش روی روابط عمومیهای مراکز فرهنگی و هنری به صبا گفت: روابط عمومی ها نقش مهمی در انتشار و انتقال اخبار در سراسر دنیا ایفا میکنند. شکل درخواست از این واحد متفاوت است. روابط عمومی دردرون سازمان وکیل مدافع است تا از سازمان خود دفاع کند.شکل دیگر روابط عمومی از نگاه بیرونی باید مدعی العموم باشد و سازمان خود را مجاب کند تا به نیازهای مخاطبان خود پاسخ دهد .
علیرضا غفاری تفاوت آشکار میان روابط عمومی مراکز فرهنگی و هنری با روابط عمومی سازمانها و ارگانهای دیگر را در نوع مخاطبان و مراجعان آن دانست و افزود: هرارگانی ادبیات خاص خودش را دارد. در مراکز فرهنگی وعلی الخصوص خانه هنرمندان ایران، نقش و کار روابط عمومی کاملا متفاوت است، چون مخاطبان ما علاوه بر هنرمندان، مردم هنر دوست هستند که از آثار هنرمندان دیدن میکنند و محل اصلی ورودشان هم این مکان است. بنابراین، این واحد نیازمند برقراری تعاملی جدی است تا این دوستان خانه هنرمندان ایران را خانه خودشان بدانند تا این مکان شایستگی معنای اسم خود را داشته باشد.
وی ادامه داد: مخاطبان و مراجعه کنندگان خانه هنرمندان افرادی هستند که زلفی با هنر گره زدهاند. طبیعتا نوع فعالیت و پاسخ گویی ما با روابط عمومی ارگانهای دیگر متفاوت خواهد بود. جاذبه اصلی هنر خلاقیت است و خلاقیت دو بار تکرار نمیشود، به طورمثال، هیچ گاه دو فیلم یا دو عکس مثل هم نیستند ،این خلاقیت باعث میشود مخاطبان ما هم به همین نسبت پرسش های شان متفاوت باشد.
مدیر روابط عمومی و امور بینالملل خانه هنرمندان ایران در ادامه افزود: یکی از چالش های اصلی و جدی رعایت شأن پیشکسوتان است، براین اساس همه عوامل روابط عمومی آموزش دیده اند تا منزلت هنرمندان پیشکسوت به بهترین شکل ممکن رعایت شود .
وی توانایی و امکان بهره برداری ازبسترهای تبلیغاتی را از کمبودهای جدی برسر راه این مسیر دانست که همه ارگان ها توانایی استفاده یکسان و مطلوب را از آنها ندارند.
غفاری گفت:بسترهای تبلیغاتی نیز می تواند علاوه بر خاصیت کاربردی، مشکل آفرین نیز باشند. از فضای کوچک پشت یک قوطی کبریت گرفته تا بزرگ ترین بیلبوردهای سطح شهر و رسانههای مکتوب، رسانههای دیداری و شنیداری مثل، رادیو و تلویزیون و نیز رسانه های فضای مجازی(که اتفاقاً در بسیاری مواقع حقیقی است) که در چند سال اخیر متداول شده اند، می تواند علاوه بر اطلاع رسانی در کوتاه ترین زمان ممکن، به دلیل شتاب در پیشی گرفتن در انتقال اخبار، زمینه ساز شایعات و اخبار ناقص باشد. وی با اشاره به انتخاب روابط عمومیهای برتر که اخیرًا اتفاق افتاد گفت: زمانی که دوستان فعالیت های روابط عمومیها را رصد میکنند تا به عنوان مثال، روابط عمومی برتر در حوزه استفاده از فضای مجازی را برگزیند، طبیعتاً و حتماً روابط عمومی یکی ازاپراتورهای تلفن همراه به دلیل در اختیار داشتن بانک اطلاعاتی وسیع از طیف گسترده ای از هموطنان برگزیده خواهد شد و بدیهی است که مقایسه عملکرد این نوع موسسات با سازمانی که با امکانات حداقلی بیشترین بهره وری را داشته کمی ناعادلانه جلوه می کند، به همین دلیل شایسته است انتخاب ها در حوزه های فعالیت های مشابه باشد، نه عناوین کاربردی مشترک.
وی در پایان با بیان اینکه مهم ترین چالش در این بخش تعریف مشخص از روابط عمومی است خاطرنشان کرد: از نظر من روابط عمومی به مفهوم برقراری ارتباط با سازمان و ارگانهای مختلف از یک قانون نانوشتهای تبعیت می کند که بیشتر شبیه دفاع تمام قد از سازمان مورد نظر خود است تا شمایل واقعی این حرفه.
There are no comments yet