به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، ششمین همایش بینالمللی تئاتر مردمی پیادهروی اربعین «روایت راهیان» از شامگاه روز شنبه ۱۹ شهریورماه با اجراهای بخشهای مختلف شبیهخوانی، سرود، نمایش خیابانی، نقالی، تعزیه و هنرهای تجسمی در شهر نجف آغاز شده است. یکی از بخشهایی که در دوره ششم به «روایت راهیان» اضافه شده، بخش هنرهای تجسمی است که با رویکردی نمایشی قرار است در ایام برپایی رویداد برگزار شود.
محمد حبیبی هنرهند عرصه هنرهای تجسمی و مدیر مرکز هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح در این دوره، در بخش هنرهای تجسمی «روایت راهیان» فرصت حضور در راهپیمایی اربعین را یافته است و به این بهانه گفتگویی با او انجام دادیم.
محمد حبیبی در گفتگو با خبرنگار صبا درباره آثاری که قرار است در «روایت راهیان» خلق کند، بیان کرد: امسال توفیق پیدا کردم که با کاروان حوزه هنری همراه شوم و با ودیعهای که به اسم هنر پیش من گذاشته شده است، خدمتی در راه سیدالشهدا انجام دهم. من در طول رویداد، قرار است کتیبه ترسیم کنم که این کلمه، همیشه همراه واژه پرچم بوده است و تکمیلکننده هم هستند. طراحی کتیبهها با مشورتی که با کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری شده بود، از قبل انجام گرفته است، در نتیجه فقط رنگآمیزی آنها در عراق صورت میگیرد. بخش اعظم آثار به اتمام رسیده و به حوزه هنری تحویل داده شده است. تعدادی دیگر نیز باقی مانده است که به زودی با تکمیل شدن آنها به ستاد اجرایی تقدیم خواهد شد تا هنرهای تجسمی در کاروان امسال جلوه خودش را داشته باشد.
این هنرمند عرصه هنرهای تجسمی درباره سرنوشت آثاری که در این رویداد خلق میشوند، توضیح داد: آثاری که در این رویداد خلق میشوند به شکل هدیه به زائران سیدالشهدا اهدا خواهند شد تا به عنوان یک یادگاری همیشگی از این سفر همراه داشته باشند. چون کسی که به این سفر می آید به طور قطع آدم بااعتقادی است و چنین هدیهای برایش ارزش معنوی بالایی خواهد داشت. اتفاقی که در هنرهای دیگری مثل تعزیه نمیافتد و ممکن است با وجود تاثیرگذاری، اثر از یاد زائران برود.
وی در تشریح رویکرد نمایشی که برای اجرای این آثار هنرهای تجسمی دارد، عنوان کرد: بیننده همزمان با تماشای من در هنگام ترسیم کتیبهها، امکان تعامل با اثر و هنرمند را پیدا میکند و پرسشهایش در لحظه پاسخ میگیرد که در هنرهای دیگر چنین اتفاقی به این شکل میسر نیست و ارتباط با وقفه رخ میدهد. تماشاگر با توضیحاتی که دریافت میکند، برایش جنبه آموزشی دارد و در صورت علاقهمندی میتواند در این زمینه بیشتر بیاموزد و به فعالیت بپردازد. این ارتباط با مخاطب، تنها به دیدن اثر و لذت بردن بصری از آثار محدود نمیشود که اتفاق خوبی است.
حبیبی درباره تاریخچه هنر کتیبه گفت: کتیبه به سنت ایرانی – اسلامی مربوط میشود و برای مسلمانان به دلیل اینکه با ائمه اطهار و به طور خاص امام حسین (ع) ارتباط پیدا میکند، اهمیت فراوان دارد. به طور مثال، شعار «لااله الی الله» به عنوان نخستین نمونه از کتیبه از زمان بعثت پیامبر اسلام (ص) در جنگها روی کتیبه نوشته و استفاده میشده است. بعد از واقعه عاشورا، بیشترین شعاری که بر کتیبهها نقش میبندند، «یالثارات حسین» و «هیهات مناالذله» است. همه اینها کتیبههایی هستند که در حال حاضر، به شکل مدرن اجرا میشوند و دیگر شیوه سنتی ندارند. درواقع هنر کتیبه به معنای واقعی و با تاثیرگذاری که مدنظر ماست، از از زمان واقعه عاشورا آغاز شده است.
این نقاش درباره برنامههای آینده خود توضیح داد: ایدهای به ذهنم رسیده است که هنر فلزکاری را به زائران به عنوان هدیهای تاثیرگذار اهدا کنیم. این هنر فلزکاری با حکاکی شعارهای اسلامی با تکنیک هایی مانند حرارت، اسیدکاری و قلمزنی و غیره در قطعهای کوچک انجام خواهد شد. هنوز این ایده خام است و باید با هنرمندان این حوزه همفکری کنیم و اتود بزنیم تا برای سال آینده بتوانیم اجراییاش کنیم. کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری هم با این ایده موافقت کرده و قول حمایت داده است.
محمد حبیبی در پایان درباره همراهی یکی از مدیران بنیاد فرهنگی روایت فتح با کاروان «روایت راهیان» حوزه هنری خاطرنشان کرد: حوزه هنری یا روایت فتح فرقی نمیکند چون هدف خدمت هر چه بهتر به امام حسین (ع) است.
فرزاد جمشیددانایی
انتهای پیام/
There are no comments yet